Gå til innhold

Vil legge alle sykehus ut på anbud

Anbefalte innlegg

Simen Velle fra Frp ungdom, og 2. kanditat i Oslo til neste års Stortingsvalg, mener det er riktig å konkurranseutsette alle sykehus .

Velle begrunner det med at voksne mennesker tar kloke valg.

Han anser sykehus og helseinstitusjoner som såpass viktige at de ikke kan overlates til å bli drevet av offentlig sektor.

- Jeg mener at sykehusene bør legges ut på anbud, slik at vi får en konkurranse om de. Da kan det offentlige legge inn anbud på lik linje med andre.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2024/10/15/simen-velle-vil-privatisere-alle-sykehus/

God eller dårlig idé?

Anonymkode: 092c2...b72

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487570-vil-legge-alle-sykehus-ut-p%C3%A5-anbud/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grendel skrev (2 timer siden):

Der høres ut som er voldsomt styr. Jeg tror private er flinkere enn det offentlige på en del ting. Dessverre "Innkjøp" en av de tingene. Derfor blir det ofte fiasko når ting skal ut på anbud.

Må si meg enig der. En annen ting private er flinke på er tidsbruk.

Men dette kommer med en kostnad. 

Grendel skrev (På 16.10.2024 den 20.23):

Der høres ut som er voldsomt styr. Jeg tror private er flinkere enn det offentlige på en del ting. Dessverre "Innkjøp" en av de tingene. Derfor blir det ofte fiasko når ting skal ut på anbud.

Dette støtter jeg fullstendig.

Jeg har vært i mange innkjøpsprosesser med det offentlige, og ja, både prosess og kvalitetskontroll er under enhver kritikk.

Det som i bunn og grunn vil skje med dette forslaget, hvis det blir en realitet (grovt oppsummert):

Kostnad den samme som i dag, mens kvaliteten reduseres og besparelsen gjennom redusert kvalitet hentes ut som profitt til en privat aktør.

Jeg har absolutt ingen tro på at det offentlige mestrer dette, og SÆRLIG ikke helseforetakenes innkjøpsforetak.

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 19.09):

Simen Velle fra Frp ungdom, og 2. kanditat i Oslo til neste års Stortingsvalg, mener det er riktig å konkurranseutsette alle sykehus .

Velle begrunner det med at voksne mennesker tar kloke valg.

Han anser sykehus og helseinstitusjoner som såpass viktige at de ikke kan overlates til å bli drevet av offentlig sektor.

- Jeg mener at sykehusene bør legges ut på anbud, slik at vi får en konkurranse om de. Da kan det offentlige legge inn anbud på lik linje med andre.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2024/10/15/simen-velle-vil-privatisere-alle-sykehus/

God eller dårlig idé?

sikkert et frieri til høyre og erna, i håp om å bli med i regjering. Økt privatisering = fint for de med mye penger. Se til usa, folk har ikke engang råd til å gå til tannlege.

Anonymkode: 3fca1...64b

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

sikkert et frieri til høyre og erna, i håp om å bli med i regjering. Økt privatisering = fint for de med mye penger. Se til usa, folk har ikke engang råd til å gå til tannlege.

Her misforstår du.

Det vil ikke bli dyrere å få behandling selv om det skulle blitt privatisert. Det er kun driften som ville privatiseres, ikke betalingen.

3 minutes ago, ISW said:

Her misforstår du.

Det vil ikke bli dyrere å få behandling selv om det skulle blitt privatisert. Det er kun driften som ville privatiseres, ikke betalingen.

Men kvaliteten på behandlingen blir kanskje dårligere? 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men kvaliteten på behandlingen blir kanskje dårligere? 

Jeg tror byråkratiet ville reduseres (bra), det ville blitt et større fokus på at behandlere skulle behandle (bra), men at gevinsten i stor grad ville gått i de privates lomme (ikke bra).

En behandler i det private (f.eks. en psykolog) har arbeidstid 0800-1600, har 8 behandlinger a 45 minutter, lunchpause og tid til journalskriving. I det offentlige har man kanskje 2-3 timer til pasienter, og resten til byråkrati. Og køene vokser. Her er det forbedringspotensial. Men jeg tror ikke privatisering er løsningen.

ISW skrev (29 minutter siden):

Jeg tror byråkratiet ville reduseres (bra), det ville blitt et større fokus på at behandlere skulle behandle (bra), men at gevinsten i stor grad ville gått i de privates lomme (ikke bra).

En behandler i det private (f.eks. en psykolog) har arbeidstid 0800-1600, har 8 behandlinger a 45 minutter, lunchpause og tid til journalskriving. I det offentlige har man kanskje 2-3 timer til pasienter, og resten til byråkrati. Og køene vokser. Her er det forbedringspotensial. Men jeg tror ikke privatisering er løsningen.

sa han som selv stemmer høyre. kast et blikk til usa. spør befolkningen om dette er bra.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

sa han som selv stemmer høyre. kast et blikk til usa. spør befolkningen om dette er bra.

obs: siterte feil, siteringen var svaret til meg, ikke det nyeste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...