Gå til innhold

Når man har senebetennelse..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det best å bare fortsette å være på arbeid og gjøre det beste ut av det, eller trenger armen ro?

Har betennelse i armen som strekker seg opp i skulder og nakke. Armen er fortykket. 

Men vae klart bedre i helga da jeg var i ro. 

Vet kkke om jeg bare skal se det an eller gå til legen. Er så vanskelig. Har Voltaren som jeg kan ta som kur også.

Er så Lei av å hangle 😔

Anonymkode: b2be8...bf9

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/486984-n%C3%A5r-man-har-senebetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det best å bare fortsette å være på arbeid og gjøre det beste ut av det, eller trenger armen ro?

Har betennelse i armen som strekker seg opp i skulder og nakke. Armen er fortykket. 

Vet kkke om jeg bare skal se det an eller gå til legen. Er så vanskelig. Har Voltaren som jeg kan ta som kur også.

Er så Lei av å hangle 😔

Gå til legen.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva kan legen gjøre?

gi bedre råd enn tilfeldige ikke-leger online :P 

greit å ta det på alvor, for noen få uheldige ender slikt ille på livstid (men 99.9% går det bra med da)

Anonymkode: 8f6b5...61c

AnonymBruker
Lillemus skrev (8 minutter siden):

Gi deg noe betennelsesdempende som virker og sykmelde deg så armen får hvile og ro.

Ok. Legen min er så streng at det er sykt vanskelig for meg å gå til legen. Redd han bare skal sende meg hjem uten noen form for hjelp og nye tanker om at jeg har kastet bort hans tid. 

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Legen min er så streng at det er sykt vanskelig for meg å gå til legen. Redd han bare skal sende meg hjem uten noen form for hjelp og nye tanker om at jeg har kastet bort hans tid. 

Legen din er der for deg og skal ta deg alvorlig når du kommer med en arm som er kjempevond og hoven!

AnonymBruker
emilie321 skrev (På 24.9.2024 den 16.35):

Gå til legen.  Legen kan bla gi deg råd om hva du bør/ikke bør gjøre og eventuelle medisiner.  Kanskje du blir bedt om å gå til fysioterapeut. 

Hva ville du sagt til legen om det var du? Er det dumt av meg å si «jeg ønkser sykemelding» - eller kan det oppfattes som at jeg vil «utnytte systemet»?

det er så sykt vanskelig for meg å gå til lege. Har sykt stor legeskrekk. Det ender nok sikkert med at jeg ikke går til legen denne gangen heller, han er så streng og autoritær og får meg bare til å føle at jeg skal ta meg sammen og ikke kaste bort hans tid. Jeg vet at ikke alle leger jeg har snakket med om det forstår at man kan ha det sånn, men jeg kan virkelig ikke noe for det.
Har sagt fra til mine kolleger at jeg blir hjemme resten av uka og håper 4 dager er nok. 

AnonymBruker
Lillemus skrev (På 24.9.2024 den 15.51):

Legen din er der for deg og skal ta deg alvorlig når du kommer med en arm som er kjempevond og hoven!

Jeg har vært der før med armen min ifm senebetennelse (jeg har en skade i hånda). Da måtte jeg selv spørre om sykmelding, og jeg fikk så vidt noen dager. Men jeg har tatt ut to egenmeldingsdager nå, og håper så inderlig at 4 dager hjelper, for jeg fikser ikke tanken på å gå til han. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva ville du sagt til legen om det var du? Er det dumt av meg å si «jeg ønkser sykemelding» - eller kan det oppfattes som at jeg vil «utnytte systemet»?

det er så sykt vanskelig for meg å gå til lege. Har sykt stor legeskrekk. Det ender nok sikkert med at jeg ikke går til legen denne gangen heller, han er så streng og autoritær og får meg bare til å føle at jeg skal ta meg sammen og ikke kaste bort hans tid. Jeg vet at ikke alle leger jeg har snakket med om det forstår at man kan ha det sånn, men jeg kan virkelig ikke noe for det.
Har sagt fra til mine kolleger at jeg blir hjemme resten av uka og håper 4 dager er nok. 

Senebetennelse er smertefullt.    Jeg hadde sagt hva som plaget meg og om hvor store smerter jeg hadde. Hvis jeg slet med/ikke greide å gjøre jobben min pga smertene, så hadde jeg sagt det.  En skal ta senebetennelse alvorlig, for ellers kan det bli kronisk. 

