Gå til innhold

Hvordan kan Trump bli president


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

når han har gjort flere straffbare handlinger? Skal han ikke sone?

Anonymkode: 4fd30...b69r

Det er ingen lov i USA som hindrer en straffedømt i å bli president. I følge BBC er det usannsynlig at han må sone i fengsel på grunn av "hysj-saken.". Det er mer sannsynlig at han får en bot med tanke på hva som er vanlig straffenivå i slike saker, høy alder og ar han ikke er tidligere straffedømt.

www.bbc.com/news/articles/crgg4kv0682o.amp

"It is possible, though highly unlikely, that Trump will serve time behind bars."

Jeg tror det er andre saker på vei, men det kommer for sent til å bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men her klarer jeg ikke være saklig.

USA er et u-land. Det er så mange ressurssvake og fattige mennesker uten utdannelse som stemmer på Trump at jeg tror han kan vinne igjen.

Jeg har like lite tro på USA som jeg har av land i Midt-Østen. Det er et land med uutdannede, religiøse fanatikere som fullstendig mangler evnen til kritisk tenkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

Sorry, men her klarer jeg ikke være saklig.

USA er et u-land. Det er så mange ressurssvake og fattige mennesker uten utdannelse som stemmer på Trump at jeg tror han kan vinne igjen.

Jeg har like lite tro på USA som jeg har av land i Midt-Østen. Det er et land med uutdannede, religiøse fanatikere som fullstendig mangler evnen til kritisk tenkning.

Samtidig er de vår største allierte. Skremmende

Anonymkode: e028d...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere svartmaler USA en del. Hvordan kom Hitler til makten på 30-tallet? Vladimir Putin? 

Høyrebølgen (altså ytre høyre) er på ingen måte unik for USA. Jeg tror flere og flere, særlig i hvit middelklasse (hvis det er en greie) begynner å bli lei woke, innvandring med tilhørende problemer, kriminalitet, å oppleve dårligere råd fordi man opplever at landet man bor i bruker mer penger på forhold utenfor landegrensene + integrasjon av innvandrere, enn på landets opprinnelige befolkning.

Det som er litt spesielt med et land som USA, er at relativt mange (på kort sikt i alle fall) vil profitere på en president som Trump. Skattene blir lavere, det vil skapes flere arbeidsplasser, og innenlands økonomi kommer seg. I tillegg kommer det at demokratene de siste 4 årene har rotet det ganske bra til, skapt en katastrofe i integreringen, ikke markert en tydelig retning i utenrikspolitikken, og dreid seg lengre mot venstre politisk. Tradisjonelle arbeidsplasser legges ned pga miljøet. Bensinen blir dyr. Og i USA har du i praksis bare to partier. Liker du ikke demokratene, så er Trump eneste alternativ. Jeg tror at hvis det eksisterte et alternativ i midten, så ville det i dette valget kunne fått ganske mange stemmer. Jeg tror en god del holder seg for nesa når de stemmer på Trump.

Ideen om en felles fiende (være seg jøder, muslimer, meksikanere, Vesten, Kina eller hva som helst) selger godt politisk i et folk som føler seg så til de grader rævkjørte som den hvite arbeider- og middelklassen i USA nå gjør. Derfor gjør Trump det så bra.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Vhanja skrev (2 timer siden):

Det er et land med uutdannede, religiøse fanatikere som fullstendig mangler evnen til kritisk tenkning.

Det er også et land der befolkningen har et bevisst forhold til sine grunnlovsrettigheter, i motsetning til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (1 time siden):

Jeg synes dere svartmaler USA en del. Hvordan kom Hitler til makten på 30-tallet? Vladimir Putin? 

Høyrebølgen (altså ytre høyre) er på ingen måte unik for USA. Jeg tror flere og flere, særlig i hvit middelklasse (hvis det er en greie) begynner å bli lei woke, innvandring med tilhørende problemer, kriminalitet, å oppleve dårligere råd fordi man opplever at landet man bor i bruker mer penger på forhold utenfor landegrensene + integrasjon av innvandrere, enn på landets opprinnelige befolkning.

