Gå til innhold

Liker du å jobbe eller ville du foretrukket å få utbetalt borgerlønn?

Anbefalte innlegg

erik123 skrev (1 time siden):

Målet må være å få så mange som mulig i jobb. Det tjener alle på. 

Ja, det kunne kanskje være en idé å heve pensjonsalderen for de med god helse og kapasitet. Mange 67-åringer i dag er jo sprekere enn mange 50-åringer. Da 67-årsgrensen ble innført levde man vel i snitt til man var 74, eller noe sånt. I dag er vel gjennomsnittlig levealder nærmere 85 år. Vi er vel så vidt i gang med å innføre dette via den såkalte levealdersjusteringen. De unge i dag må dermed regne med å jobbe litt lengre.

Fortsetter under...

Nicklusheletida
Ekstra skrev (8 minutter siden):

Ja, det kunne kanskje være en idé å heve pensjonsalderen for de med god helse og kapasitet. Mange 67-åringer i dag er jo sprekere enn mange 50-åringer. Da 67-årsgrensen ble innført levde man vel i snitt til man var 74, eller noe sånt. I dag er vel gjennomsnittlig levealder nærmere 85 år. Vi er vel så vidt i gang med å innføre dette via den såkalte levealdersjusteringen. De unge i dag må dermed regne med å jobbe litt lengre.

Jeg googlet litt og fant ut at gjennomsnittlig levealder i 2024 er 85,1 for kvinner og 81,7 for menn. 

Ekstra skrev (19 minutter siden):

De unge må begynne å jobbe når de er 18,19 år. Da opparbeider de seg godt men pensjonspoeng. Jobber ufattelig viktig både for den unge og for samfunnet. Vi mangler folk i mange yrker. 

AnonymBruker
erik123 skrev (43 minutter siden):

De unge må begynne å jobbe når de er 18,19 år. Da opparbeider de seg godt men pensjonspoeng. 

De fleste studerer vel til de er 25+ år?

Anonymkode: cfc90...f7e

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De fleste studerer vel til de er 25+ år?

Så må de gå rett i jobb. Og mange studerer ikke og begynner å jobbe. Mange jobber som ikke krever langvarig utdannelse. 

Nicklusheletida skrev (4 timer siden):

Jeg googlet litt og fant ut at gjennomsnittlig levealder i 2024 er 85,1 for kvinner og 81,7 for menn. 

Da har man regner med de som dør tidlig. Om man er 60 år har man en forventet levealder (snitt) på 85,2 år. Og hvis man er 70 år er tallet 86,7.

https://www.ssb.no/statbank/table/05375/tableViewLayout1/

Endret av Ekstra

Annonse

AnonymBruker
erik123 skrev (3 timer siden):

Så må de gå rett i jobb. Og mange studerer ikke og begynner å jobbe. Mange jobber som ikke krever langvarig utdannelse. 

Får nesten ikke jobb uten minst bachelorgrad i dag.

Ekstra skrev (1 time siden):

Da har man regner med de som dør tidlig. Om man er 60 år har man en forventet levealder (snitt) på 85,2 år. Og hvis man er 70 år er tallet 86,7.

https://www.ssb.no/statbank/table/05375/tableViewLayout1/

Jeg håper å bli 120 år! Mange gode år igjen. 

Nicklusheletida
nachnoo skrev (18 timer siden):

Ja, vi kunne klart oss uten de som tatoverer folk, homøopater og de som produserer Grand Prix. 
Resten trenger vi. 

JODA,  VI TRENGER GRAND PRIX  !

Er ikke du begeistret for Abba da ? Mener du har sagt det. Hvordan tror du de fikk sitt internasjonale gjennombrudd ? Jo, det var i Grand prix 1974 det 😜

erik123 skrev (2 timer siden):

Behøver ikke mye utdannelse for å jobbe på Kiwi. Det klarer de fleste. 

Hvis du googler vil du se at du helst skal ha fagbrev i salg og service for å jobbe i dagligvarebransjen.

psykedeliker
erik123 skrev (9 timer siden):

Målet må være å få så mange som mulig i jobb. Det tjener alle på.

Hvordan da, når så mange jobber ikke skaper noen verdier, men bare flytter rundt på verdier som allerede er skapt? Skal man liksom jobbe bare for å jobbe?

Annonse

psykedeliker skrev (52 minutter siden):

Hvordan da, når så mange jobber ikke skaper noen verdier, men bare flytter rundt på verdier som allerede er skapt? Skal man liksom jobbe bare for å jobbe?

Flytte stein fra en gressplen til en annen gressplen over veien 8 timer 5 dager i uka😂

Det er jo en jobb i følge erik123.

Grendel skrev (12 timer siden):

Tipper det ville blitt veldige vanlig å aldri komme i gang med arbeidslivet. Jeg tror vi ville fått en generasjon med unge voksne med tvilsomme planer de tror de skal bli fort rike av (kryptovaluta, YT kanaler etc)

Jeg synes jeg hører det:

"Jeg kan ikke ha med en jobb jeg ikke trives i, og som gjør meg syk!!!" (Med stemmen til en bortskjemt tenåring)

Så det blir nok nei fra meg.

Signeres! 

AnonymBruker
Kayia skrev (14 minutter siden):

Signeres! 

erik123 skrev (3 timer siden):

Behøver ikke mye utdannelse for å jobbe på Kiwi. Det klarer de fleste. 

Generasjon Z orker ikke jobbe.

”Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.”

Dette sa Sokrates for 2450 år siden.

@erik123

Everybody skrev (10 timer siden):

”Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.”

Dette sa Sokrates for 2450 år siden.

@erik123

Og det samme gjelder nå. Ingen respekt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...