Skjønner at du synes det er vanskelig å gå til legen.  Har det slik selv, iallefall med å be om akuttime. Er bla redd for at det ikke er alvorlig nok. Kontroller er lettere, da det er noe jeg faktisk bør gjøre.

AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 15.27):

Er så Lei av å hangle 😔

Hvorvidt det er best å fortsette å være på arbeid eller om du trenger sykemelding, avhenger av hva slags arbeid du har. Hvis du ikke kan gjøre noe på jobb uten at du belaster armen og dermed fremprovoserer økte smerter, så kan det hende at legen vil anbefale sykemelding. Men om du har vondt enten du er hjemme eller på jobb, og ditt arbeid ikke er spesielt belastende mht bruk av armen, så kan det hende at du blir anbefalt å være helt eller delvis på jobb. 

På mange arbeidsplasser vil man være innstilt på å tilrettelegge. 

AnonymBruker
emilie321 skrev (10 minutter siden):

Senebetennelse er smertefullt.    Jeg hadde sagt hva som plaget meg og om hvor store smerter jeg hadde. Hvis jeg slet med/ikke greide å gjøre jobben min pga smertene, så hadde jeg sagt det.  En skal ta senebetennelse alvorlig, for ellers kan det bli kronisk. 

Skjønner at du synes det er vanskelig å gå til legen.  Har det slik selv, iallefall med å be om akuttime. Er bla redd for at det ikke er alvorlig nok. Kontroller er lettere, da det er noe jeg faktisk bør gjøre.

Tusen takk for svar og råd, og for at du forstår. Du har det akkurat som meg. 

Annonse

AnonymBruker
frosken skrev (10 minutter siden):

Hvorvidt det er best å fortsette å være på arbeid eller om du trenger sykemelding, avhenger av hva slags arbeid du har. Hvis du ikke kan gjøre noe på jobb uten at du belaster armen og dermed fremprovoserer økte smerter, så kan det hende at legen vil anbefale sykemelding. Men om du har vondt enten du er hjemme eller på jobb, og ditt arbeid ikke er spesielt belastende mht bruk av armen, så kan det hende at du blir anbefalt å være helt eller delvis på jobb. 

På mange arbeidsplasser vil man være innstilt på å tilrettelegge. 

Jeg er renholder i full stilling og har en tung jobb som fremprovoserer smerter. I tillegg er vi underbemannet og må gjøre flere oppgaver i tillegg til våre egne. Vi sliter med gulv som ikke blir vedlikeholdt slik at de blir tyngre å moppe enn de egentlig skal være. Det skal kjøres «vaskebil» i fellesarealer hver dag, men den blir kjørt bare en dag i uka der jeg er og knapt det sånn at vi må moppe også alle de gulvene. 
Det er umulig å legge tilrette på min arbeidsplass slik situasjonen har blitt hos oss. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er renholder i full stilling og har en tung jobb som fremprovoserer smerter. I tillegg er vi underbemannet og må gjøre flere oppgaver i tillegg til våre egne. Vi sliter med gulv som ikke blir vedlikeholdt slik at de blir tyngre å moppe enn de egentlig skal være. Det skal kjøres «vaskebil» i fellesarealer hver dag, men den blir kjørt bare en dag i uka der jeg er og knapt det sånn at vi må moppe også alle de gulvene. 
Det er umulig å legge tilrette på min arbeidsplass slik situasjonen har blitt hos oss. 

Da beskriver du nettopp det som var hovedpoenget mitt. Om du har arbeid som er så belastende for armene, så bør du sannsynligvis sykemeldes helt eller delvis med senebetennelse i armene. Synes du skal ta kontakt med legen. Siden du har en kur med nsaids liggende, så hadde nok jeg startet med det umiddelbart (forutsetter at det er det som er avtalt med legen da du fikk resepten). 

God bedring:-)

AnonymBruker
frosken skrev (8 timer siden):

Da beskriver du nettopp det som var hovedpoenget mitt. Om du har arbeid som er så belastende for armene, så bør du sannsynligvis sykemeldes helt eller delvis med senebetennelse i armene. Synes du skal ta kontakt med legen. Siden du har en kur med nsaids liggende, så hadde nok jeg startet med det umiddelbart (forutsetter at det er det som er avtalt med legen da du fikk resepten). 

