Gå til innhold

Føler meg så mislykket fordi jeg er overvektig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det andre der ute som sliter med mindreverdighetsfølelse knyttet til dette? Ser så mange tynne damer på min alder, selv med unger. 

Jeg har lagt om kostholdet og alt, enda får jeg det ikke til. 

Anonymkode: 3b80e...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det andre der ute som sliter med mindreverdighetsfølelse knyttet til dette? Ser så mange tynne damer på min alder, selv med unger. 

Jeg har lagt om kostholdet og alt, enda får jeg det ikke til. 

Anonymkode: 3b80e...644

Jeg syns det er klein når jeg skal til lege osv og kle av meg, det er flaut å vise fettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også mye mindreverdigfølelse og skamfølelse pga stor overvekt. Prøver å gjøre noe med det, men greier ikke akkurat nå og det gjør at de følelsene bare blir verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ser så mange tynne damer på min alder, selv med unger.

Anonymkode: 3b80e...644

Bare en liten tanke... Kan det være at du ser mange tynne damer på din egen alder, fordi det er det blikket ditt (og hjernen) automatisk går etter? Hva med å se etter damer i alle former og fasonger?

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (6 timer siden):

Bare en liten tanke... Kan det være at du ser mange tynne damer på din egen alder, fordi det er det blikket ditt (og hjernen) automatisk går etter? Hva med å se etter damer i alle former og fasonger?

Hm, ja det er mulig. 

Anonymkode: 3b80e...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Kan kjenne meg igjen i det. Sliter også med overspising som ikke akkurat hjelper på.

Endret av lavender
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv overvektig og sliter med viljen til å gjøre  kostholdsendringer. Jeg trener styrke og danser og det jeg ser er at de fleste har endel kg for mye, nordmenn blir stadig tyngre. Jeg har mine stunder da jeg føler meg utilpass. Også er det kjedelig med alle klærne som er blitt for små. Men snart skal jeg skjerpe meg, kanskje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 25 kg ( mer opprinnelig). Og må si keg synes det var ganske lett. Var bare å halvere matinntaket. På det meste gikk jeg ned 34 kg menså gikk jeg litt opp igjen. Men det er da vitterlig bare å spise mindre? Og kose seg med feks lettbrus isteden for sjokolade?

Anonymkode: 6ebe7...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan alltid si "kalorier inn, kalorier ut", men jeg tror genetikk og sykdom gjør det veldig mye vanskeligere for enkelte å få til i praksis.

I alle fall er der mange overvektige som har mer enn nok viljestyrke.

Jeg mener de tynne kan si hva de vil, men det handler mye om flaks med gener. Gener som gjør at det er lett for dem å spise lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (2 minutter siden):

Man kan alltid si "kalorier inn, kalorier ut", men jeg tror genetikk og sykdom gjør det veldig mye vanskeligere for enkelte å få til i praksis.

I alle fall er der mange overvektige som har mer enn nok viljestyrke.

Jeg mener de tynne kan si hva de vil, men det handler mye om flaks med gener. Gener som gjør at det er lett for dem å spise lite.

De som jobber med behandling av sykelig overvekt, sier mye av det samme som du skriver her.

I tillegg kommer et moment som ofte underkommuniseres; de som tidligere i livet har hatt stor overvekt, vil etter vektnedgang måtte spise betydelig mindre enn en med samme vekt som ikke har hatt stor overvekt. Så to personer som begge veier 80 kg i dag, hvorav den ene tidligere har hatt stor overvekt, vil tåle ulikt matinntak for å beholde vekten. Den som tidligere har vært overvektig, må spise 4-500 kcal mindre enn den andre, for å unngå vektøkning. 

Jeg tror vi som samfunn burde prioritere forebyggende arbeid rettet mot barn og ungdom. Noen har et utgangspunkt som gjør det lett å øke i vekt, og det er nettopp de som trenger drahjelp til å unngå stor vektøkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Grendel skrev (9 timer siden):

Man kan alltid si "kalorier inn, kalorier ut", men jeg tror genetikk og sykdom gjør det veldig mye vanskeligere for enkelte å få til i praksis.

I alle fall er der mange overvektige som har mer enn nok viljestyrke.

Jeg mener de tynne kan si hva de vil, men det handler mye om flaks med gener. Gener som gjør at det er lett for dem å spise lite.

Det var godt du skrev "enkelte" 

Vi har kommet dit hen at det faktisk er flere i Norge med overvekt og fedme, enn det er normalvektige. 

Normalvektige er nå i mindretall. 

Du kan si hva du vil, men det er " kalorier inn og kalorier ut " som fortsatt gjelder. 

Så kan noen rettmessig hevde det er gener ja.

Andre kan også hevde det er gener hvis det kjennes mer behagelig, men er neppe til særlig  hjelp for dem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (10 timer siden):

Man kan alltid si "kalorier inn, kalorier ut", men jeg tror genetikk og sykdom gjør det veldig mye vanskeligere for enkelte å få til i praksis.

I alle fall er der mange overvektige som har mer enn nok viljestyrke.

Jeg mener de tynne kan si hva de vil, men det handler mye om flaks med gener. Gener som gjør at det er lett for dem å spise lite.

Jeg har veid 85 kg og hadde bmi på 30. Har gått ned 30 kg og har nå bmi på 19,5. Det var en jobb som måtte gjøres, både med mat og trening. Jeg har holdt vekten i 5 år, men jeg lever på 1400 kcal i hverdagen og er mye i aktivitet. Jeg er nok ikke så annerledes enn andre, så det handler om viljestyrke og disiplin. Jeg vet godt hvorfor jeg ble for tjukk og det var fordi jeg spiste altfor mye og ikke gadd å bevege meg. Og det er sannheten for de aller aller fleste. 