Det som er litt spesielt med et land som USA, er at relativt mange (på kort sikt i alle fall) vil profitere på en president som Trump. Skattene blir lavere, det vil skapes flere arbeidsplasser, og innenlands økonomi kommer seg. I tillegg kommer det at demokratene de siste 4 årene har rotet det ganske bra til, skapt en katastrofe i integreringen, ikke markert en tydelig retning i utenrikspolitikken, og dreid seg lengre mot venstre politisk. Tradisjonelle arbeidsplasser legges ned pga miljøet. Bensinen blir dyr. Og i USA har du i praksis bare to partier. Liker du ikke demokratene, så er Trump eneste alternativ. Jeg tror at hvis det eksisterte et alternativ i midten, så ville det i dette valget kunne fått ganske mange stemmer. Jeg tror en god del holder seg for nesa når de stemmer på Trump.

Ideen om en felles fiende (være seg jøder, muslimer, meksikanere, Vesten, Kina eller hva som helst) selger godt politisk i et folk som føler seg så til de grader rævkjørte som den hvite arbeider- og middelklassen i USA nå gjør. Derfor gjør Trump det så bra.

Jeg synes media fokuserer ensidig på det ekstreme. Det er mange fattige i USA men det er ikke hele sannheten.

Det er et par andre fakta om USA som jeg mener ofte blir glemt:

1. De har veldig høyt utdanningsnivå. Høyere enn for eksempel Norge:

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/most-educated-countries

2. USA har mye bedre økonomi og ligger langt foran Europa på innovasjon. Forskjellen bare øker:

https://commission.europa.eu/topics/strengthening-european-comptitiveness/eu-competitiveness-looking-ahead_en

Jeg mener de faktaene viser at bildet vi ser i media er ganske ensidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (3 timer siden):

Sorry, men her klarer jeg ikke være saklig.

USA er et u-land. Det er så mange ressurssvake og fattige mennesker uten utdannelse som stemmer på Trump at jeg tror han kan vinne igjen.

Jeg har like lite tro på USA som jeg har av land i Midt-Østen. Det er et land med uutdannede, religiøse fanatikere som fullstendig mangler evnen til kritisk tenkning.

Så det du sier, er, du er for masseimport av titalls millioner udokumenterte ufaglærte arbeidere, som pusher lønningene til bla.a svarte folk, og ufaglærte amerikanere, til ekstreme bunnivåer en aldri har sett? Og de som er imot (særlig de på bunn i samfunnet) er bare dumme folk som ikke skjønner sitt eget beste, titall millioner av slaver som utkonkurrerer dem, det er supert egentlig?

Rollene er i praksis byttet om, Trump vil innføre politikk som gjør landet mer sosialistisk, tollbarrierer og stopp av udokumenterte migranter, vil redusere lønnsomheten til bedriftene og landet som helhet (og sånn sett noe negativt sett fra elitens ståsted), men med økt etterspørselen etter de på bunn sin arbeidskraft, så forskjellene vil minke og de på bunn bla.a de "svarte" som alle hevder de bryr seg om, vil faktisk tjene på dette. 

En er dum om en er på bunn og stemmer på kamelen, (eller AP i Norge).

Anonymkode: 7fc21...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det du sier, er, du er for masseimport av titalls millioner udokumenterte ufaglærte arbeidere, som pusher lønningene til bla.a svarte folk, og ufaglærte amerikanere, til ekstreme bunnivåer en aldri har sett? Og de som er imot (særlig de på bunn i samfunnet) er bare dumme folk som ikke skjønner sitt eget beste, titall millioner av slaver som utkonkurrerer dem, det er supert egentlig?

Rollene er i praksis byttet om, Trump vil innføre politikk som gjør landet mer sosialistisk, tollbarrierer og stopp av udokumenterte migranter, vil redusere lønnsomheten til bedriftene og landet som helhet (og sånn sett noe negativt sett fra elitens ståsted), men med økt etterspørselen etter de på bunn sin arbeidskraft, så forskjellene vil minke og de på bunn bla.a de "svarte" som alle hevder de bryr seg om, vil faktisk tjene på dette. 

