Gå til innhold

Boligmarkedets urettferdighet: Hvorfor må unge uten rike foreldre bli tapere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fordi dypest sett er det Staten Norge som finansierer denne muligheten "rike barn" får. Det blir veldig feil i mine øyne. Staten vil gi barnetrygd til alle for å være fair mot alle barn, men ender opp med å være unfair ovenfor barn av familier med lav inntekt pga denne ordningen med barnetrygd. 

JA til behovsprøvd barnetrygd! 

Anonymkode: 04363...9a7

Jeg tenker også at kanskje barnetrygd bør omfordeles på en annen måte. 

Fortsetter under...

AnonymBruker
cilie skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker også at kanskje barnetrygd bør omfordeles på en annen måte. 

Ja, ingen "rike folk" trenger barnetrygd. Er nå min mening. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, ingen "rike folk" trenger barnetrygd. Er nå min mening. 

Samtidig bør man også begrense hvor mye man skal "straffe" folk for den innsatsen de gjør for å få en god inntekt. Noen er selvsagt født inn i rikdom, men for de fleste ligger det mye hardt arbeid bak. 

Nicklusheletida
Vhanja skrev (43 minutter siden):

Samtidig bør man også begrense hvor mye man skal "straffe" folk for den innsatsen de gjør for å få en god inntekt. Noen er selvsagt født inn i rikdom, men for de fleste ligger det mye hardt arbeid bak. 

Jeg er enig med deg. Jeg skjønner ikke helt hvordan man skulle gjort det ? Kun gå etter inntekt blir ikke rettferdig. Utdannelse fører med seg studielån. 

Noen er også flinkere til å tenke langt frem, mens andre lever i nuet og bruker alt de har. 

AnonymBruker
Vhanja skrev (3 timer siden):

Og fordi det ligger hardt arbeid bak, så kan de ikke forsørge egne barn? Hvis så er tilfelle burde jo barnevernet se på slike saker. En tusenlapp i måneden ekstra trenger de ikke, eller burde ikke trenge. Uansett bare sparer de den i stedet, slik at barnet deres får en stor fordel (sponset av staten) som andre barn ikke får. 

Det virker også som du mener at hardtarbeidende er bedre mennesker enn de som ikke klarer å jobbe så hardt. Et slikt menneskesyn er for å si det mildt ganske urovekkende. 

emilie321
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Og fordi det ligger hardt arbeid bak, så kan de ikke forsørge egne barn? Hvis så er tilfelle burde jo barnevernet se på slike saker. En tusenlapp i måneden ekstra trenger de ikke, eller burde ikke trenge. Uansett bare sparer de den i stedet, slik at barnet deres får en stor fordel (sponset av staten) som andre barn ikke får. 

Det virker også som du mener at hardtarbeidende er bedre mennesker enn de som ikke klarer å jobbe så hardt. Et slikt menneskesyn er for å si det mildt ganske urovekkende. 

Hvordan greide du å se at dette var urovekkende menneskesyn?  Slik leser ikke jeg det.

Annonse

AnonymBruker
emilie321 skrev (14 minutter siden):

Hvordan greide du å se at dette var urovekkende menneskesyn?  Slik leser ikke jeg det.

Det virket som om hun mente at de hardtarbeidende fortjente barnetrygd og ikke de som ikke er hardtarbeidende. Jeg vet ihvertfall at jeg aldri skal ha barn. 

emilie321
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det virket som om hun mente at de hardtarbeidende fortjente barnetrygd og ikke de som ikke er hardtarbeidende. Jeg vet ihvertfall at jeg aldri skal ha barn. 

Da har vi to vidt forskjellige måter å tolke det vi leser. Eller, hva sier du @Vhanja ?

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du leser dine egne forutinntatte holdninger inn i det jeg skriver og argumenter mot stråmenn.

Barnetrygden er ingen "trygd" i den forstand at den er tiltenkt de som er spesielt trengende eller har særskilte behov, den er et skattefradrag som av historiske årsaker utbetales kontant (fra den tiden mor ikke hadde inntekt og dermed heller ikke betalte skatt, men skulle få disse pengene tilsendt slik at det var en viss sjanse for at de gikk til barnas behov selv om far var uenig).

Mange som er mot barnetrygd til alle, er samtidig ganske så opptatt av at skattetrykket ikke skal økes.  Det henger ikke på greip. 

Behovsprøving vil kreve byråkrati som antakelig koster mer enn man vil vinne på å fjerne den nåværende ordningen.  Dessuten vil behovsprøvingen ta barnetrygden fra svært mange helt alminnelige familier som, i hvert fall i perioder, har god bruk for den, fordi foreldrene er vanlige "lønnsmottakere" med likningsattester som ikke lyver.  Folk som fra før av snor seg rundt skattereglene og har likningsattester som ikke viser hele sannheten, vil beholde barnetrygden.  Jeg har selv vært utsatt for behovsprøvd studielån (det fantes da myndighetsalderen var høyere) og var den eneste i min klasse som ikke fikk lån første studieår, angivelig fordi foreldrene mine tjente for mye og derfor burde forsørge meg.  De hadde helt vanlige jobber, men var ansatt i skoleverket og kunne ikke skjule inntekten sin.  Gutta i klassen som hadde rik far med eget firma og hus i syden, men en helt annen type likningsattest, fikk selvfølgelig lån.  Nå klarte jeg meg allikevel, poenget er bare at behovsprøving ikke nødvendigvis måler noe reelt behov. 

Erfaringer fra land med andre ordninger viser at dersom det blir en inntektsgrense for å få slike skattefradrag, velger mange familier å holde inntekten sin så vidt under denne grensa.  Som regel er det da mor som reduserer stillingsprosenten sin.  I Norge vil det lett føre til at enda flere mødre jobber deltid og får færre pensjonspoeng.  Mange av disse har yrker der det er et stort behov, f.eks. helse- og barnehagesektoren. 

Hvis det skal gjøres noe med barnetrygden, får hele greia tas inn i skattesystemet, der andre skattefradrag er. Den er ikke akkurat skyhøy, så jeg tviler på at det er den som avgjør ungdommens skjebne på boligmarkedet. 

AnonymBruker
laban skrev (31 minutter siden):

velger mange familier å holde inntekten sin så vidt under denne grensa.  Som regel er det da mor som reduserer stillingsprosenten sin.  I Norge vil det lett føre til at enda flere mødre jobber deltid og får færre pensjonspoeng.  Mange av disse har yrker der det er et stort behov, f.eks. helse- og barnehagesektoren

Tviler på at noen med vilje begrenser arbeidsinntekten sin for å få beholde en tusenlapp i måneden altså. Det lønner seg jo mer å jobbe. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tviler på at noen med vilje begrenser arbeidsinntekten sin for å få beholde en tusenlapp i måneden altså. Det lønner seg jo mer å jobbe. 

Det kommer helt an på regelverket som følger med den eventuelle behovsprøvingen, familiens inntekts- og skattenivå osv. 

https://www.nrk.no/norge/nav-frarader-behovsprovd-barnetrygd-1.11649230 

Jeg mener velferdsordningene stort sett bør være universelle og ikke behovsprøvd. Man får heller jevne ut forskjellene en gang for alle gjennom progressiv skatt på inntekt og ikke med 1000 spesialordninger. En rik person med barn har mindre skatteevne enn en rik person uten barn, og generelt er det ganske skivebom å gjøre det dyrere å få barn akkurat nå.

Jeg tror det blir dårlig oppslutning om velferdsstaten hvis folk flest betaler skatt men ikke opplever å få så mye tilbake.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...