Gå til innhold

Bør Mehl gå av etter sjokkuttalelsene?

Bør Mehls gå av?  

10 stemmer

1. 1. Mehl har anklaget en fylkesordfører for å "prostituere seg" ved å gå sammen med Høyre om å legge ned skoler. Bør hun gå?

• Ja. Det å anklage andre politikere for prostituesjon er forsøpling av debatten. Hun er blottet for troverdighet i temaer som trusler og ytringsfrihet
      2
    • Nei, men man bør slå ned på slikt språkbruk.
      4
    • Nei. Saken handler om nedleggelse av skoler og hennes uttalelse var metaforisk. De som blir krenket får ta seg en lykkepille og gå videre.
      3
    • Annet. Skriv i tråden.
      1
  2. 2. Hva tror dere Grendel mener om saken?

• 1
      2
    • 2
      4
    • 3
      4

Anbefalte innlegg

I forbindelse med nedleggelse av skoler har justisminister Mehl uttalte følgende:

"– At Arbeiderpartiets fylkesordfører Thomas Breen vil prostituere seg for å få makt sammen med Høyre på denne måten, det syns jeg er vanvittig. "

https://www.nettavisen.no/okonomi/mener-jonas-gahr-store-bor-ta-grep-om-emilie-enger-mehl-langt-over-streken/s/5-95-2083721

Noen krever nå at Støre avsetter henne. Hva mener dere?

Fortsetter under...

Jeg har svart "annet" fordi Mehl har så rett så rett, selv om hun nok i hennes posisjon ikke skulle ha brukt akkurat det ordet.

Jeg er personlig part i denne saken da den største skolen er "min" - og jeg bor i gamle Oppland. Denne saken handler ikke bare om skolepolitikk, men en sak som går langt tilbake i tid - hvor vi har sett tegn som vi nå klarer å hekte opp mot den foreslåtte nedleggingen av den videregående skolen vår. Det er en tydelig politikk i at man ønsker å få tyngden i fylket over mot det som tidligere var Hedmark fylke, eller i det minste direkte rundt Mjøsa. 

Annonse

frosken skrev (5 timer siden):

Nå må du snart avsløre hva du selv mener? Synes det var en interessant tvist å be folk gjette!

Jeg er på alternativ 3, men en mer fornuftig person ville kanskje valgt 2.

Jeg er lei av fokus på skandaler og jeg synes toppen var nådd når noen krever at hun skal gå av grunn av litt vel tydelig språk. Jeg kan ikke skjønne at noen kan bli krenket på ordentlig av det. Det er nok et spill for å slippe å diskutere saken 

Forresten er det noen som problematiserer at en lokalpolitiker vil "gå til krig" mot nedleggelsen. Noen  tar det også bokstavelig. Jeg synes mer synd på de som mister skolen sin enn de som blir krenket av en metafor.

Jeg synes hun bør gå av men ikke pga dette. 

Generelt opplever jeg kompetansenivået på Senterpartiets statsråder ganske svakt. Jeg opplever de som hhv klovner eller juniorer uten faglig tyngde. Det er ikke sånn at alle statsråder skal være gamle gubber, men det er ille når Fremskrittpartiet framstår akademiske i forhold.

Denslags språkbruk og personangrep er ikke akseptabelt, men er heller ikke nok til å avsette henne, mener jeg.

Jeg fulgte dagens fylkestingsmøte i Innlandet på nett-TV, og synes Breen fremsto som en ansvarlig, ryddig og tydelig politiker. Som også uttrykte forståelse for at de som berøres av skolenedleggelsene reagerer sterkt.

Til de gråtende ungdommene vil jeg si: Tørk tårene, knytt nevene.

Men som Erna sier: Denne saken er nok bare begynnelsen, dessverre. Samfunnet og fylkeskommunale/kommunale tjenester må tilpasses den demografiske utviklingen med færre barn og flere eldre.

Babette skrev (2 timer siden):

Denslags språkbruk og personangrep er ikke akseptabelt, men er heller ikke nok til å avsette henne, mener jeg.

Jeg fulgte dagens fylkestingsmøte i Innlandet på nett-TV, og synes Breen fremsto som en ansvarlig, ryddig og tydelig politiker. Som også uttrykte forståelse for at de som berøres av skolenedleggelsene reagerer sterkt.

Til de gråtende ungdommene vil jeg si: Tørk tårene, knytt nevene.

Men som Erna sier: Denne saken er nok bare begynnelsen, dessverre. Samfunnet og fylkeskommunale/kommunale tjenester må tilpasses den demografiske utviklingen med færre barn og flere eldre.

Jeg har ikke noen mening om det egentlig. Det sier seg selv at man må stenge noen skoler hvis det blir altfor få elever. Man må vurdere det fra sak til sak.

Jeg synes ikke uttalelsen til Mehl var så ille i konteksten. Hun mener altså at han har solgt seg til Høyre. Jeg mener det er saklig siden det handler om hva han gjør som politiker, men det er for drøyt ordvalg.Jeg tviler ikke på at Breen er en OK fyr.

Jeg fikk fnatt av medierådgiveren i linken. Han var fryktelig krenket på vegne av Breen. Han er også bekymret for hvordan det skal gå med ytringsfriheten hvis folk bare kan si akkurat hva de vil. Jeg synes det går over alle støvleskaft. 

ISW skrev (6 timer siden):

Jeg synes hun bør gå av men ikke pga dette. 

Generelt opplever jeg kompetansenivået på Senterpartiets statsråder ganske svakt. Jeg opplever de som hhv klovner eller juniorer uten faglig tyngde. Det er ikke sånn at alle statsråder skal være gamle gubber, men det er ille når Fremskrittpartiet framstår akademiske i forhold.

Der hjelper ikke med  gubber heller. Har ikke Vedum rådgivere? Han går på smell etter smell med regnestykkene sine.

Startet Vedum dagen med en real skattebløff på NRK? Helt klart, mener Høyre og Frp.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/pPG7lw/vedum-anklages-for-gedigen-bloeff-paa-nrk-skjoenner-ikke-at-han-gidder-sier-erna-solberg

Grendel skrev (På 23.10.2024 den 23.55):

Jeg har ikke noen mening om det egentlig. Det sier seg selv at man må stenge noen skoler hvis det blir altfor få elever. Man må vurdere det fra sak til sak.

Jeg synes ikke uttalelsen til Mehl var så ille i konteksten. Hun mener altså at han har solgt seg til Høyre. Jeg mener det er saklig siden det handler om hva han gjør som politiker, men det er for drøyt ordvalg.Jeg tviler ikke på at Breen er en OK fyr.

Jeg fikk fnatt av medierådgiveren i linken. Han var fryktelig krenket på vegne av Breen. Han er også bekymret for hvordan det skal gå med ytringsfriheten hvis folk bare kan si akkurat hva de vil. Jeg synes det går over alle støvleskaft. 

Den alltid like smørblide Vedum forsvarer Mehls ordbruk og mener at Breen tåler en støyt. Det tror jeg også at han gjør, men det spiller ingen rolle om han føler seg krenket eller ikke. Poenget er at vi trenger noen spilleregler, ellers frykter jeg at det kan bli ulevelig å være politiker både i dag og i framtida.

Skrekken er om vi får et debattklima a la Trump og Harris, som bruker mye energi til å angripe hverandre i stedet for å fremme egen politikk.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...