En er dum om en er på bunn og stemmer på kamelen, (eller AP i Norge).

Anonymkode: 7fc21...6e7

Dette innlegget inneholder en så imponerende mengde stråmenn at jeg blir nesten litt imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutes ago, Grendel said:

2. USA har mye bedre økonomi og ligger langt foran Europa på innovasjon. Forskjellen bare øker:

https://commission.europa.eu/topics/strengthening-european-comptitiveness/eu-competitiveness-looking-ahead_en

Jeg mener de faktaene viser at bildet vi ser i media er ganske ensidig.

Så det er løgn når Trump & republikanerne hevder at økonomien går så dårlig?

Anonymkode: 32115...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, ISW said:

Jeg synes dere svartmaler USA en del. Hvordan kom Hitler til makten på 30-tallet? Vladimir Putin? 

Høyrebølgen (altså ytre høyre) er på ingen måte unik for USA. Jeg tror flere og flere, særlig i hvit middelklasse (hvis det er en greie) begynner å bli lei woke, innvandring med tilhørende problemer, kriminalitet, å oppleve dårligere råd fordi man opplever at landet man bor i bruker mer penger på forhold utenfor landegrensene + integrasjon av innvandrere, enn på landets opprinnelige befolkning.

Det som er litt spesielt med et land som USA, er at relativt mange (på kort sikt i alle fall) vil profitere på en president som Trump. Skattene blir lavere, det vil skapes flere arbeidsplasser, og innenlands økonomi kommer seg. I tillegg kommer det at demokratene de siste 4 årene har rotet det ganske bra til, skapt en katastrofe i integreringen, ikke markert en tydelig retning i utenrikspolitikken, og dreid seg lengre mot venstre politisk. Tradisjonelle arbeidsplasser legges ned pga miljøet. Bensinen blir dyr. Og i USA har du i praksis bare to partier. Liker du ikke demokratene, så er Trump eneste alternativ. Jeg tror at hvis det eksisterte et alternativ i midten, så ville det i dette valget kunne fått ganske mange stemmer. Jeg tror en god del holder seg for nesa når de stemmer på Trump.

Ideen om en felles fiende (være seg jøder, muslimer, meksikanere, Vesten, Kina eller hva som helst) selger godt politisk i et folk som føler seg så til de grader rævkjørte som den hvite arbeider- og middelklassen i USA nå gjør. Derfor gjør Trump det så bra.

Så må man ikke glemme at han er en sikkerhetsrisiko for USA og vesten. Han er eldgammel, fysisk svekket, mentalt redusert, dømt kriminell, mannssjåvinistisk overgrepsmann, har rasistiske og fascistiske trekk, viser en tydelig autoritær lengsel, er en fiende av Ukraina, er i lomma til Putin og NK-Kim og er generelt et lite imponerende mannlig specimen som jukser i golf og viser frem en beta-usikkerhet som ikke er en statsmann verdig. Rett og slett litt weird og creepy, hele fyren.

Anonymkode: 32115...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så det er løgn når Trump & republikanerne hevder at økonomien går så dårlig?

Anonymkode: 32115...cb9

 

Det med at USA drar fra Europa teknologisk og økonomisk er en trend som går over 10 - 20 år. 

Folk flest i USA har høye renter og høye priser akkurat som i Norge de siste par årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så må man ikke glemme at han er en sikkerhetsrisiko for USA og vesten. Han er eldgammel, fysisk svekket, mentalt redusert, dømt kriminell, mannssjåvinistisk overgrepsmann, har rasistiske og fascistiske trekk, viser en tydelig autoritær lengsel, er en fiende av Ukraina, er i lomma til Putin og NK-Kim og er generelt et lite imponerende mannlig specimen som jukser i golf og viser frem en beta-usikkerhet som ikke er en statsmann verdig. Rett og slett litt weird og creepy, hele fyren.

Anonymkode: 32115...cb9

Det har du nok rett i.

Men et tankeeksperiment: Sett at en politiker i Norge hadde kommunisert følgende:

1. Vi tar imot NULL innvandrere til landet. Samtlige som kommer blir returnert for egen regning.

2. Alle innvandrere som begår kriminalitet i Norge deporteres. Kan de ikke deporteres, settes de i arbeidsleir på Jan Mayen fram til de beslutter å reise frivillig.

