Gå til innhold

Hvordan få tilbake lidenskapen for fotografering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært interessert i foto siden jeg var 12. Gikk media og kommunikasjon på videregående og valgte etter det å være fotograflærling. Interessen for foto begynte vel egentlig å bli mindre på videregående da jeg oppdaget hvor mye dårligere jeg var til å fotografere enn de som jeg gikk i klasse med. Jeg har alltid følt at fotografiene mine har manglet noe jeg ikke klarer å sette fingeren på. De er bare ikke bra (nok). Første halvåret av lærlingtiden trivdes jeg veldig godt, lidenskapen begynte å komme tilbake og jeg følte at jeg fikk det til. Så krasjlandet jeg helt og følte meg totalt mislykket, følte jeg fikk ikke til noen ting til så jeg sluttet helt å fotografere på fritiden. Etter dette, som nå er 7 år siden, har jeg bare tatt frem kamera kanskje 5 ganger. 

Men nå kjenner jeg litt på lysten til å fotografere igjen og lurer egentlig på hvordan får jeg tilbake lidenskapen for fotografering?

Noen som kanskje har noen inspirerende bøker, magasiner eller fotografer å anbefale?

Anonymkode: 8ed4d...d54

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Det høres ut som du er litt perfeksjonistisk. Ting kan alltid bli bedre, men hva så? Jeg vil anbefale deg å begynne å ta med et kamera på tur og knipse uten å bekymre deg for resultatet. Hvis du ser noe som vekker noe i deg, ta bilder. Hvis ingenting vekker noe i deg, bare knips. Eller du kan gi deg selv øvelser. Ta bilder av motiver med rødt i seg. Ta bilder av skyggesilhuetter. Hva enn. Bare lek med det og ikke tenk på resultatet.

AnonymBruker
nachnoo skrev (På 23.9.2024 den 22.54):

Begynn å fotografere igjen er den beste medisin. I tillegg må du ha Lightroom.

Takk for tips. Akkurat nå har jeg bare gratis redigersprogrammet Darktable, ville du sagt at det er bedre å investere i å betale for Lightroom?

Drømmeautomat skrev (På 23.9.2024 den 23.19):

Det høres ut som du er litt perfeksjonistisk. Ting kan alltid bli bedre, men hva så? Jeg vil anbefale deg å begynne å ta med et kamera på tur og knipse uten å bekymre deg for resultatet. Hvis du ser noe som vekker noe i deg, ta bilder. Hvis ingenting vekker noe i deg, bare knips. Eller du kan gi deg selv øvelser. Ta bilder av motiver med rødt i seg. Ta bilder av skyggesilhuetter. Hva enn. Bare lek med det og ikke tenk på resultatet.

Du har helt rett i at jeg er litt perfeksjonistisk. Jobber med å bli bedre ift det. Ellers gode tips, takk!

Anonymkode: 8ed4d...d54

Kan det hjelpe deg å velge et tema? F.eks nå er vi på vei inn i høsten. Kan det for nå være et tema å finne nydelige høstbilder? Trær med høstløv med nydelige farger, høstfarget skogbunn osv.

Med et tema så er det mer konkret og kan gi deg et giv til å komme deg ut og ta bilder. Og når høsten er på hell så kan du finne deg et nytt tema. :) 

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Akkurat nå har jeg bare gratis redigersprogrammet Darktable, ville du sagt at det er bedre å investere i å betale for Lightroom?

Det vet jeg ikke, for jeg kjenner ikke Darktable. Men det viktige er vel at du har et redigeringsprogram du er fornøyd med. Så kan du evt kjøpe Lightroom om du får igjen den store gleden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...