Anonymkode: 70a42...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (3 timer siden):

Det var godt du skrev "enkelte" 

Vi har kommet dit hen at det faktisk er flere i Norge med overvekt og fedme, enn det er normalvektige. 

Normalvektige er nå i mindretall. 

Du kan si hva du vil, men det er " kalorier inn og kalorier ut " som fortsatt gjelder. 

Så kan noen rettmessig hevde det er gener ja.

Andre kan også hevde det er gener hvis det kjennes mer behagelig, men er neppe til særlig  hjelp for dem. 

 

Ja, det er kcal inn og kcal ut. Men det kan være greit å ha respekt for at noen kropper tåler mye mer kcal enn andre, uten at vekten øker. Det løser selvfølgelig ikke problemet med fedme, da den enkelte må tilpasse seg den kroppen man har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (3 timer siden):

Det var godt du skrev "enkelte" 

Vi har kommet dit hen at det faktisk er flere i Norge med overvekt og fedme, enn det er normalvektige. 

Normalvektige er nå i mindretall. 

Du kan si hva du vil, men det er " kalorier inn og kalorier ut " som fortsatt gjelder. 

Så kan noen rettmessig hevde det er gener ja.

Andre kan også hevde det er gener hvis det kjennes mer behagelig, men er neppe til særlig  hjelp for dem. 

 

Hvordan forklarer du da at forbrenningen kraftig bremses med alder?

Snakker generelt om å holde vekten, kalori inn/ ut teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (12 minutter siden):

Hvordan forklarer du da at forbrenningen kraftig bremses med alder?

Snakker generelt om å holde vekten, kalori inn/ ut teorien.

Mange mener etter hvert at det ikke er fullt så enkelt - men at det spiller en rolle hvor kaloriene komme fra også. Hvordan kroppen kan nyttiggjøre seg de kaloriene den får, rett og slett. Kroppen fungerer jo ikke som en forbrenningsovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (13 timer siden):

Man kan alltid si "kalorier inn, kalorier ut", men jeg tror genetikk og sykdom gjør det veldig mye vanskeligere for enkelte å få til i praksis.

I alle fall er der mange overvektige som har mer enn nok viljestyrke.

Jeg mener de tynne kan si hva de vil, men det handler mye om flaks med gener. Gener som gjør at det er lett for dem å spise lite.

Ja, gener har betydning.  Her fant jeg en interessant artikkel:

https://www.forskning.no/genetikk-overvekt-samfunn/forskere-overvekt-er-sjelden-selvforskyldt/1652532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (9 minutter siden):

Mange mener etter hvert at det ikke er fullt så enkelt - men at det spiller en rolle hvor kaloriene komme fra også. Hvordan kroppen kan nyttiggjøre seg de kaloriene den får, rett og slett. Kroppen fungerer jo ikke som en forbrenningsovn.

Spise samme mat med samme aktivitetsnivå 20-årene kontra 50-årene er absolutt ikke det samme. Forbrenningen settes kraftig ned.

Så jeg tror ikke helt på kalori inn/ ut opplegget. Om forbrenningen kan skrus kraftig ned av kroppen med alder, så kan man ikke si at det er så enkelt.

Spis 2500 kalorier i 3 uker som anorektiker så legger du ikke på deg så mye. Nettopp fordi kroppen har skrudd ned forbrenningen ihht kalori inn/ ut. Det er også pekepinn på at det ikke er rett frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Spise samme mat med samme aktivitetsnivå 20-årene kontra 50-årene er absolutt ikke det samme. Forbrenningen settes kraftig ned.

Så jeg tror ikke helt på kalori inn/ ut opplegget. Om forbrenningen kan skrus kraftig ned av kroppen med alder, så kan man ikke si at det er så enkelt.

Spis 2500 kalorier i 3 uker som anorektiker så legger du ikke på deg så mye. Nettopp fordi kroppen har skrudd ned forbrenningen ihht kalori inn/ ut. Det er også pekepinn på at det ikke er rett frem. 

Det er også foretatt noen små forsøk med et begrenset antall personer hvor halve gruppen har fått ren og ordentlig mat og den andre halvparten har fått ultraprosessert mat over et gitt tidsrom. Begge gruppene har fått like mange kalorier og like mengder karbphydraterm fett og proteiner og man har tatt høyde for alder, kjønn og vekt. Ren-mat-gruppa gikk noe ned i vekt, ultraprosess-gruppa gikk noe opp i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
frosken skrev (40 minutter siden):

Ja, det er kcal inn og kcal ut. Men det kan være greit å ha respekt for at noen kropper tåler mye mer kcal enn andre, uten at vekten øker. Det løser selvfølgelig ikke problemet med fedme, da den enkelte må tilpasse seg den kroppen man har. 

Ja, enig i at man skal ha respekt for det, men passe på at det ikke blir en hvilepute.  Det er ikke så mange som er normalvektige lenger.  Årsaken til det er nok ikke gener. 

 

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Det er også foretatt noen små forsøk med et begrenset antall personer hvor halve gruppen har fått ren og ordentlig mat og den andre halvparten har fått ultraprosessert mat over et gitt tidsrom. Begge gruppene har fått like mange kalorier og like mengder karbphydraterm fett og proteiner og man har tatt høyde for alder, kjønn og vekt. Ren-mat-gruppa gikk noe ned i vekt, ultraprosess-gruppa gikk noe opp i vekt. 

Interessant 👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...