yvonne80 Skrevet 13. september Del Skrevet 13. september Min eksmann har vært gift med sin nåværende kone i ca 15 år. Han ønsket å avslutte ekteskapet og søkte da separasjon. Vår felles datter og hennes samboer signerte som vitner på separasjonssøknaden. Han fortalte dem at han og kona var enige for de ville helst ikke signere dersom de ikke var det. Det vi ikke visste var at dette skjedde bak konas rygg. Til oss sa han at hun var informert og at hun var enig i at forholdet var over. I dag fikk vi vite at hun ikke visste noen ting. Separasjonen ble innvilget for flere uker siden. Hun sier han har skjult brev som har kommet til henne i posten vedr. separasjonen. Vi er selvfølgelig sjokkerte og synes det er moralsk forkastelig. Det er visst mye han har skjult og ikke vært ærlig om. Hun forteller at han snakker med flere damer på nettet, og hun er så lei seg. Dette føyer seg inn i rekken av skuffelser vi har måttet tåle fra denne fyren. Men dette tok kaka. Våre barn er voksne og vi vil nå kutte han helt ut alle sammen. Men jeg blir redd. Nå mister han alt på en gang. Jeg trenger tips og råd til hvordan vi bør håndtere dette. Og jeg vet at man ikke trenger samtykke fra ektefelle for å søke om separasjon, men å gjøre det bak noens rygg?? Det er jo et enormt svik. De har mye gjeld og jeg tror han tenkte at hvis han ikke informerte henne så kunne han fortsette å utnytte henne for penger. Og samtidig bygge videre på forholdene til damene på nett. Og han har jo skjult brev for henne. Er ikke det kriminelt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486654-s%C3%B8kte-om-separasjon-bak-konas-rygg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
yvonne80 Skrevet 13. september Forfatter Del Skrevet 13. september Jeg vet ikke hvordan man redigerer innlegg så jeg skriver en tilleggsopplysning her. Hun fikk vite om separasjonen fordi jeg nevnte det i en samtale jeg og datteren min hadde med henne da vi tilfeldigvis møtte på henne i dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486654-s%C3%B8kte-om-separasjon-bak-konas-rygg/#findComment-4319057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 13. september Del Skrevet 13. september Jeg tror man må skille mellom moralsk forkastelig og kriminelt her. Ja, det er nokså normalt å kommunisere til sin ektefelle at man vil skilles. Hva hans motiver for noe annet er kan man jo bare spekulere i, og finner sikkert ikke svaret på uansett. Når det gjelder å gjemme brev, så er spørsmålet om han har gjemt hennes brev (hvilket er ulovlig) eller holdt sine egne brev om dette tema skjult (som er moralsk ille men ikke ulovlig). Jeg vet ikke helt hva du legger i "å utnytte noen for penger" men også her finnes det grenser mellom uetisk og ulovlig. Hvis vi var sammen og jeg ba deg om eller fikk penger av deg hele tiden, så er det ille, men strengt talt lovlig. Hvis jeg f.eks søkte om lån i ditt navn, misbrukte kredittkortene dine eller bank-IDen din, så er det et straffbart svindelforhold. Han virker uansett ikke som en relasjon det er verdt å spare på.. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486654-s%C3%B8kte-om-separasjon-bak-konas-rygg/#findComment-4319058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekstra Skrevet 13. september Del Skrevet 13. september yvonne80 skrev (45 minutter siden): Min eksmann har vært gift med sin nåværende kone i ca 15 år. Han ønsket å avslutte ekteskapet og søkte da separasjon. Vår felles datter og hennes samboer signerte som vitner på separasjonssøknaden. Han fortalte dem at han og kona var enige for de ville helst ikke signere dersom de ikke var det. Det vi ikke visste var at dette skjedde bak konas rygg. Til oss sa han at hun var informert og at hun var enig i at forholdet var over. I dag fikk vi vite at hun ikke visste noen ting. Separasjonen ble innvilget for flere uker siden. Hun sier han har skjult brev som har kommet til henne i posten vedr. separasjonen. Vi er selvfølgelig sjokkerte og synes det er moralsk forkastelig. Det er visst mye han har skjult og ikke vært ærlig om. Hun forteller at han snakker med flere damer på nettet, og hun er så lei seg. Dette føyer seg inn i rekken av skuffelser vi har måttet tåle fra denne fyren. Men dette tok kaka. Våre barn er voksne og vi vil nå kutte han helt ut alle sammen. Men jeg blir redd. Nå mister han alt på en gang. Jeg trenger tips og råd til hvordan vi bør håndtere dette. Og jeg vet at man ikke trenger samtykke fra ektefelle for å søke om separasjon, men å gjøre det bak noens rygg?? Det er jo et enormt svik. De har mye gjeld og jeg tror han tenkte at hvis han ikke informerte henne så kunne han fortsette å utnytte henne for penger. Og samtidig bygge videre på forholdene til damene på nett. Og han har jo skjult brev for henne. Er ikke det kriminelt? Dette var en underlig historie som skurrer litt. Uansett forstår jeg ikke at det er noe du må forholde deg til om du er skilt fra fyren for lenge siden. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486654-s%C3%B8kte-om-separasjon-bak-konas-rygg/#findComment-4319059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 13. september Del Skrevet 13. september Jeg vet heller ikke hva planen med å fortsette og bo sammen i en separasjon kan ha vært? Det er jo heller ikke akseptabelt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486654-s%C3%B8kte-om-separasjon-bak-konas-rygg/#findComment-4319060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yvonne80 Skrevet 13. september Forfatter Del Skrevet 13. september Ekstra skrev (Akkurat nå): Dette var en underlig historie som skurrer litt. Uansett forstår jeg ikke at det er noe du må forholde deg til om du er skilt fra fyren for lenge siden. Hei, beklager det. Denne historien blir jo bare en liten bit av et stort puslespill. Det som er litt viktig å få med, som jeg ikke tok med er at disse to leier en leilighet av meg. Og jeg føler jeg blir nødt til å be han flytte og la henne bli boende. Jeg har selv tatt inn post for dem så jeg vet at hun har fått brev vedr separasjonssøknaden. Han har til og med vist meg fordi han trengte hjelp med oversettelse. Det å kaste han ut, kutte han ut, både kona, jeg og barna..han mister alt han har liksom. Han har ingen venner. Jeg er redd for reaksjonen. De jobber sammen og hun vil fortelle sjefen om de stjålne brevene. Kanskje mister han jobben også. Jeg er redd for hva han kan finne på, hele hans verden vil jo rakne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486654-s%C3%B8kte-om-separasjon-bak-konas-rygg/#findComment-4319063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yvonne80 Skrevet 13. september Forfatter Del Skrevet 13. september ISW skrev (4 minutter siden): Jeg vet heller ikke hva planen med å fortsette og bo sammen i en separasjon kan ha vært? Det er jo heller ikke akseptabelt? De betaler ned på gjeld sammen og deler utgifter. Han har lønnstrekk og mye inkassogjeld og klarer seg nok ikke så godt alene økonomisk. Det er en av grunnene til at jeg tror at han har holdt det skjult. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486654-s%C3%B8kte-om-separasjon-bak-konas-rygg/#findComment-4319066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 13. september Del Skrevet 13. september (endret) yvonne80 skrev (2 minutter siden): Hei, beklager det. Denne historien blir jo bare en liten bit av et stort puslespill. Det som er litt viktig å få med, som jeg ikke tok med er at disse to leier en leilighet av meg. Og jeg føler jeg blir nødt til å be han flytte og la henne bli boende. Jeg har selv tatt inn post for dem så jeg vet at hun har fått brev vedr separasjonssøknaden. Han har til og med vist meg fordi han trengte hjelp med oversettelse. Det å kaste han ut, kutte han ut, både kona, jeg og barna..han mister alt han har liksom. Han har ingen venner. Jeg er redd for reaksjonen. De jobber sammen og hun vil fortelle sjefen om de stjålne brevene. Kanskje mister han jobben også. Jeg er redd for hva han kan finne på, hele hans verden vil jo rakne. Pass på å ikke bryte Husleieloven hva gjelder usaklig oppsigelse. Du kan ikke "kaste noen ut" av en leid leilighet, uansett omstendighet. Skal du terminere leieavtalen, så må du terminere den for de begge (og kravet til saklighet gjelder). Når det gjelder utkastelse, så er det Namsmannen som må gjennomføre det. Endret 13. september av ISW 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486654-s%C3%B8kte-om-separasjon-bak-konas-rygg/#findComment-4319067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yvonne80 Skrevet 13. september Forfatter Del Skrevet 13. september ISW skrev (2 minutter siden): Pass på å ikke bryte Husleieloven hva gjelder usaklig oppsigelse. Du kan ikke "kaste noen ut" av en leid leilighet, uansett omstendighet. Skal du terminere leieavtalen, så må du terminere den for de begge (og kravet til saklighet gjelder). Når det gjelder utkastelse, så er det Namsmannen som må gjennomføre det. Jeg vil nok tro han kommer til å flytte frivillig. Ingen i hele familien eller noen vil ha noe med han å gjøre. Han