Gå til innhold

Hvorfor får aldri guttene være Santa Lucia? En kjønnsstereotypisk tradisjon som burde vært kastet på skraphaugen for lengst!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå er jeg skikkelig lei av denne utdaterte tradisjonen vi ser hvert eneste år på skolene rundt om i landet! Hvorfor får aldri guttene være Santa Lucia? Det er helt urettferdig og diskriminerende at det alltid er jentene som blir valgt til å gå fremst i toget, med lys i håret og en rolle som alle er så stolte av. Dette er en kjønnsstereotypisk tradisjon som burde vært kastet på skraphaugen for lengst.

Hva er det egentlig vi lærer barna våre? At gutter ikke kan symbolisere lys og håp? At det bare er jenter som er «søte nok» til å være Lucia? Det er både gammeldags og urettferdig. Vi lever i en tid hvor vi snakker om likestilling, inkludering og like muligheter for alle – men når det gjelder Lucia-feiringen, er det som om vi hopper rett tilbake til 1950-tallet!

Hvis vi vil at neste generasjon skal vokse opp uten kjønnsbegrensende forventninger, må vi begynne med slike symboltunge tradisjoner som Lucia-feiringen. Skolene har et ansvar for å speile samfunnet vi ønsker å skape – et samfunn der alle har like muligheter, uavhengig av kjønn. Så nei, jeg vil ikke høre noen unnskyldninger om "tradisjon" eller "sånn har det alltid vært". Det er på tide med endring, og det starter med at både gutter og jenter kan få være Lucia!

Anonymkode: 80468...97d

Fortsetter under...

Hvis du mener det seriøst (noe jeg tviler på): Det er lenge siden det var sånn. Den kampen startet på 1970-tallet:

https://www.youtube.com/watch?v=ksgqHwP8B20

Nå er det vel ikke sånn at  alle skoler har Luciatradisjoner i stor stil, det er vel først og fremst en barnehagetradisjon. Lucia har kommet hit fra Sverige og på forunderlig vis blitt en slags nøytral lysfest der bollene er viktigere enn noe som kan minne om religion, og det er viktig for at alle foreldre skal godta at barna deltar.

Jeg tror det er maaange barnehager og småskoletrinn som har demokratiske ordninger for Luciaopptoget:  Loddtrekning, kullets eldste enten det er gutt eller jente, eller helt andre løsninger, f.eks. at opptoget gjennomføres uten noen hovedperson med krone, eller at én av hvert kjønn går foran med krone. Jeg husker ikke om mine ungers barnehage hadde noen luciakrone i det hele tatt.

I en tilfeldig gruppe med barn som snart fyller seks år (som er "avgangskullet" i barnehagen i desember), vedder jeg på at mange av guttene er mer opptatt av lussekattene enn av å være den som får ha lysekrone på hodet. Men jeg tviler ikke på at det finnes unntak. 

Den opprinnelige Lucia var italiensk og garantert ikke lyshåret. 

Endret av laban
AnonymBruker

Jeg som jente fikk ikke være lucia da jeg er brunette og Lucia visstnok var blond. Overlevde det helt fint. 

Anonymkode: c7b4e...092

Annonse

AnonymBruker

Grøsser over hvilke enkelte meninger enkeltTe har her inne. Lucia er jo et jentenavn da! Jeg tror noen her inne lager tråder på gøy for å skape reaksjoner og uhygge. Sykt sykt sykt. 

Anonymkode: df24a...3a3

AnonymBruker
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Grøsser over hvilke enkelte meninger enkeltTe har her inne. Lucia er jo et jentenavn da! Jeg tror noen her inne lager tråder på gøy for å skape reaksjoner og uhygge. Sykt sykt sykt. 

Anonymkode: df24a...3a3

Kjønn, og hudfarge, er en gammeldags konstruksjon. Selvfølgelig kan en gutt være Lucia. 
Akkurat som at James Bond kan spilles av en kvinne, eller The Beatles av svarte.

image.jpeg.f0b51e435f629e04f8e0659f174e6513.jpeg

Anonymkode: e3704...bee

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjønn, og hudfarge, er en gammeldags konstruksjon. Selvfølgelig kan en gutt være Lucia. 
Akkurat som at James Bond kan spilles av en kvinne, eller The Beatles av svarte.

image.jpeg.f0b51e435f629e04f8e0659f174e6513.jpeg

Det er vel bare trolling… men greit at skuespillerne samsvarer med kjønn og hudfarge da. 

Drømmeautomat

Lucia er en kristen markering, så jeg er ærlig talt overraska over at det ennå er noe man markerer i skolen (og knapt nok andre steder). Det beste hadde vært å slutte med det og la barna gjøre noe litt morsommere, men hvis man først ska fortsette så la guttene gå først også, for all del.

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (1 minutt siden):

Lucia er en kristen markering, så jeg er ærlig talt overraska over at det ennå er noe man markerer i skolen (og knapt nok andre steder). Det beste hadde vært å slutte med det og la barna gjøre noe litt morsommere, men hvis man først ska fortsette så la guttene gå først også, for all del.

Finnes det gutter og jenter lenger egentlig? Det å dele barn inn i "jenter" og "gutter" er diskriminerende ovenfor dem som ikke føler de passer inn i noen av disse to boksene. Må vite. 

🤮

Anonymkode: 06006...e92

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Finnes det gutter og jenter lenger egentlig? Det å dele barn inn i "jenter" og "gutter" er diskriminerende ovenfor dem som ikke føler de passer inn i noen av disse to boksene. Må vite. 

Det har jeg aldri hørt hevda skulle være diskriminerende. Uansett, måten samfunnet har utvikla seg på når det gjelder forståelse av kjønn vekker ingen sterke følelser hos meg i den ene eller andre retningen. 

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

🤮

Anonymkode: 06006...e92

Det er på tide at barna læres opp i dette tidlig.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/christian-karlsen-i-pki-mener-barn-i-barnehagen-bor-laere-om-transpersoner-1.17033812

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...