Gå til innhold

Hvordan slutte med trøstespising?

Anbefalte innlegg

snusmumeriken96

Jeg er så lei meg og trist. Jeg spiser alt for mye. Er inne i en skikkelig dårlig periode. Jeg har såå sterke følelser. Medisiner hjelper ikke, psykolog hjelper ikke. Jeg hater meg selv mer og mer, fordi jeg vet folk ser ned på meg. Man skal jo spise sundt og være flink. 

Går på smeller gang på gang. Jeg kan ikke sove for da spiser jeg i søvne, jeg har angst og føler meg grusom. 

Det blir bare enklevint mat fordi jeg ikke kan ha mat hjemme. Jeg får det heller derfor ikke til å gå rundt økonomisk fordi da blir handleturen mye dyrere. Alt er dritt.

Jeg får det aldri til. Nå har jeg så angst fordi jeg vet jeg bare blir større og større. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487668-hvordan-slutte-med-tr%C3%B8stespising/
Del på andre sider

Fortsetter under...

snusmumeriken96
snusmumeriken96 skrev (Akkurat nå):

Depresjon, angst og noen mener psykose(har fått den diagnosen)

Jeg vet ikke om jeg har overspisnigs.. blir mer som at jeg spiser litt ekstra hver dag , spiser ikke ekstreme mengder men det går oppover. 

Annonse

Du må rett og slett ha folk rundt deg som passer på deg. Hver gang en vond følelse og trang til å spise kommer så gjør noe annet. Finn viljestyrken og kamp ånden i deg. Det er den du må jobbe med. At ingen liker deg er bare tull og noe du tror selv. 

Anonymkode: 09068...2bb

snusmumeriken96 skrev (10 timer siden):

Jeg er så lei meg og trist. Jeg spiser alt for mye. Er inne i en skikkelig dårlig periode. Jeg har såå sterke følelser. Medisiner hjelper ikke, psykolog hjelper ikke. Jeg hater meg selv mer og mer, fordi jeg vet folk ser ned på meg. Man skal jo spise sundt og være flink. 

Går på smeller gang på gang. Jeg kan ikke sove for da spiser jeg i søvne, jeg har angst og føler meg grusom. 

Det blir bare enklevint mat fordi jeg ikke kan ha mat hjemme. Jeg får det heller derfor ikke til å gå rundt økonomisk fordi da blir handleturen mye dyrere. Alt er dritt.

Jeg får det aldri til. Nå har jeg så angst fordi jeg vet jeg bare blir større og større. 

For de aller fleste som sliter med spiseproblematikk, så vil første skritt mot bedring være å følge en kostplan med 4 måltider daglig bestående av "vanlig mat" i samsvar med kostholdsrådene. Så om du ønsker orden på dette, så må du gi avkall på alle ekstreme løsninger og i stedet spise regelmessig normale porsjoner. 

frosken skrev (57 minutter siden):

For de aller fleste som sliter med spiseproblematikk, så vil første skritt mot bedring være å følge en kostplan med 4 måltider daglig bestående av "vanlig mat" i samsvar med kostholdsrådene. Så om du ønsker orden på dette, så må du gi avkall på alle ekstreme løsninger og i stedet spise regelmessig normale porsjoner. 

Slettet svaret mitt, ikke fordi det ikke var korrekt, men fordi ts nok har en spiseforstyrrelse.

Endret av Lillemus
frosken skrev (1 time siden):

På en av sykehuset avdelinger for spiseforstyrrelser (overvekt) så terper de på akkurat dette. Det er så viktig å spise nok "vanlig mat"  og 4 ganger i døgnet.  Opplever det selv hvis jeg går forlenge uten mat eller spiser altfor lite, så blir jeg helt sprø og det ender med overspising.

frosken skrev (6 timer siden):

emilie321 skrev (5 timer siden):

På en av sykehuset avdelinger for spiseforstyrrelser (overvekt) så terper de på akkurat dette. Det er så viktig å spise nok "vanlig mat"  og 4 ganger i døgnet.  Opplever det selv hvis jeg går forlenge uten mat eller spiser altfor lite, så blir jeg helt sprø og det ender med overspising.

