Gå til innhold

Politisjefen i Oslo vil ha fast bevæpning av politiet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.vg.no/nyheter/i/0VW9LM/politimesteren-i-oslo-har-snudd-krever-fast-bevaepning

Så ille det har blitt i Oslo er det rart dette ikke har blitt innført allerede.

Hun sier: I 2024 har politiet i Oslo i gjennomsnitt bevæpnet seg ti ganger daglig. Jeg har vært mot fast bevæpning i hele mitt politiliv, men når vi har så mange kritiske situasjoner hver dag, som krever bevæpning, har jeg måtte vurdere dette på nytt.

– Jeg ønsker en fast bevæpning i vårt politidistrikt, fordi vi trenger det. Jeg håper at politikerne lytter til hverdagen våre folk der ute på gatene står i. Vi kan ikke risikere at vi kommer dit at liv går tapt, fordi vi ikke har våpen tilgjengelig. Det er det jeg er aller mest redd for, at det tar så lang tid å få en avklaring i det politiske systemet, at liv går tapt.

- Når vi ser på de kriminelle gjengene, så har alle våpen. Det løpet er i grunnen kjørt. Da kan vi ikke la være, selv om vi så inderlig kunne ønske det.

Justisminister Mehl er skeptisk til å åpne for bevæpning på det nåværende tidspunkt.

Anonymkode: 1f7f1...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selvfølgelig går det mot bevæpning. Det liberale hylekor må bare få sutre ferdig først, og alle skal ha hver sin solo, for å rense sitt brustne hjerte.

Er det noen tegn på at det blir mindre kriminalitet blant veldig fremmedkulturelle?

Anonymkode: 14d01...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 time siden):

Ja, og det må skje raskt. 

 

Lady HM skrev (40 minutter siden):

Selvfølgelig skal vi ha fast bevæpning av politiet!

Politiet har i mange tilfeller skutt psykisk syke personer da. Det vil bli mye mer av dette ved fast bevæpning. 

Anonymkode: 6e2f3...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Politiet har i mange tilfeller skutt psykisk syke personer da. Det vil bli mye mer av dette ved fast bevæpning. 

Anonymkode: 6e2f3...7aa

Og så? Er det en reell trussel spiller det vel ingen rolle om vedkommende er psykisk syk eller ikke? Sikkerheten må ivaretas uansett. Ingen går med skilt rundt halsen som forteller noe om psykisk status presens. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vendi skrev (1 time siden):

Og så? Er det en reell trussel spiller det vel ingen rolle om vedkommende er psykisk syk eller ikke? Sikkerheten må ivaretas uansett. Ingen går med skilt rundt halsen som forteller noe om psykisk status presens. 

Dette ser politiet i sin journal før de ankommer. Alt av involvering man har hatt med politiet er loggført. 

Anonymkode: 6e2f3...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (1 time siden):

Og så? Er det en reell trussel spiller det vel ingen rolle om vedkommende er psykisk syk eller ikke? Sikkerheten må ivaretas uansett. Ingen går med skilt rundt halsen som forteller noe om psykisk status presens. 

Problemet har vært at politiet har kommet for å bistå helse og i 5 tilfeller de siste 7 årene (tror det var det) så har det endt med at politiet har skutt vedkommende.  Det er her det menes at politiet burde ha kunnet løst dette annerledes hvis de hadde bedre kunnskap (er selv for at politiet skal bevæpne seg)

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette ser politiet i sin journal før de ankommer. Alt av involvering man har hatt med politiet er loggført. 

Anonymkode: 6e2f3...7aa

 

emilie321 skrev (1 time siden):

Problemet har vært at politiet har kommet for å bistå helse og i 5 tilfeller de siste 7 årene (tror det var det) så har det endt med at politiet har skutt vedkommende.  Det er her det menes at politiet burde ha kunnet løst dette annerledes hvis de hadde bedre kunnskap (er selv for at politiet skal bevæpne seg)

Det kommer selvfølgelig an på situasjonen, men jeg mener fremdeles at i gitte situasjoner så kan det være nødvendig at vedkommende uskadeliggjøres ved skyting. Tror det nytter lite eller ingenting å f.eks "snakke med" en rabiat person som står i fare for å drepe andre. Hvis vedkommende utgjør en pågående alvorlig trussel mot andres liv og helse, mener jeg at skyting kan være på sin plass. Ikke at vedkommende nødvendigvis drepes, men i alle fall uskadeliggjøres. Her synes jeg ikke det bør taes hensyn til hvorvidt vedkommende er psykisk syk eller ikke. Målet bør være å stanse en akutt, farlig situasjon, og hindre alvorlig eskalering. Likhet for loven, er min mening. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (8 minutter siden):

