Gå til innhold

Gutten min vil ikke suge skikkelig

Anbefalte innlegg

HEi,

vi fikk en gutt for 2 uker siden og har ennå ikke fått til ammingen. På sykehuset ville han bare suge på underleppen sin, så jeg klarte aldri å legge ham til brystet alene. Til slutt måtte vi teste med ammeskjold. Jeg har masse melk, og her hjemme har jeg måttet pumpe meg og gi flaske for å få i ham næring. Nå har jeg begynt å teste ut amming igjen - han gaper, men lukker munnen meget raskt igjen. Av og til gjør det skrekkelig vondt fordi han "biter" tak i brystvorten. Jeg ser også at han av og til får "smilehull" når han suger - betyr det da at tungen ligger feil? Finnes det noen triks - jeg begynner å hate hele ammingen og har bare lyst til å gi opp. OM natta må jeg pumpe meg fordi han ikke spiser nok - jeg gruer meg til hvert måltid.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48771-gutten-min-vil-ikke-suge-skikkelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jajjamei

Hvordan går det hvis du bruker skjold? Jeg måtte bruke det en stund, før brystvortene ville "stå" ut av seg selv. Og begynte litt etter litt/ av og til og ta dem bort for å suge på brystet uten skjoldet. Når du legger ham inntil kan du "trekke" litt i haken/underleppa slik at den ikke kommer imellom. Og det er kanskje lettere å prøve når brystet ikke er sprengt (iallefall i begynnelsen) slik at du pumper først (ikke tomt da selvfølgelig). Det var bare litt tips fra meg, men jeg er "bare" en mor...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

kjære motz. Når det gjør vondt eller han får smilehull i kinnene, ta han fra brystet og beggynn på nytt. Fint at du øver han på brystet og at du holder melkeproduksjonen oppe ved å pumpe deg og gi melken din på annen måte. Noen barn viser umodenhet i sugeevne fra starten av. Barnet er i rask utvikling også i munnen. Erfaringsmessig har jeg sett at mye endrer seg i løpet av 6-8 uker. At du har en god melkeproduksjon gjør det lettere for han å lykkes. Ta kontakt med helsestasjonen eller andre som har kunskaper om amming i nærmiljøet ditt. Oppfølging, veiledning og ikke minst oppmuntring hjelper deg til å lykkes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...