Gå til innhold

Er du frivillig i Røde kors eller kunne tenke deg å bli det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Feks besøksvenn for eldre på sykehjem?

Jeg vurderer det, men er redd for å ikke mestre/ikke gjøre noe riktig. Har masse omsorg og kjærlighet å gi og jobber med mennesker i det daglige. 

Anonymkode: 59e6f...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Feks besøksvenn for eldre på sykehjem?

Jeg vurderer det, men er redd for å ikke mestre/ikke gjøre noe riktig. Har masse omsorg og kjærlighet å gi og jobber med mennesker i det daglige. 

Anonymkode: 59e6f...a08

Jeg var også veldig redd for å gjøre noe feil da jeg begynte å jobbe på sykehjem. Men det er lite du kan gjøre feil på den medmenneskelige biten, så lenge du ønsker å være hyggelig og omsorgsfull.

Til spørsmålet i tittelen: jeg har ikke kapasitet til å være frivillig. Kanskje når jeg blir eldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke det, men skulle gjerne vært det. Syns du er flink som gjør det. Heier på deg! 

Anonymkode: a9268...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler lavterskel opplegg, som å være samtalevenn i Rødekors-husene. Da kan du avtale oppmøte og lengde alt etter hva du kjenner at du orker. Det er fantastisk interessante personligheter og livshistorier man kommer over.

Utrolig givende! Man kan for eksempel være der i tidspunktene for måltider, slik at man også får seg mat i samme slengen☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkt meg det, men har ikke overskudd til det (er i full jobb). Men jeg er svært glad for alle som bidrar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke det, men skulle gjerne vært det. Syns du er flink som gjør det. Heier på deg! 

Anonymkode: a9268...65c

Tusen takk! Så hyggelig skrevet!

Anonymkode: 59e6f...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så nettopp i lokalavisa at Røde Kors ønsket seg frivillige til å sitte vakt for døende, sånn at ikke så mange skal behøve å dø aleine. Man kan f.eks avlaste de pårørende, og så finnes det jo dem som ikke har pårørende også. Det kunne jeg ha tenkt meg. Men bare ovenfor eldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (11 minutter siden):

Så nettopp i lokalavisa at Røde Kors ønsket seg frivillige til å sitte vakt for døende, sånn at ikke så mange skal behøve å dø aleine. Man kan f.eks avlaste de pårørende, og så finnes det jo dem som ikke har pårørende også. Det kunne jeg ha tenkt meg. Men bare ovenfor eldre. 

Det kunne jeg også tenke meg. Hi

Anonymkode: 59e6f...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne vært. Har opplevd mye glede i tidligere jobberfaringer med kontakt med eldre. Hvis jeg skulle falt ut av arbeidslivet håper jeg at jeg får til noe slikt. 

Enn så lenge har jeg ikke kapasitet men jobber mer enn 100% for å komme i posisjon til å jobbe med omsorg profesjonelt. Jeg har ikke råd til å gi opp arbeidsforholdet mitt for å jobbe som frivillig sånn uten videre, men tenker det er en flott ting for folk som har tid og samtidig selv også har nytte av det sosiale, rammene et slikt engasjement gir og tilhørigheten i det🤩 Go for it. Det er win win. Trenger ikke være akkurat dette heller. Du kan gjøre noe annet, hva som helst som oppleves nyttig og meningsfullt for deg,som gir tilhørighet og mestring. 

Endret av krøll9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som frivillig innen noe av det samme, og det er utrolig meningsfullt. Det er krevende til tider, men det er meningsfullt. Jeg holder mest på med dette i helgene, og man får jo noen tanker etter en vakt om at det både er mer givende og sunnere å tilbringe en kveld i helgen med sånt enn å drikke øl.

Når det gjelder Røde Kors, så har jeg kun hørt om de som jobber i Kors på halsen, altså snakker med barn og unge om deres utfordringer. Det er en fin tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg som frivillig. Men det tok så lang tid før jeg fikk svar, og innen da hadde jeg fått meg full jobb, så da hadde jeg nok med det. Ellers hadde det vært en fin erfaring å gjøre noe meningsfylt for andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var frivillig i Røde Kors hjelpekorpset en stund, men meldte meg ut da jeg nok innså at det ville bli alt for tøft å være med i leteaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lavender skrev (21 minutter siden):

Jeg var frivillig i Røde Kors hjelpekorpset en stund, men meldte meg ut da jeg nok innså at det ville bli alt for tøft å være med i leteaksjoner.

Ah ja, det hadde blitt for tøft for meg også dessverre.

Anonymkode: 59e6f...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg overveier å bli det når jeg går av med pensjon om ca halvannet år. Men det blir i så fall noe som har med barn og ungdom å gjøre. RK driver leksehjelp på et sted i nærheten av der jeg vokste opp, mulig de trenger folk der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (14 timer siden):

Jeg overveier å bli det når jeg går av med pensjon om ca halvannet år. Men det blir i så fall noe som har med barn og ungdom å gjøre. RK driver leksehjelp på et sted i nærheten av der jeg vokste opp, mulig de trenger folk der. 

Så fint å høre!

Anonymkode: 59e6f...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenke meg å bli besøksvenn, men ønsker i så fall å gjøre det med personer som trenger tegnspråk.

I tillegg har jeg lenge vurdert om jeg skal tørre å jobbe som frivillig i en dyreorganisasjon, som feks FOD-gården. Det er først og fremst for å gjøre noe meningsfylt, men også fordi jeg, etter å ha mistet min kjære lille hund, savner kontakt med dyr – spesielt hunder.

Endret av Martine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...