3. All u-hjelp kuttes.

4. Det skal være frislipp på lisenser til oljeutvinning på norsk sokkel. Pengene skal komme norske arbeidstakere til gode i form av lavere skatt. Det gjør at skatt på inntekt og trygd kan kuttes med 15 prosentpoeng.

5. Alle avgifter på bensin, diesel og oljeprodukter fjernes. Bensinen koster 7 kr/liter.

+++

Konsekvensen på kort sikt ville blitt at norsk økonomi blomstret, de aller fleste etniske nordmenn ville fått det økonomisk og trygghetsmessig langt bedre, kriminaliteten ville gått til bunns, osv.

Et slikt budskap ville neppe solgt så bra i Norge, i og med at de fleste av oss er mer empatiske og ansvarlige enn som så. Men i USA, der den hvite arbeider- og middelklassen har følt seg "rævkjørt" i lang tid, og opplever at mye av det de jobber for sendes til utlandet, brukes på illegale migranter og at man selv sulter, så skjønner jeg på en måte at slike ideer virker forlokkende.

Jeg forstår også at den jevne amerikaner kanskje ikke ser hvorfor landet skal bruke hundretalls milliarder av skattebetalernes penger på å sørge for Europas sikkerhet, når Europa fullt er i stand til å gjøre dette selv.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

når han har gjort flere straffbare handlinger? Skal han ikke sone?

Anonymkode: 4fd30...b69

Dette Trump-sitatet sier mye.

I Love the Poorly Educated Trump Quote: Journal/Ruled Notebook with Premium  Paper, 6" x 9", Inner Pocket, 100 Pages by VanNurden, Clayton - Amazon.ae

Anonymkode: 7fdf9...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Det verste med Trump er deler av tilhengerne. Q-anon, antivaxxere og militante folk med masse våpen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trump velgerne er noe for seg selv.

Trumps retorikk fortsetter å sjokkere, men Trumps velgerbase lar seg ikke rykke - Hvis Harris vinner, skal vi i fengsel

Over helgen ble Donald Trump beskyldt for å bruke enda mer ekstrem og stygg retorikk i sine forsøk på overbevise velgerne.

Han snakker nå om å ta i bruk militæret i kampen mot «fienden på innsiden» eller mot «radikale gærninger».

I Nord-Carolina tirsdag advarte han kristne velgere om at Kamala Harris vil være ødeleggende for religion og kristendommen. Før Trump gikk på scenen, ba velgerne for ham.

Han understrekte at i MAGA-bevegelsen er kristne og troende velkomne. Publikum ropte «Jesus, Jesus, Jesus».

Eksperter og kritikere har lenge slått alarm om Donald Trumps retorikk.

– Det mest sjokkerende er ikke hva Trump sier, men stillheten vi hører som et svar på det, spesielt blant den konservative eliten som vet bedre, eller som bør vite bedre, sier Harvard-professor og forfatter av boken «hvordan demokratier dør», Steven Levitsky, til ABC News.

Men Trumps egen velgerbase lar seg ikke skremme.

Kathy Goodwin stemmer på Trump fordi hun er imot alt Kamala Harris står for.

– Jeg tror ikke på abort. Jeg tror ikke på transkjønnede. Jeg tror hun vil være ondskapsfull for landet vårt, sier hun til Nettavisen.

- Jeg tror det er små hærer i vårt eget land som kan reise seg mot oss, avslutter hun.

Michael Kabasick, som har tatt med datteren for å se Trump, forteller at han mener USA var i bedre form da Trump var president.

Han mener det er demokratene som er en fare for demokratiet.

– De er de som vil slå ned på ytringsfriheten, påstår han.

Han tror ikke Kamala Harris kan vinne valget legitimt.

– Hvis det er noen bekymringer eller spørsmål, så kommer det til å bli et problem. Det vil bli et problem. Demokratene må jukse for å vinne, men det kommer til å bli «too big to rig», sier han bestemt.

For Susan Hagan er kristendommen viktig.

