Gå til innhold

Boligmarkedets urettferdighet: Hvorfor må unge uten rike foreldre bli tapere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er helt vanvittig at unge i dag blir satt på sidelinjen i boligmarkedet fordi ikke alle har rike foreldre som kan hjelpe dem med egenkapital! Hvor er rettferdigheten? Hvordan skal vi noen gang få råd til å kjøpe en bolig når systemet er rigget for de få heldige? Bankene krever urealistisk mye egenkapital, og boligprisene skyter i været. Er det meningen at vi skal bo hjemme til vi er 40? Det er på tide at myndighetene gjør noe med dette skjeve systemet og sørger for at ALLE har en sjanse – uansett bakgrunn!

Anonymkode: 24655...2b8

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt vanvittig at unge i dag blir satt på sidelinjen i boligmarkedet fordi ikke alle har rike foreldre som kan hjelpe dem med egenkapital! Hvor er rettferdigheten? Hvordan skal vi noen gang få råd til å kjøpe en bolig når systemet er rigget for de få heldige? Bankene krever urealistisk mye egenkapital, og boligprisene skyter i været. Er det meningen at vi skal bo hjemme til vi er 40? Det er på tide at myndighetene gjør noe med dette skjeve systemet og sørger for at ALLE har en sjanse – uansett bakgrunn!

Dette er jeg enig i. Utrolig tøft å klare å betale leie, studielån, om man i tillegg er i et lavtlønnsyrke. De siste årene har jo boligprisene steget såpass at sparing blir enda vanskeligere. 

AnonymBruker

Dette var noe jeg irriterte meg grønn over tidligere. Foreldre som f.eks kunne spare barnetrygden for barna sine, sånn at de hadde egenkapital til bolig da de ble voksne. 

Anonymkode: 04363...9a7

UtakknemligDiva

Hvorfor får folk barn hvis de er fattige? Er ett spørsmål.

Rikmannsbarn sine ord er ingenting verdt. De vet ingenting om å måtte klare seg. Hvem gidder å høre på noen som ikke kan noen ting?

Å ha foreldre som fikser alt for deg høres svært lite spennende ut.

Verden er ikke refferdig. Det er det rettferdige. 

Det er ikke vits å spørre om hvor rettferdigheten er. Du trenger bare å gjøre det som skal til for at du skal få det du mener du har krav på. Selv om du må bryte loven. Samme loven som gjør ting urettferdig. Livet blir så jævla mye bedre om man kaster vekk samvittigheten.

Endret av UtakknemligDiva
AnonymBruker
52 minutes ago, UtakknemligDiva said:

Det er ikke vits å spørre om hvor rettferdigheten er. Du trenger bare å gjøre det som skal til for at du skal få det du mener du har krav på. Selv om du må bryte loven. Samme loven som gjør ting urettferdig. Livet blir så jævla mye bedre om man kaster vekk samvittigheten.

Som hva da? Tenker du på å svindle og stjele, snyte på skatten?

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som hva da? Tenker du på å svindle og stjele, snyte på skatten?

Nei. Kommer an på hvem jeg må stjele fra og hva som er stjeling i dine øyne. 
Men nei, jeg tar ikke ting som er andre sitt. Jeg har heller ingen interesse av å svindle. 
Jeg kan vel heller ikke snylte på skatten når jeg ikke er nav pasient. 
Men husker den tiden jeg tjente ekstra i tips, jobbet i bar og restaurant, skattet ikke av det. Fikk kontanter. Og jeg er veldig glad for at jeg ikke skattet av det.  Når man havner i situasjoner der man trenger litt hjelp så får man bare så man så vidt overlever, og på en forsikring får du gjerne igjen en brøkdel av hva du du tapte. Og staten bruker skattepengene mine på så mye tull uansett så det er helt greit for meg at jeg ikke skattet av de. Jeg ville følt meg så veldig mye verre om jeg skattet av det. Får holde at jeg skatter av el-inntekten.

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bankene krever urealistisk mye egenkapital,

Det er ikke bankene som krever dette, men myndighetene. Det skyldes at de ønsker at folk over tid skal klare å betale for boligene de kjøper.

Priser styres av tilbud og etterspørsel. Det er ingen menneskerett å bo innenfor Ring 3 i Oslo.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er et vanskelig spørsmål, hva mener du er løsningen? Forby/skattelegge evt. støtte fra foreldre eller tillate så store lån at det er stor fare for at låntaker ikke kan betjene når rentene stiger eller noe skjer? Evt. at staten subsidierer leiligheter til de unge og ubemidlede, men dette kan nok også slå skjevt ut og bli vanskelig å administrere rettferdig. Skal man nektes slik støtte fordi foreldre har penger (som man kanskje ikke får del i før de dør)?