skjønner nok det er best å trekke seg unna. Får vi håpe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486654-s%C3%B8kte-om-separasjon-bak-konas-rygg/#findComment-4319069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 13. september Del Skrevet 13. september yvonne80 skrev (Akkurat nå): Jeg vil nok tro han kommer til å flytte frivillig. Ingen i hele familien eller noen vil ha noe med han å gjøre. Han skjønner nok det er best å trekke seg unna. Får vi håpe. Ønsker bare å gi deg noen gode råd her: Dette er en heksegryte av følelser, økonomi, svik og juss. Det er ekstremt viktig (ikke minst for deg) at du opptrer varsomt og korrekt, og at du ikke som følge av negative følelser begår lovbrudd som du selv kan havne i problemer for. Et eksempel: Sett at vi var samboere. Så mistenkte du at jeg var utro, og du brøt deg inn på PCen min ved å finne fram til passordet mitt, og fikk bekreftet at jeg var utro, og konfronterte meg med funnene dine. Det er da du som har gjort noe ulovlig (ved å bryte deg inn på min eiendel) og ikke jeg (utroskap er juridisk sett lovlig). Et eksempel selvsagt, men husk å tenke litt i disse baner. I hans situasjon kan han veldig lett bli betraktet som den svake part, ikke minst i et leieforhold. Derfor: Avstå så mye du kan fra å blande deg, er mitt råd. Misligholder de leieavtalen, så si den opp. Men ellers får denne konflikten være deres problem så mye som mulig. Og for all del, ikke "kast noen ut". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486654-s%C3%B8kte-om-separasjon-bak-konas-rygg/#findComment-4319072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yvonne80 Skrevet 13. september Forfatter Del Skrevet 13. september ISW skrev (38 minutter siden): Ønsker bare å gi deg noen gode råd her: Dette er en heksegryte av følelser, økonomi, svik og juss. Det er ekstremt viktig (ikke minst for deg) at du opptrer varsomt og korrekt, og at du ikke som følge av negative følelser begår lovbrudd som du selv kan havne i problemer for. Et eksempel: Sett at vi var samboere. Så mistenkte du at jeg var utro, og du brøt deg inn på PCen min ved å finne fram til passordet mitt, og fikk bekreftet at jeg var utro, og konfronterte meg med funnene dine. Det er da du som har gjort noe ulovlig (ved å bryte deg inn på min eiendel) og ikke jeg (utroskap er juridisk sett lovlig). Et eksempel selvsagt, men husk å tenke litt i disse baner. I hans situasjon kan han veldig lett bli betraktet som den svake part, ikke minst i et leieforhold. Derfor: Avstå så mye du kan fra å blande deg, er mitt råd. Misligholder de leieavtalen, så si den opp. Men ellers får denne konflikten være deres problem så mye som mulig. Og for all del, ikke "kast noen ut". Tusen takk for gode råd. Jeg prøver å holde hodet kaldt og har heldigvis noe tid på meg før det blir aktuelt å ta en samtale med dem. For han er far til mine barn og han har sviktet dem også. Alt for mye. Og dette var dråpen. Datteren vår er utrolig såret over at hun og samboeren hennes ble "lurt" til å signere som vitne. Jeg ønsket ikke at han skulle involvere meg eller barna. Men han har ingen å spørre, har ingen venner eller annen familie i Norge. Datteren min ville ikke ha signert om hun visste at hun dermed hjalp han med å føre et menneske bak lyset på denne måten. Hun kjenner ikke kona hans godt, men hun har alltid vært god mot barna. Det er alle løgnene han har servert oss og hvordan han har misbrukt vår tillitt en gang for mye, som gjør at jeg har vanskelig for å ikke blande meg, og føler også kona trenger noen til å forsvare seg. Hun er heller ikke norsk og har ingen familie her. Huff, det er ikke lett. Uansett, tusen takk igjen for svar og råd. Det var godt å få litt tilbakemeldinger og å få luftet litt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486654-s%C3%B8kte-om-separasjon-bak-konas-rygg/#findComment-4319095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yvonne80 Skrevet 13. september Forfatter Del Skrevet 13. september ISW skrev (56 minutter siden): Ønsker bare å gi deg noen gode råd her: Dette er en heksegryte av følelser, økonomi, svik og juss. Det er ekstremt viktig (ikke minst for deg) at du opptrer varsomt og korrekt, og at du ikke som følge av negative følelser begår lovbrudd som du selv kan havne i problemer for. Et eksempel: Sett at vi var samboere. Så mistenkte du at jeg var utro, og du brøt deg inn på PCen min ved å finne fram til passordet mitt, og fikk bekreftet at jeg var utro, og konfronterte meg med funnene dine. Det er da du