God bedring:-)

Tusen takk :) jeg har ringt og sagt fra at jeg blir hjemme idag og i morgen. Jeg sa det som det var. Teamlederen som fungerer som leder nå som sjefen er sykemeldt er også verneombud og var enig i at jeg trenger noen dager med ro nå. Så får vi bare håpe på at det hjelper så jeg slipper å gå til legen 🙈

Jeg føler liksom at det ikke er alvorlig nok til å gå til legen (iallefall ikke på nåværende tidspunkt) selv om det har spredd seg fra armen og opp til skuldra og nakken. Får se det an en stund til. Jeg tenker også at når jeg ikke lenger er i tvil så går jeg til legen, det er jo sånn jeg alltid vurderer om jeg skal være hjemme fra jobb eller ikke ved sykdom også: er jeg i tvil så går jeg på jobb og i det minste prøver (men jeg har ikke dratt hjem, jeg har presset meg gjennom dagen) - hvis ikke blir jeg hjemme. Og det funker for meg.

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Tusen takk :) jeg har ringt og sagt fra at jeg blir hjemme idag og i morgen. Jeg sa det som det var. Teamlederen som fungerer som leder nå som sjefen er sykemeldt er også verneombud og var enig i at jeg trenger noen dager med ro nå. Så får vi bare håpe på at det hjelper så jeg slipper å gå til legen 🙈

Jeg føler liksom at det ikke er alvorlig nok til å gå til legen (iallefall ikke på nåværende tidspunkt) selv om det har spredd seg fra armen og opp til skuldra og nakken. Får se det an en stund til. Jeg tenker også at når jeg ikke lenger er i tvil så går jeg til legen, det er jo sånn jeg alltid vurderer om jeg skal være hjemme fra jobb eller ikke ved sykdom også: er jeg i tvil så går jeg på jobb og i det minste prøver (men jeg har ikke dratt hjem, jeg har presset meg gjennom dagen) - hvis ikke blir jeg hjemme. Og det funker for meg.

Du kunne kanskje hatt nytte av en time hos fysioterapeut? Eller har du et øvelsesprogram for armer og skuldre fra før?

AnonymBruker
frosken skrev (På 26.9.2024 den 8.06):

Du kunne kanskje hatt nytte av en time hos fysioterapeut? Eller har du et øvelsesprogram for armer og skuldre fra før?

Jeg klarte å ta motet til meg og oppsøke legen i dag. Det er faktisk noe av det vanskeligste jeg har giort. Jeg har skikkelig «legeangst» og var så redd for at det ikke skulle være «alvorlig nok» til å oppta en akutt-time, men følte det ikke sånn da jeg var der. 

Jeg kom til en fantastisk turnuslege som fikk meg til å gråte (det er første gang jeg har gjort, og jeg hadde ikke sjans til å styre det - men hadde ikke gjort det om jeg kunne styrt det). Og hun sa det er totalbelastningen som har gjort at jeg nå har gått på en liten smell. Det har vært smerter i armen, masse styr på jobb og mye alvorlig sykdom i nær fam i lengre tid. Senebetennelsen var den sekundære årsaken til smellen sa hun.

Hun var så god å snakke med, og en jeg virkelg følte meg trygg på pga sin væremåte. Bestemt, men samtidig lyttende og omsorgsfull. Hun sa også at jeg bare måtte bruke fastlegen for å ventilere som en forebygging av mulig depresjon.  Jeg følte at jeg slapp å «ta meg sammen» - jeg kunne «kle av meg»/gjøre meg sårbar uten å skamme meg og med det si det akkurat som det er - og på den måten igjen få den hjelpen jeg trenger. Jeg kunne ta av maska. 

Jeg ble sykemeldt i nesten to uker. Og så skal jeg sammen med min egen lege evaluere og legge en videre plan for veien videre neste fredag. Det kan bli operasjon (fordi jeg har en nerve som ligger i klem - karpal tunnel syndrom). Jeg har også symptomer på depresjon, og det kan være at jeg skal øke på Lamictal, noe jeg og fastlegen skal diskutere når jeg skal til han. Men pr nå føler jeg ikke at jeg trenger å øke. 

Snakket også med sjefen min (selv om hun er sykemeldt selv så ringte hun) og hun sa vi må finne måte å tilrettelegge på mht armen min. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...