Gå til innhold

Hvordan leve så billig som mulig en måned?


snusmumeriken96

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Handle for en uke om gangen for å unngå småkjøp.

Handle billige ting som pose med fryste grønnsaker, ris osv. (Ris, bønner og grønnsaker med tomatpure og krydder er en billig og god gryterett som du kan lage i stor porsjon og fryse ned eller ha i kjøleskapet et par dager).

Se etter tilbud/datovarer.

Lag en oversikt over hvor mye penger du faktisk har å bruke denne måneden og handle etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
Vhanja skrev (23 minutter siden):

Handle for en uke om gangen for å unngå småkjøp.

Handle billige ting som pose med fryste grønnsaker, ris osv. (Ris, bønner og grønnsaker med tomatpure og krydder er en billig og god gryterett som du kan lage i stor porsjon og fryse ned eller ha i kjøleskapet et par dager).

Se etter tilbud/datovarer.

Lag en oversikt over hvor mye penger du faktisk har å bruke denne måneden og handle etter det.

Har ikke frys eller komfyt  kun mikro og kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Let fram alt du har av basisvarer i skap og fryser, finn ut hva du trenger for å gjøre om dette til måltider. Har du f.eks. pasta (og ketchup eller tomatpuré hvis du bruker det), skal det bare litt grønnsaker og/eller etpar kjøttboller til for å kalle det middag. Har du  mel, trenger du bare gjær for å bake brød eller rundstykker:  Tilsett vann til deigen er håndterbar, det blir mat selv om de ikke ser så fine ut. Særlig hvis du lunker dem i ovnen før du skal spise. Havregryn er også en anvendelig tørrvare.

Har du butikker i nærheten som priser ned varer som har (nesten) utgått dato, tråler du dem om morgenen. Men se på prisen og tenk på om du har noe å bruke det til - det kan fortsatt være dyrt selv om det slås av 40-50 %. 

Sjekk prisen på egg, ris, poteter og grønnsaker o.l. i små spesialbutikker, det kan være rimeligere hos f.eks. de som har mye asiatiske varer enn i de "norske" kjedene. Nå som det er høst, er det en del billige grønnsaker å få tak i.  

Kjøp billigmerkene hvis du trenger noe som finnes i varianter som FirstPrice, X-tra osv., det går helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96 skrev (1 minutt siden):

Har ikke frys eller komfyt  kun mikro og kjøleskap.

Du kan oppbevare det i kjøleskap. 

Det er mye mat som kan lages i mikro, du kan google litt og sjekke hva som kan lages i mikro som er billig.

Når du har litt mer penger så ville jeg absolutt vurdert å investere i en komfyrtopp. En slik til hybel med stikkontakt. Det gjør livet mye enklere (og billigere!) for deg fremover.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
Vhanja skrev (1 time siden):

Du kan oppbevare det i kjøleskap. 

Det er mye mat som kan lages i mikro, du kan google litt og sjekke hva som kan lages i mikro som er billig.

Når du har litt mer penger så ville jeg absolutt vurdert å investere i en komfyrtopp. En slik til hybel med stikkontakt. Det gjør livet mye enklere (og billigere!) for 

Jepp 🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

snusmumeriken96
snusmumeriken96 skrev (Akkurat nå):

Jepp 🫠

Men jeg er veldig surrete og de rundt meg syntes det er best å ikke kjøpe komfyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96 skrev (3 minutter siden):

Men jeg er veldig surrete og de rundt meg syntes det er best å ikke kjøpe komfyr. 

Da høres det ut som om beste alternativet blir å google hva som kan lages i mikro som er billig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Da høres det ut som om beste alternativet blir å google hva som kan lages i mikro som er billig. :) 

Tenker  å kjøpe en stor ost og brød til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96 skrev (5 minutter siden):

Men jeg er veldig surrete og de rundt meg syntes det er best å ikke kjøpe komfyr. 

Induksjonsovner har den kjekke egenskapen at dersom man glemmer å slå av plata etter bruk så slår den av seg selv etter kort tid. Problemet er selvfølgelig dersom man går fra noe på komfyren og glemmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96 skrev (26 minutter siden):

Men jeg er veldig surrete og de rundt meg syntes det er best å ikke kjøpe komfyr. 

Alle nye komfyrer har komfyrvakt, slik at de slår seg av.

Men man kan selvsagt fortsatt putte ting i komfyren som ikke tåler det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...