– Jeg vil ha Gud tilbake i skolen. Jeg vil ha Gud tilbake i alt, sier Hagan.

Han mener de papirløse migrantene får alt servert på sølvfat, mens USAs egne borgere sliter.

- Dette landet går i vasken. Om vi ikke gjør noe for å endre dette akkurat nå, kommer vi ikke til å ha et land neste år, mener Allan.

Verken Hagan eller Chad Allan kan se for seg at Harris vinner.

– Det er umulig. Hun har ikke den støtten, sier Allan.

– Hvorfor ser ikke dere på Donald Trump som en trussel for demokratiet?

– Fordi de lyver. Han har allerede vært i Det hvite hus. Han forlot makten. Han ga den fra seg 6. januar. Alt de gjør er ulovlig. De jukser, bedrar og stjeler. Kamala Harris snakker aldri sant. Alt de sier er en løgn.

Han frykter også at deres innsats for Trump kan koste dem hvis Harris vinner valget.

– Hvis Harris vinner, skal vi i fengsel.

 

Anonymkode: 7fdf9...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (18 timer siden):

Jeg synes dere svartmaler USA en del. Hvordan kom Hitler til makten på 30-tallet? Vladimir Putin? 

Høyrebølgen (altså ytre høyre) er på ingen måte unik for USA. Jeg tror flere og flere, særlig i hvit middelklasse (hvis det er en greie) begynner å bli lei woke, innvandring med tilhørende problemer, kriminalitet, å oppleve dårligere råd fordi man opplever at landet man bor i bruker mer penger på forhold utenfor landegrensene + integrasjon av innvandrere, enn på landets opprinnelige befolkning.

Det som er litt spesielt med et land som USA, er at relativt mange (på kort sikt i alle fall) vil profitere på en president som Trump. Skattene blir lavere, det vil skapes flere arbeidsplasser, og innenlands økonomi kommer seg. I tillegg kommer det at demokratene de siste 4 årene har rotet det ganske bra til, skapt en katastrofe i integreringen, ikke markert en tydelig retning i utenrikspolitikken, og dreid seg lengre mot venstre politisk. Tradisjonelle arbeidsplasser legges ned pga miljøet. Bensinen blir dyr. Og i USA har du i praksis bare to partier. Liker du ikke demokratene, så er Trump eneste alternativ. Jeg tror at hvis det eksisterte et alternativ i midten, så ville det i dette valget kunne fått ganske mange stemmer. Jeg tror en god del holder seg for nesa når de stemmer på Trump.

Ideen om en felles fiende (være seg jøder, muslimer, meksikanere, Vesten, Kina eller hva som helst) selger godt politisk i et folk som føler seg så til de grader rævkjørte som den hvite arbeider- og middelklassen i USA nå gjør. Derfor gjør Trump det så bra.

Jeg har prøvd å følge litt med på hva den gjengse amerikaner sier selv om saken, og mener du oppsummerer godt her. Det er så mye mer nyansert enn at de alle dumme og at de er rasister hele gjengen. Sannheten er jo aldri så svart-hvit.
 

Og jeg sier ikke at jeg er enig i alt de protesterer på som gjør at de velger å stemme Trump, men så er jeg ikke amerikaner heller og kan bare se det utenfra med mine norske øyne og verdier. Men jeg begynner virkelig å skjønne frustrasjonen og motløsheten mange må kjenne på. Og da går folk til ytterkantene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette Trump-sitatet sier mye.

I Love the Poorly Educated Trump Quote: Journal/Ruled Notebook with Premium  Paper, 6" x 9", Inner Pocket, 100 Pages by VanNurden, Clayton - Amazon.ae

Anonymkode: 7fdf9...81b

Demokrater bruker det sitatet gjøre narr Trump.

De glemmer at de samtidig gjør narr av folk uten høyere utdanning. Ikke rart de mister de velgerne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutes ago, Grendel said:

Demokrater bruker det sitatet gjøre narr Trump.

De glemmer at de samtidig gjør narr av folk uten høyere utdanning. 

 

Det er Trump som gjør narr av velgere uten høyere utdanning.

Anonymkode: 32115...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...