 

Mener fremdeles at i gitte situasjoner så kan det være nødvendig at vedkommende uskadeliggjøres ved skyting. Tror det nytter lite eller ingenting å f.eks "snakke med" en rabiat person som står i fare for å drepe andre. Hvis vedkommende utgjør en pågående alvorlig trussel mot andres liv og helse, mener jeg at skyting kan være på sin plass. Ikke at vedkommende nødvendigvis drepes, men i alle fall uskadeliggjøres. Her synes jeg ikke det bør taes hensyn til hvorvidt vedkommende er psykisk syk eller ikke. Målet bør være å stanse en akutt, farlig situasjon, og hindre alvorlig eskalering. Likhet for loven, er min mening. 

Er enig i det du skriver. Diskusjonen som jeg har sett, er at politiet har for lite kunnskap om psykisk helse. Hadde kunnskapen vært bedre, så kunne de kanskje hatt unngått noen av de 5 dødsfallene som har vært siden 2017. Nå er det så mye lettere å si i etterkant hva en burde ha gjort enn når en står i en kaotisk situasjon. Men mer kunnskap er aldri dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie321 skrev (6 timer siden):

Hadde kunnskapen vært bedre, så kunne de kanskje hatt unngått noen av de 5 dødsfallene som har vært siden 2017. 

Virker ikke slik https://no.wikipedia.org/wiki/Politiskyting_i_Norge 

Virker ikke som politiet er problemet, det er folket som er problemet... folket har blitt mye mer gale enn før i tiden, dette er en konsekvens av poltiikken venstresiden (også kalt "de gode") er for.

1. Gale folk (og folk som ikke kan oppføre seg) skal gå fritt på gata, pga "menneskerettigheter". Istedenfor å bures inne for å sikre gode liv for samfunnet rundt dem.

2. Innvandrergjenger (med våpen), skal bo i Norge, pga "menneskerettigheter" som sier at krig i X, skal løses ved at folk som kriger, i X, skal flyttes til Norge, fordi da løser en noe, angivelig. Isteden for å bli boende i X og krige mot de onde og vinne krigen. En kan ikke bare flykte fra problemer, og ofte tar en problemene med seg også.

3. Kvinner har reduserte krav for å bli politi (kvoteres inn), og mot f.eks en mann med batong har ikke små kvinnelige betjener andre valg enn å skyte ofte. Dette er en konsekvens av mangfoldet venstresiden hevder er berikende og flott, reduserte standarder, fordi har du vagina så.... trenger du ikke å være fysisk sterk, fordi du har pistol og kan skyte den kriminelle istedenfor..... Det er en "menneskerett" å være politi med vagina selv som fysisk svak person, mener venstresiden

 

TL:DR, venstresiden og woke, tror de er så gode, men de ofrer samfunnet for å føle seg bedre selv. Utrolig patetisk. Og forhåpentligvis innser folk galskapen og slutter å stemme på disse greiene. Det finnes ingen menneskeretter i verden, det er noen regler vi har funnet opp fordi "vi" mente at de leder til bedre verden, men når en ser at det leder til en dårligere verden er det faktisk lov og lurt å snu kurs, men det krever at en ikke er ideologisk låst til den vedtatte sannheten

Lykke til.

Anonymkode: 209e0...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

 

Politiet har i mange tilfeller skutt psykisk syke personer da. Det vil bli mye mer av dette ved fast bevæpning. 

Anonymkode: 6e2f3...7aa

Og så? Situasjonen blir ikke noe mindre livsfarlig om gjerningsmannen er psykisk syk eller ikke - og politiet må der og da ta en avgjørelse. De kan ikke løpe tilbake til bilen sin for å låse opp et våpenskap for å skaffe seg tilgang til våpen for å avverge situasjonen. 

Så kan vi absolutt diskutere psykisk helsevern, men det må diskuteres utenfor diskusjonen om bevæpning av politiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bevæpning i seg selv er en beskyttelsesfaktor for politi som går på jobb hver dag. De skal også ha en trygg arb plass. I tillegg er det preventivt for kriminelle å utøve vold mot politiet når de er bevæpnet. De skyter jo ikke rundt seg 

Anonymkode: 3325d...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...