Jeg stoler på forskning, men når det gjelder kosthold er jeg usikker på om de vanlige rådene gjelder for alle(sikter ikke til TS). Jeg har tro på at for noen kan mer lavkarbo - periodisk -spising ala Marit Kolby eller til og med Thor Foseid være mer riktig. Ev. med  slankemedisin som støtte. 

cilie skrev (1 time siden):

Jeg stoler på forskning, men når det gjelder kosthold er jeg usikker på om de vanlige rådene gjelder for alle(sikter ikke til TS). Jeg har tro på at for noen kan mer lavkarbo - periodisk -spising ala Marit Kolby eller til og med Thor Foseid være mer riktig. Ev. med  slankemedisin som støtte. 

De som jobber med spiseforstyrrelser, er helt klare i sine råd om mest mulig "normalt kosthold". Så er det jo slik at hva som er normalt beveger seg, og de fleste vil vel i dag foreslå mindre raske karbohydrater, mer grønnsaker og grovt korn, nok proteiner osv osv. enn man ville for en del år tilbake. Men rådene om å holde seg unna trend-diettene, består. 

Hvis du derimot ikke har spiseforstyrrelser, så er det jo mye mindre problematisk å eksperimentere. 

cilie skrev (2 timer siden):

Det er nok forskjell på de som har en spiseforstyrrelse og de som "bare" er overvektige. 

Annonse

frosken skrev (2 timer siden):

De som jobber med spiseforstyrrelser, er helt klare i sine råd om mest mulig "normalt kosthold". Så er det jo slik at hva som er normalt beveger seg, og de fleste vil vel i dag foreslå mindre raske karbohydrater, mer grønnsaker og grovt korn, nok proteiner osv osv. enn man ville for en del år tilbake. Men rådene om å holde seg unna trend-diettene, består. 

Hvis du derimot ikke har spiseforstyrrelser, så er det jo mye mindre problematisk å eksperimentere. 

emilie321 skrev (41 minutter siden):

Det er nok forskjell på de som har en spiseforstyrrelse og de som "bare" er overvektige. 

Ja, men blir de noen gang kvitt overspisingen? Og mange er vel «i grenseland». De fleste med for mange kg de ønsker å bli kvitt har vel elementer av overspising. Derfor har vi nå medisiner som Wegovy, slankeoperasjon osv, fordi svært få overvektige klarer å varig ta tak i det med nettopp kostrådene. Vi er flasket opp på de rådene uten at det hjelper. Det er en kombinasjon av mange faktorer som spiller inn på hvorfor man blir overvektig, og hvorfor det er så vanskelig å gå ned varig i vekt. 

For en som overspiser og skal ned 30 kg, betyr 4 måltider et svært langt løp med mye sult. Det er fakta og demotiverende. For en som allerede veier for mye og er fortvilet for det, fører det fort til at det glipper uansett hvor i balanse kosten er. Det fungerer kanskje bedre for en som i utganspunktet har normal vekt og ikke en hormonbalanse på bærtur. 

cilie skrev (15 minutter siden):

Ja, men blir de noen gang kvitt overspisingen? Og mange er vel «i grenseland». De fleste med for mange kg de ønsker å bli kvitt har vel elementer av overspising. Derfor har vi nå medisiner som Wegovy, slankeoperasjon osv, fordi svært få overvektige klarer å varig ta tak i det med nettopp kostrådene. Vi er flasket opp på de rådene uten at det hjelper. Det er en kombinasjon av mange faktorer som spiller inn på hvorfor man blir overvektig, og hvorfor det er så vanskelig å gå ned varig i vekt. 

For en som overspiser og skal ned 30 kg, betyr 4 måltider et svært langt løp med mye sult. Det er fakta og demotiverende. For en som allerede veier for mye og er fortvilet for det, fører det fort til at det glipper uansett hvor i balanse kosten er. Det fungerer kanskje bedre for en som i utganspunktet har normal vekt og ikke en hormonbalanse på bærtur. 

Det er ikke så få som klarer nettopp dette i løpet av et behandlingsopplegg for sykelig overvekt. Hvorfor tror du ikke at folk noen gang blir kvitt overspisingen?

cilie skrev (19 minutter siden):

Det er faktisk ganske mange som ikke vet hva et sunt kosthold er og de trenger kunnskap.  Både om hva og hvor mye en bør spise + at de får noen verktøy for å greie det.   Det er faktisk noen som greier dette med hjelp.

