Gå til innhold

Er det noen her som har noen gjerrigknark-historier å dele?


Everybody

Anbefalte innlegg

Enten det er folk som er helt ville på å spare penger, folk som stjeler doruller fra jobben, de som ikke vil dele, de som krever penger for ting som er naturlig å dele i et vennskap/forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida

Gjerrighet blir lagt merke til. Gjerrige folk er irriterende. 

Noen av oss i vennegjengen er flinke til å invitere til middag inkl meg og samboer.  Noen inviterer aldri. Det koster mange tusen kroner å arrangere et selskap. Når da noen aldri har bidratt til noe noen gang, står de etter hvert ikke øverst på invitasjonslista. Man prioriterer selvsagt de som selv inviterer. Så har du de som ikke en gang tar med seg en blomsterbukett eller ei flaske vin. Hva er det med sånne ? Er de gjerrig eller har de dårlig oppdragelse ? For meg er det normal høflighet å ta med seg noe. Toppen av gjerrighet er når de t.o.m tar med seg drikken sin hjem igjen fordi de heller drakk av drikken vi serverte.  😁. Det siste er ikke vanlig i min vennegjeng altså, men jeg har opplevd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
Everybody skrev (37 minutter siden):

Enten det er folk som er helt ville på å spare penger, folk som stjeler doruller fra jobben, de som ikke vil dele, de som krever penger for ting som er naturlig å dele i et vennskap/forhold.

Jepp, min morfar var utdannet lege og foreldrene mine kom egrntlig fra en velstående familie, men vet du hva de fikk til middag nesten ĥver dag? 

Jo, elg... morfar brukte alle pengene sine på seg selv og reiser og godteriet og chipsen låste han inn til seg selv. Hver jul fikk barna kulepenner osv til gaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti at vi var 3 stk som skulle på overnattingstur og skulle handle og to av oss ville ha fersk pasta. Tredjemann syntes den var for dyr og nektet å være med på å betale for den, men vi to kjøpte en pakke på deling. Da vi skulle spise ble tredjemann sur fordi hen ikke fikk noe... "Men du ville jo ikke betale fordi den var for dyr!?" innvendte vi og da ble hen nokså snurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær

Har en på jobben som alltid får det travelt med å gå når det hans tur til å spandere "en runde". Han er mye ute og reiser på messer og sånt, og da sørger han for å henge sammen med potensielle leverandører som spanderer alt på han. Han sover av og til i bilen samtidig som han krever godtgjørelse for overnatting fra arbeidsgiver. Han har også falsk bostedsadresse hos faren sin (7 mil unna) for å kunne skrive av kjøring på selvangivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobbet som nyutdannet i min første faste jobb var det en fyr som hadde økonomi som yrke, hobby og livsstil. Han var åpen om at han snøt på skatten så godt han kunne (dette var mens selvangivelsen var offline), og han led tydelig hvis han måtte bruke penger på noe. Jeg husker det kom fram at han ikke eide noe desilitermål, i forbindelse med at han fikk en kakeoppskrift av en annen kollega. Sånt syntes han nok var unødvendig luksus. 

En gang skulle vi på samme arrangement, på fritiden rett fra jobb, og da var avtalen at vi skulle ta en liten matbit i Oslo sentrum før det startet. Jeg tror vi stoppet ved tre forskjellige snackbarer før vi fant et sted der han godtok både meny og pris - og det hadde ikke noe med sunnhet/næringsinnhold å gjøre, for å si det sånn. Ved neste anledning (dette gjaldt et slags hobbykurs over flere ettermiddager) ble det en rask Grandiosa hjemme hos meg, siden jeg bodde nær jobben. Ikke fordi jeg ønsket å ha ham som gjest, men fordi jeg ikke orket den prosessen. 

Vi har ikke kontakt lenger, men jeg tror han har vært singel hele livet. De færreste ville orke tanken på å dele kjøleskap med en sånn type. Jeg bodde selv alene på den tiden og hadde ingen råflott livsstil, men jeg hadde jo økonomi og lyst til å bruke penger på ting jeg ønsket å delta på. Vi bodde begge alene i relativt nylig innkjøpte leiligheter. Han hadde lang og tungvint reisevei til jobb, jeg hadde gangavstand. Investeringen hans var sikkert bedre enn min, men jeg ser på bolig som noe jeg skal bo i gjennom mange hverdager, ikke bare selge. 

Jeg er ingen sløsekopp, men reagerer på de som bare vil ha fordelene av et fellesskap. Er man på felles tur eller i en gjeng som beskrevet ovenfor her, får man enten delta, eventuelt bli med på å finne et kompromiss, eller la være. F.eks. kan man selvsagt velge bort spleis på alkohol, men da kan man heller ikke drikke av det som kjøpes inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og min eks reiste på ferie sammen med et annet par som nektet å betale 100 kr for innsjekket bagasje til 1 ukes ferie. Så da vi møtte dem på flyplassen hadde de med en masse ting som de ba om å få putte oppi vår bagasje, siden vi hadde betalt de 100 kronene. Det så de på helt som en selvfølge. De brukte også svært lang tid på å komme seg fra flyplassen til hotellet fordi de ikke ville betale for buss (charter). På ferien skulle vi ut å feire en bursdag. Damen i paret gikk da i treningstights og joggesko på restauranten fordi det var det eneste hun hadde hatt plass til å pakke. Hun hadde 1 mill på konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (2 minutter siden):

Jeg og min eks reiste på ferie sammen med et annet par som nektet å betale 100 kr for innsjekket bagasje til 1 ukes ferie. Så da vi møtte dem på flyplassen hadde de med en masse ting som de ba om å få putte oppi vår bagasje, siden vi hadde betalt de 100 kronene. Det så de på helt som en selvfølge. De brukte også svært lang tid på å komme seg fra flyplassen til hotellet fordi de ikke ville betale for buss (charter). På ferien skulle vi ut å feire en bursdag. Damen i paret gikk da i treningstights og joggesko på restauranten fordi det var det eneste hun hadde hatt plass til å pakke. Hun hadde 1 mill på konto.

Hvorfor lot dere dem pakke i deres bagasje? Jeg hadde glatt sagt at det ikke var plass. Det får da være måte på hvor gnien det er mulig å være. Jeg håper dere tok bussen og lot dem finne transportmiddel selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (14 minutter siden):

Jeg og min eks reiste på ferie sammen med et annet par som nektet å betale 100 kr for innsjekket bagasje til 1 ukes ferie. 

Sånne folk som drar med seg all verdens håndbagasje inn på flyet og bruker store deler av kabinhylleplassen som om det var deres private bagasjerom... 😖

Jeg synes flyselskapene skulle vært mye strengere med sånt, det blir altfor lite plass igjen til f.eks. småbarnsfamilier som faktisk har behov for litt håndbagasje på en flere timer lang flyreise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (56 minutter siden):

Sånne folk som drar med seg all verdens håndbagasje inn på flyet og bruker store deler av kabinhylleplassen som om det var deres private bagasjerom... 😖

Jeg synes flyselskapene skulle vært mye strengere med sånt, det blir altfor lite plass igjen til f.eks. småbarnsfamilier som faktisk har behov for litt håndbagasje på en flere timer lang flyreise. 

På Norwegian må man nå betale for å ha med håndbagasjen og dermed er det ikke så lukurativt å bare ha med håndbagasje.  Da er det greiere å ha med en koffert som man sender så det har blitt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dem gjerrige tror vel at dem får med seg alle pengene og verdiene sine i graven. Men vi blir alle født nakne og uten penger, og vi dør alle uten å ta med oss noe. 

Anonymkode: 2b38d...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...