som har gjort noe ulovlig (ved å bryte deg inn på min eiendel) og ikke jeg (utroskap er juridisk sett lovlig). Et eksempel selvsagt, men husk å tenke litt i disse baner. I hans situasjon kan han veldig lett bli betraktet som den svake part, ikke minst i et leieforhold. Derfor: Avstå så mye du kan fra å blande deg, er mitt råd. Misligholder de leieavtalen, så si den opp. Men ellers får denne konflikten være deres problem så mye som mulig. Og for all del, ikke "kast noen ut". Jeg skal være veldig forsiktig med at jeg følger loven når det gjelder leieforholdet. Skal ikke be han flytte. Men kommer til å tilby meg å hjelpe han å finne et nytt sted å bo, og håper han takker ja til det. De kan jo uansett ikke bo sammen under separasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486654-s%C3%B8kte-om-separasjon-bak-konas-rygg/#findComment-4319100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 13. september Del Skrevet 13. september yvonne80 skrev (2 minutter siden): Tusen takk for gode råd. Jeg prøver å holde hodet kaldt og har heldigvis noe tid på meg før det blir aktuelt å ta en samtale med dem. For han er far til mine barn og han har sviktet dem også. Alt for mye. Og dette var dråpen. Datteren vår er utrolig såret over at hun og samboeren hennes ble "lurt" til å signere som vitne. Jeg ønsket ikke at han skulle involvere meg eller barna. Men han har ingen å spørre, har ingen venner eller annen familie i Norge. Datteren min ville ikke ha signert om hun visste at hun dermed hjalp han med å føre et menneske bak lyset på denne måten. Hun kjenner ikke kona hans godt, men hun har alltid vært god mot barna. Det er alle løgnene han har servert oss og hvordan han har misbrukt vår tillitt en gang for mye, som gjør at jeg har vanskelig for å ikke blande meg, og føler også kona trenger noen til å forsvare seg. Hun er heller ikke norsk og har ingen familie her. Huff, det er ikke lett. Uansett, tusen takk igjen for svar og råd. Det var godt å få litt tilbakemeldinger og å få luftet litt. Huff, Jeg forstår veldig godt at dette er vondt for deg ❤️og for barna dine Jeg leser mellom linjene at du er bekymret for konsekvensen for han (kanskje du er redd for at han tar livet sitt?) når han har så lite ressurser, relasjoner og så mye problemer. Jeg tenker at selv om det er menneskelig å tenke sånn, så bør du prøve å overlate slike bekymringer til helsevesenet. Alt vi kan gjøre er å opptre så ryddig som vi kan. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486654-s%C3%B8kte-om-separasjon-bak-konas-rygg/#findComment-4319102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yvonne80 Skrevet 13. september Forfatter Del Skrevet 13. september ISW skrev (2 minutter siden): Huff, Jeg forstår veldig godt at dette er vondt for deg ❤️og for barna dine Jeg leser mellom linjene at du er bekymret for konsekvensen for han (kanskje du er redd for at han tar livet sitt?) når han har så lite ressurser, relasjoner og så mye problemer. Jeg tenker at selv om det er menneskelig å tenke sånn, så bør du prøve å overlate slike bekymringer til helsevesenet. Alt vi kan gjøre er å opptre så ryddig som vi kan. Takk❤️ Ja, det er helt riktig. Jeg er veldig redd faktisk. Har jo hørt skrekkhistorier om hva menn som opplever å miste alt på en gang, kan få seg til å gjøre. Jeg må passe meg for å ikke si for mye når jeg møter han for det kan bli mye å fordøye for han. Han mister det meste av nettverket sitt nå, som han er så avhengig av pga språk osv, og økonomien hans blir om mulig enda verre når han må klare seg på egen hånd. Kona hans skal fortelle til sjefen hva som har skjedd. Usikker på hva konsekvensene av det kan bli. Men det blir ikke hyggelig å være han fremover, det er sikkert. Og kjenner jeg han rett så ønsker han å dra andre ned med seg når han selv har det dårlig. Så ja, her gjelder det å komme med ting litt porsjonsvis tror jeg. For vår egen sikkerhet. Takk igjen❤️ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486654-s%C3%B8kte-om-separasjon-bak-konas-rygg/#findComment-4319107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
psykedeliker Skrevet 13. september Del Skrevet 13. september yvonne80 skrev (2 timer siden): Datteren vår er utrolig såret over at hun og samboeren hennes ble "lurt" til å signere som vitne. Har de signert på falske premisser er ikke underskriften gyldig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486654-s%C3%B8kte-om-separasjon-bak-konas-rygg/#findComment-4319161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.