Selv har jeg fått beskjed om at jeg nok ikke blir kvitt overspisingen lidelsen, men at jeg kan bli enda bedre (nå er jeg allerede bedre enn for endel år siden) Går dessuten på medisiner som gir økt sult og fysing, noe som igjen vanskeliggjør vektnedgang.  Må nok bale med dette resten av livet. En må bare aldri gi opp (jeg gir opp innimellom, men så er det på'n igjen) 

frosken skrev (6 minutter siden):

Det er ikke så få som klarer nettopp dette i løpet av et behandlingsopplegg for sykelig overvekt. Hvorfor tror du ikke at folk noen gang blir kvitt overspisingen?

De aller fleste som er overspisere er stort sett overvektige. Jeg tipper mange gjentatte ganger har fulgt kostrådene. Mange går ned, og mange går opp igjen. Det er bare å se seg rundt. Hvor mange går varig ned i vekt kun ved å følge kostrådene?  Les boka Tjukk (husker ikke forfatter) som nylig er utgitt. Jeg tipper de fleste, om ikke alle, går ned mens behandling pågår. Likevel vil mange gå opp igjen etter hvert. Hvis det bare var å følge de rådene hadde ikke slankemedisin og slankeoperasjoner vært nødvendig. 

cilie skrev (5 minutter siden):

De aller fleste som er overspisere er stort sett overvektige. Jeg tipper mange gjentatte ganger har fulgt kostrådene. Mange går ned, og mange går opp igjen. Det er bare å se seg rundt. Hvor mange går varig ned i vekt kun ved å følge kostrådene?  Les boka Tjukk (husker ikke forfatter) som nylig er utgitt. Jeg tipper de fleste, om ikke alle, går ned mens behandling pågår. Likevel vil mange gå opp igjen etter hvert. Hvis det bare var å følge de rådene hadde ikke slankemedisin og slankeoperasjoner vært nødvendig. 

Så du mener at de ikke-forskningsbaserte og mer mat-ideologiske løsningene vil være mer til hjelp? Det er jeg ikke enig i, jeg mener at de fleste først trenger å få på plass et basiskosthold som fungerer, og så deretter gå langsomt ned i vekt.

I tillegg synes jeg det vil være bra at man i tillegg til å fremheve hvor vanskelig det kan være å gå ned i vekt for de som har stor overvekt, også løfter frem alle eksemplene på de som klarer å gå ned  - uten både kirurgi og medikamenter. Jeg synes det er viktig med flere perspektiver på dette. 

Du må rett og slett ville det. Du må ville det nok til å endre spisevaner. Det er lett å unnskylde seg med at en er trist, lei seg osv. det er alltid en unnskyldning og en grunn til å spise mer og mer. Den indre viljen må være der, hvis ikke går det ikke. 
spis frokost, lunsj, middag og kveldsmat i helt normale posjoner. Mellommåltid er frukt, grønnskaker og drikke er vann. 
Lørdager kan man spise godteri og brus. Men søndag er det normalt igjen. 
Ja, det blir beinhardt men det er den veien du må gå for å nå målet ditt. 
I ditt hodet regulerer du følelser med mat. Mat har ingen funksjon på følelser. Mat spiser man for å gi kroppen næring. Følelser må du lære deg å regulere på andre måter som å prate med noen, trene, gå turer, tegne og gjøre andre ting. 

Anonymkode: 09068...2bb

frosken skrev (18 timer siden):

Så du mener at de ikke-forskningsbaserte og mer mat-ideologiske løsningene vil være mer til hjelp? Det er jeg ikke enig i, jeg mener at de fleste først trenger å få på plass et basiskosthold som fungerer, og så deretter gå langsomt ned i vekt.

Jeg har liten tro på at det hjelper mannen i gata som er disponert for overvekt og har utviklet fedme nok, ja. Jeg tror de fleste har god oversikt på hva 4 måltider bør inneholde. Likevel er det ekstremt vanskelig. Men i et behandlingsopplegg er det kanskje annerledes. Jeg synes det er interessant det som forfektes av Fedom, Thor Foseid og Marit Kolby. Kanskje vi må tenke nytt for mennesker som er disponert for overvekt. Samtidig er jeg den første til å innrømme at det er lett å sprekke også ved å følge slike kosthold. Det er bare en veldig vanskelig problemstilling. 

Endret av cilie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...