Gå til innhold

Slår full uføre-alarm, AAP er blitt en motorvei til varig uføretrygd - Høyre og Frp vil stramme inn

Anbefalte innlegg

Siden 1995 har det vært en tredobling i andelen unge uføretrygdede.

Kort fortalt

• Høyre-nestleder Henrik Asheim mener flere bør få gradert uføretrygd for å inkludere flere unge i arbeidslivet.
  • Frp foreslår en 40-års aldersgrense for varig uførhet.
  • Antallet unge uføre har doblet seg siden 2010, og det er bekymring for at mange unge faller utenfor arbeidslivet.

- De ordningene vi har for å sikre inntekten din, er i veldig stor grad helserelaterte - altså at du må være syk nok til å få hjelp. Da blir også fokuset på sykdommen og utfordringene framfor hvilken aktivitet den enkelte kan delta i, sier Aasheim fra Høyre.

- Vi vil også gjennomføre et forsøk med arbeidsorientert uføretrygd.

Frp vil ha aktivitetsplikt for alle i arbeidsfør alder, og en hovedregel at ingen under 40 år skal bli varig ufør.

- Vi vil også ha nye kriterier for uføretrygd der det som hovedregel skal være jevnlig behovsprøving, sier Olsen fra Frp.

https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-full-ufore-alarm/82065409

Anonymkode: 0a6df...428

Fortsetter under...

Jeg kunne nå i hvert fall ikke jobbe selv om jeg var under 40 år og til tider klarte jeg ikke være der for ungene, det var et slit. er glad de er voksne nå.  

Worriesome Plenty 2
nachnoo skrev (2 timer siden):

Jo, det skal finnes unntaksbestemmelser for de som åpenbart er varig uføre. 

Vil schizofreni være en slik unntaksbestemmelse?

Annonse

2 hours ago, nachnoo said:

Jo, det skal finnes unntaksbestemmelser for de som åpenbart er varig uføre. 

Hva tenker du om forslaget om jevnlig behovsprøving av uføretrygd? 

Anonymkode: 0a6df...428

AAP fungerer jo ikke som det skal og var tenkt. For de fleste er det kun en månedlig utbetaling av penger. Utprøving i arbeidslivet med samtidig behandling forekommer svært sjelden.

Skrekkeksempelet mitt er en sykepleier i slutten av 40-årene. Hun burde vært den enkleste å rehabilitere. Det tok 2.5 år fra utskrivelse fra sykehus til NAV tok kontakt. Selv da var innsatsen fra NAV svært beskjeden. Nå er det søkt uføretrygd.

nachnoo skrev (4 minutter siden):

AAP fungerer jo ikke som det skal og var tenkt. For de fleste er det kun en månedlig utbetaling av penger. Utprøving i arbeidslivet med samtidig behandling forekommer svært sjelden.

Skrekkeksempelet mitt er en sykepleier i slutten av 40-årene. Hun burde vært den enkleste å rehabilitere. Det tok 2.5 år fra utskrivelse fra sykehus til NAV tok kontakt. Selv da var innsatsen fra NAV svært beskjeden. Nå er det søkt uføretrygd.

Hvorfor? Det burde vel du kunne svare på siden du har jobbet på dps. Hvorfor gir dere ikke pasienter et lite spark bak i ræva for å få dem ut i jobb? 

Anonymkode: 2dc71...e56

AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 21.31):

- Vi vil også ha nye kriterier for uføretrygd der det som hovedregel skal være jevnlig behovsprøving, sier Olsen fra Frp.

Å innføre dette for de som allerede har uføretrygd kan være i strid med Grunnloven. Skal det gjelde for alle som får innvilget uføretrygd fra datoen det evt. innføres, vil det være forskjellsbehandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...