Endret av Ekstra
AnonymBruker

Det må bygges flere små leiligheter. Både 1-roms og 2-roms. Husbanken må flere midler og førstegangskjøpere burde få hjelp fra staten ved f.eks kjøpe prosentandeler av boligen for å kjøpe seg videre inn i leiligheten når de kan det. 

Men flere 1-roms må bygges først. Mange av de i Oslo og omegn

Anonymkode: 96092...60d

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, Norge fører en urettferdig boligpolitikk fordi det skattemessig er så gunstig å eie bolig at dette presser prisene opp. En gang i tida var målet å oppmuntre til/gjøre det lettere for folk å skaffe seg bolig, men på sikt har politikken ført til det motsatte.

Løsningen er å fjerne disse fordelene for boligeiere, og det er det nok mange politikere som skjønner også. Men det kommer ikke til å skje i overskuelig framtid fordi det er politisk selvmord å foreslå noe sånt. De fleste som stemmer eier bolig.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bankene krever urealistisk mye egenkapital

Så det mener du?

Dette er ganske enkelt for at banken skal ha en sikkerhet hvis boligprisene faller og du misligholder lånet. Hvis du kjøper (og fullfinansierer) en bolig til 2 millioner kroner, og du misligholder lånet og boligen selges på tvangssalg for 1,5 millioner kroner, hvordan skal banken få oppgjør for de siste 500.000?

Finanskrisen kom som en konsekvens av at bankene førte en uansvarlig utlånspolitikk basert på at boligprisene uansett steg, så det var ikke så farlig hvorvidt en kunde misligholdt, for boligen ble uansett verdt mer. Det er en forutsetning som ikke er bærekraftig.

For øvrig er jeg enig med @nachnoo. Det er ingen menneskerett å eie bolig, særlig ikke i sentrale strøk. Det er nok av rimelige boliger i Norge, og distriktene trenger innbyggere. Jeg har god økonomi, men jeg ville ikke hatt sjans til å kjøpe en bolig sentralt i London, for eksempel. Skulle jeg flyttet til UK og hevdet at det var urettferdig?

AnonymBruker
ISW skrev (3 timer siden):

Det er ingen menneskerett å eie bolig, særlig ikke i sentrale strøk. 

Er heller ingen menneskerett at du skal få lov til å tvinge meg til å redde kloden fra global oppvarming heller (noe som gjør boliger (og alt annet...) utrooolig dyre)

ISW skrev (3 timer siden):

Det er nok av rimelige boliger i Norge,

Kan du vise meg hvor jeg finner disse rimelige boligene (med moderne standard/EU godkjent hus) ? 

ISW skrev (4 timer siden):

distriktene trenger innbyggere.

klimapolitikken vil drepe ALLE distrikter i Norge, bla.a gjennom kloakkrensningskrav dere har vedtatt. som på toppen av huskravene, og bilkravene, og alle andre krav for å redde kloden. Så bruker dere samme krav, som gjør byene for dyre, og peker mot bygda som løsningen, fordi bygda er tom, fordi DERE BREPTE BYGDENE, med samme poltikk der.... er det mulig???????

Synes du skal prøv å bygge et rimelig hus på bygda, det vil koste deg 4 millioner, også legg det ut for salg dagen etter, du vil få 2 millioner. wooow, se et billig hus, bare 2 millioner, takk ISW. Men, som du ser har du et problem, som er ingen vil bygge et hus til 4 millioner, og selge det "billig"/aka det markedet er villig til å betale, så to ting skjer, de er ikke for salgs de som er, ELLER, ingen bygger, så ingen får kjøpt. ELLER det ble bygget for lenge siden og oppfyller ikke dagens krav, og EU kan NÅR SOM HELST påtvinge deg millioner i ekstraugifter til mordernisering OG det er ingen jobber der.

