Gå til innhold

Er det egentlig så ille å være uten familie og venner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mange vil si ja, fordi vi som mennesker er sosiale av natur. Familie og venner gir støtte, kjærlighet og tilhørighet, noe som kan være vanskelig å leve uten. Ensomhet kan føles tungt.

Men for noen er alenetid frigjørende. De trives uten nære relasjoner, finner glede i egne interesser og trenger ikke den samme sosiale tilknytningen.

Det handler til syvende og sist om hva du selv trives med. For noen er det frihet, for andre kan det føles som tomhet. Hva tenker du – er det greit å være alene?

Anonymkode: d2881...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det spørs på mye. Og hva mener du med "alene"? Fordi man er ikke alene om man er på jobb hver dag f. Eks for da fyller man det sosiale behovet der. 

Men noen trives jo helt utmerket med å sitte alene i leiligheten uten familie, venner og uføretrygda uten å gå ut døra for annet enn å handle. Men for de tenker jeg det dreier seg om schizoid personlighetsforstyrrelse fordi det er ikke normalt å trives med å være 100% alene. 

Anonymkode: d92f1...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutes ago, AnonymBruker said:

Det spørs på mye. Og hva mener du med "alene"? Fordi man er ikke alene om man er på jobb hver dag f. Eks for da fyller man det sosiale behovet der. 

Anonymkode: d92f1...647

Noen er ufør og har ingen kollegaer heller. Så ikke noe sosialt påfyll der. Kan man ikke leve greit fordet?

Anonymkode: d2881...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt noe problem med å være alene. Hvis skolen ikke var så fokusert på alt det sosiale hadde det gått mye bedre på skolen for meg. Det samme med arbeidsplasser, noen vil bare gjøre et arbeid uten å være sosial og snakke med kollegaer hele tiden. Er jo ikke rart noen faller fra jobb og skole når det er mer fokus på det sosiale enn å gjøre en god jobb.

Blir man egentlig så dårlig psykisk av å være alene lenge? Eller gjelder det bare for noen? Hva om man lever med et dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gruer meg til foreldrene mine blir borte. Ellers har jeg ingen sosial omgang. I perioder er det greit å være alene, men jeg gruer meg ril den dagen jeg har ingen. 

Anonymkode: 482a3...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (11 minutter siden):

Har aldri hatt noe problem med å være alene. Hvis skolen ikke var så fokusert på alt det sosiale hadde det gått mye bedre på skolen for meg. Det samme med arbeidsplasser, noen vil bare gjøre et arbeid uten å være sosial og snakke med kollegaer hele tiden. Er jo ikke rart noen faller fra jobb og skole når det er mer fokus på det sosiale enn å gjøre en god jobb.

Blir man egentlig så dårlig psykisk av å være alene lenge? Eller gjelder det bare for noen? Hva om man lever med et dyr?

Forskningen viser at man er mye mer utsatt for psykiske lidelser ved å leve ensomt og isolert. Jeg ser ikke noe problemer med alenetid, og tid for seg selv, men å leve i ensomhet er nok ikke særlig lurt om man ønsker å være psykisk i vater.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

snusmumeriken96
Everybody skrev (23 minutter siden):

Har aldri hatt noe problem med å være alene. Hvis skolen ikke var så fokusert på alt det sosiale hadde det gått mye bedre på skolen for meg. Det samme med arbeidsplasser, noen vil bare gjøre et arbeid uten å være sosial og snakke med kollegaer hele tiden. Er jo ikke rart noen faller fra jobb og skole når det er mer fokus på det sosiale enn å gjøre en god jobb.

Blir man egentlig så dårlig psykisk av å være alene lenge? Eller gjelder det bare for noen? Hva om man lever med et dyr?

Jeg hater å være alene. Føler ensomheten spiser meg opp. Er ikke helt alene, men alt for alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Noen er ufør og har ingen kollegaer heller. Så ikke noe sosialt påfyll der. Kan man ikke leve greit fordet?

Anonymkode: d2881...a3a

Det vet du vel svaret på selv? Hvis du har det bra sånn så er det alt som telles. Det som ikke er bra er jo om man er isolert, men ikke vil ha det sånn. 

Anonymkode: d92f1...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Trinity80 skrev (49 minutter siden):

Forskningen viser at man er mye mer utsatt for psykiske lidelser ved å leve ensomt og isolert.

Skiller denne forskningen mellom de som frivillig og ufrivillig lever helt alene, eller regner den begge gruppene som én?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for en del så er det ille,. Og det er helt greit.

Jeg mistenker at noen vil si at det er helt ok, mens de innerst inne ikke synes det er greit. Det er også ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke, har aldri vært uten venner familie og nettverk. 
nei, jeg hadde nok ikke trivdes alene, da hadde jeg blitt gærn. Jeg setter pris på alenetid da jeg jobber med mennesker og har barn og mann. 
Vi er flokkdyr og vi trenger kontakt med andre folk. 
folk som mener de ikke trenger kontakt med andre lurer seg selv, de sitter på nettforum og søker kontakt med andre folk 

Anonymkode: 2fe9b...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...