Gå til innhold

Vil du si at Frp er et liberalt populistparti? Og Konservativt er et konservativt populistparti?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke liberalt nei. Liberalistisk derimot, i økende grad. Google økonomisk liberalisme i steden for å svare med spørsmål og Google deretter liberal venstre. Så vil du se mer utfyllende.

Anonymkode: 4a122...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg vil si at FrP hadde visse liberalistiske ideer i begynnelsen, men at det er lite igjen. Nå er de mer nasjonalkonservative, nokså like Senterpartiet, bortsett fra at de ikke vil gi penger til bønder.

FrP er på flere områder for en inngripen i personlig frihet som strider mot liberalistiske prinsipper: De vil ha en streng og restriktiv narkotikapolitikk, de er for overvåkning av enkeltpersoner (for å bekjempe terror eller kriminalitet), utvidede politimyndigheter. Man kan også argumentere for at motstanden deres mot likestillingstiltak er illiberal fordi den begrenser individets frihet til deltakelse uansett bakgrunn. 

De jobber for strengere innvandringskontroll, som kan ses som illiberalt fordi det begrenser individets frihet til å søke nye muligheter i andre land, samt nordmenns ønske om å hjelpe innvandrere ved å selv huse dem.

Økonomisk er de liberale når det gjelder skatter og avgifter, og de er mot reguleringer. Men de har også en anti-globalistisk, som begrenser frihandel og samarbeid med andre land, nok et eksempel på en illiberal holdning.

I det norske politiske landskapet i dag vil jeg så FrP kommer et godt stykke ned på liberlaismeskalaen. De er i større grad et tradisjonalistisk parti som søker tilbake til tradisjonelle normer og ser på det nye og globale som trusler. 

Liberalismen har aldri hatt så gode kår i Norge. Jeg skulle gjerne sett et liberalistisk parti som ikke bare fokuserte på økonomisk frihet, men også satte individets frihet generelt høyt. Venstre er vel det nærmeste man kommer av etablerte partier i Norge, Høyre har også noen liberalistiske elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med @Drømmeautomat her. Jeg vet ikke om de er særlig liberale i økonomisk politikk heller siden de for eksempel er imot Acer.

Etter liberal økonomisk tankegang er det helt rasjonelt for Norge å selge strømmen til høyest mulig pris og la industri som er avhengig av kunstig lav strømpris heller dø ut.

Frp er også for å forby hijab over alt hvor det er mulig. Skoler og barnehager. Det å forby er klesplagg er omtrent like lite liberalt som å påby et klesplagg.

Det virker som de er populistiske først og fremst. Mange er skeptiske til islam  (det er forsåvidt jeg også). Da støtter Frp alle tiltak som kan ramme muslimer på en eller annen måte. De glemmer personlig frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...