Mitt forslag er "trailer parks" typ USA. Steder hvor det er lagt opp til at det er ingen krav til boliger, en "klima fri" sone, en bygger det en vil, som altså vil være meget lav standard/enkelt, høyt strømforbuk etc. Jammen, da er det ikke sikkert det blir billig, jo strømmen i Norge koster 10 øre å lage, så strøm skal trailer parkene få billig, om nødvendig får vi "konfiskere" et vannkraftverk og kutte det fra markedet og dedikere det til trailer parken, siden DERE lagde disse kablene til utlandet som gjør strømmen så dyr -_- 

Men, on topic, er ikke lett det med at alle skal få alt, å vite at en vil etterlate seg bedre muligheter for sine barn gjør at folk jobber hardere enn de ellers ville gjort, i kommunismen ender folk opp med å jobbe mindre hardt, og plutselig er kaken en trodde en skulle fordele mye mindre enn planlagt, også sulter alle til døde, så en må finne en balanse et sted, om noe er vi trolig for kommunistiske idag ser alle rikfolkene flykter landet f.eks, men noe må ofres, mitt forslag er å ofre "klimaet", i det minste frem til kina/India også blir med på kampen.

Anonymkode: f8fa9...287

AnonymBruker
ISW skrev (5 timer siden):

For øvrig er jeg enig med @nachnoo. Det er ingen menneskerett å eie bolig, særlig ikke i sentrale strøk. Det er nok av rimelige boliger i Norge, og distriktene trenger innbyggere. 

Og du mener at det finnes plenty av jobber på disse stedene med rimelige boliger? 

Anonymkode: 92fe9...666

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Og du mener at det finnes plenty av jobber på disse stedene med rimelige boliger? 

Anonymkode: 92fe9...666

Det er helt normalt å pendle.

Anonymkode: 96092...60d

AnonymBruker
6 hours ago, ISW said:

Så det mener du?

Dette er ganske enkelt for at banken skal ha en sikkerhet hvis boligprisene faller og du misligholder lånet. Hvis du kjøper (og fullfinansierer) en bolig til 2 millioner kroner, og du misligholder lånet og boligen selges på tvangssalg for 1,5 millioner kroner, hvordan skal banken få oppgjør for de siste 500.000?

Finanskrisen kom som en konsekvens av at bankene førte en uansvarlig utlånspolitikk basert på at boligprisene uansett steg, så det var ikke så farlig hvorvidt en kunde misligholdt, for boligen ble uansett verdt mer. Det er en forutsetning som ikke er bærekraftig.

For øvrig er jeg enig med @nachnoo. Det er ingen menneskerett å eie bolig, særlig ikke i sentrale strøk. Det er nok av rimelige boliger i Norge, og distriktene trenger innbyggere. Jeg har god økonomi, men jeg ville ikke hatt sjans til å kjøpe en bolig sentralt i London, for eksempel. Skulle jeg flyttet til UK og hevdet at det var urettferdig?

For å løse boligkrisen i de store byene må vi se tilbake på suksessmodellen fra 50- og 60-tallet, da rimelige borettsleiligheter ble bygget for å sikre et rettferdig boligmarked. Ved å bygge slike boliger igjen, kan vi skape mer tilgjengelige og overkommelige hjem for folk flest. Dette vil ikke bare hjelpe flere med å komme inn på boligmarkedet, men også bidra til sosial stabilitet og mangfold i byene. Å prioritere rimelige borettslagsløsninger er et viktig skritt for å sikre et mer rettferdig og bærekraftig boligmarked for fremtiden.

AnonymBruker
15 minutes ago, AnonymBruker said:

Det finnes flere byer enn Oslo.

Anonymkode: c4fbb...145

Skal du finne virkelig RIMELIGE boliger må du langt utenfor de store byene. Det er en grunn til at boligene er så RIMELIGE.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal du finne virkelig RIMELIGE boliger må du langt utenfor de store byene. Det er en grunn til at boligene er så RIMELIGE.

Ikke nødvendigvis. Du finner helt ok hus eller leiligheter til en ok pris hvis du beveger deg ca 30 min med bil/buss fra et bysentrum. Da er du også i ok avstand fra en by, dvs et sted hvor det er mange jobber.

Men du må, som andre har sagt, bort fra Osloområdet. 

Vhanja skrev (3 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Du finner helt ok hus eller leiligheter til en ok pris hvis du beveger deg ca 30 min med bil/buss fra et bysentrum. Da er du også i ok avstand fra en by, dvs et sted hvor det er mange jobber.

Men du må, som andre har sagt, bort fra Osloområdet. 

Nåja. Jeg bor 35-40 min med bil fra Trondheim og det er ikke billig her lengre. Kjører du 15-30 min til derimot, så får du rimelige boliger, men der er det nesten ikke mulig å pendle med buss om man skal inn til Trondheim, dårlig kollektivtilbud. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...