Gå til innhold

USA: Gen Z-nyutdannede blir sagt opp måneder etter at de ble ansatt - fungerer ikke i jobb

Anbefalte innlegg

Intelligent.com, en plattform dedikert til å hjelpe unge profesjonelle med å navigere fremtidens arbeidsmarked, undersøkte nesten 1 000 ledere i USA. Etter å ha opplevd en rekke problemer med unge nyansatte, sier én av seks sjefer at de er nølende til å ansette nyutdannede igjen. I mellomtiden har én av syv sjefer innrømmet at de kanskje vil unngå å ansette dem helt neste år. Tre fjerdedeler av de undersøkte selskapene sa at noen eller alle av deres nyutdannede ansettelser var utilfredsstillende på en eller annen måte...

Arbeidsgiveres klage på dagens unge er deres mangel på motivasjon eller initiativ — 50 % av de undersøkte lederne nevnte dette som grunnen til at det ikke fungerte med deres nyansatte. Sjefer påpekte også at Gen Z oppfattes som uprofesjonelle, uorganiserte og har dårlige kommunikasjonsferdigheter som de viktigste grunnene til at de måtte si opp nyutdannede. Ledere sier at de har slitt med den nyeste generasjonens konkrete utfordringer, inkludert å komme for sent til jobb og møter ofte, ikke ha på seg kontor-tilpassede klær, og bruke passende språk for arbeidsplassen.

Nå har mer enn halvparten av ansettelseslederne kommet til den konklusjonen at nyutdannede er uforberedt på arbeidslivet. I mellomtiden sier over 20 % at de ikke kan håndtere arbeidsmengden.

https://www.intelligent.com/1-in-6-companies-are-hesitant-to-hire-recent-college-graduates/

Gjelder dette kun for USA, eller også for nyutdannede i Norge? Noen som vet?

Anonymkode: 7bb71...4f4

Fortsetter under...

Jeg mener bestemt at karrierejag, leve for å jobbe, at utdanning/ stilling utgjør identitet og 8-timers arbeidsdag er på hell. Det samme er hamsterhjulet vi har laget for å legge så mye vekt på jobb når det gjelder livet i sin helhet.

Heier på Gen Z og følger etter 👏👏👏 

Mye av dette stemmer nok med Norge også, forskjellen er at arbeidsmiljøet vårt takler det. Som Trinity skriver, vi er ikke lagd for hamsterhjulet, og Norge begynner å skjønne dette. Alt skal ikke være 100% hele tiden.

Ser f.eks at det nevnes kontor tilpassede klær, og der er vel USA enda verre fordi de går mye mer i joggebukse og pysj bukse ellers, men det er ikke mange årene siden man omtrent var forventet å ha på seg dress i yrket mitt, nå er det mer hverdagsklær fordi vi møter bare hverandre uansett, hvorfor kle seg opp.

Hjemmekontor er blitt en ting etter korona, og vi ser ofte at folk sier opp når de blir pålagt å komme tilbake til kontoret 5 dager i uka, og istedenfor velger arbeidssteder hvor de får mulighet for hjemmekontor. Er jeg på jobb går det for 1-3 timer på å skravle og være sosial, og jobben tar lengre tid enn den burde.

Anonymkode: f8b97...dd7

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det vet mange spørsmål som blir tatt opp, og jeg synes det ikke direkte motsier fordommene.

Gen Z er mer opptatt av fleksibilitet enn andre for eksempel.

De yngste i arbeidslivet er signifikant mindre opptatt av miljø og bærekraft enn gjennomsnittet. Det stemmer kanskje ikke med fordommene, men jeg har hørt det før.  Det med miljø-engasjement er nok en rebell-rolle som en eldre generasjon projiserer på ungdom.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Intelligent.com, en plattform dedikert til å hjelpe unge profesjonelle med å navigere fremtidens arbeidsmarked, undersøkte nesten 1 000 ledere i USA. Etter å ha opplevd en rekke problemer med unge nyansatte, sier én av seks sjefer at de er nølende til å ansette nyutdannede igjen. I mellomtiden har én av syv sjefer innrømmet at de kanskje vil unngå å ansette dem helt neste år. Tre fjerdedeler av de undersøkte selskapene sa at noen eller alle av deres nyutdannede ansettelser var utilfredsstillende på en eller annen måte...

Arbeidsgiveres klage på dagens unge er deres mangel på motivasjon eller initiativ — 50 % av de undersøkte lederne nevnte dette som grunnen til at det ikke fungerte med deres nyansatte. Sjefer påpekte også at Gen Z oppfattes som uprofesjonelle, uorganiserte og har dårlige kommunikasjonsferdigheter som de viktigste grunnene til at de måtte si opp nyutdannede. Ledere sier at de har slitt med den nyeste generasjonens konkrete utfordringer, inkludert å komme for sent til jobb og møter ofte, ikke ha på seg kontor-tilpassede klær, og bruke passende språk for arbeidsplassen.

Nå har mer enn halvparten av ansettelseslederne kommet til den konklusjonen at nyutdannede er uforberedt på arbeidslivet. I mellomtiden sier over 20 % at de ikke kan håndtere arbeidsmengden.

https://www.intelligent.com/1-in-6-companies-are-hesitant-to-hire-recent-college-graduates/

Gjelder dette kun for USA, eller også for nyutdannede i Norge? Noen som vet?

Anonymkode: 7bb71...4f4

Jeg kan ikke si jeg kjenner det igjen fra min arbeidsplass. Jeg synes det er vanskelig å sette fingeren på noen store endringer på 25 år. Det eneste jeg er ganske sikker på er at folk er litt mindre autoritetstro i dag og stiller litt mer spørsmål, men faktisk tror jeg de er mer selvstendige.

Problemet er at jeg bare møter de som har fullført høy utdanning, og ikke de som faller ut. I USA må man jobbe for å leve. I Norge havner man kanskje utenfor arbeidslivet hvis man ikke takler det. Der har vært en voldsom økning i psykisk sykdom og problemer blant unge, men man ser det kanskje ikke så tydelig i arbeidslivet.

Annonse

Drømmeautomat

Enig med @Trinity80 i at det ikke bør være noe mål å være mest mulig tilpasset arbeidslivet. Livet består av mye mer som bør prioriteres.

Jeg jobber sammen med nyutdannede og har vært med i ansettelsesprosesser. Min erfaring er at de er dyktige, pliktoppfyllende og tilpasser seg jobben godt.

Nei, vi har dessverre hatt flere håpløse tilfeller av vikarer (ikke ferdig utdannet eller ikke begynt) siste året. Veldig flinke til å snakke for seg på intervju, men så fort jobben er i boks, er det så vidt de gjør et minimum av de de skal. Det gjelder heldigvis ikke alle, så det er håp. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...