Gå til innhold

Alder på barn fra Kina


Gjest petra

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor noen får barn på 9 måneder og noen på 18 måneder i samme tildelingsrunde fra Kina? Hvorfor kan ikke de litt eldre barna bli frigitt fra barnehjemmene tidligere?

Er det sånn at de eldre barna har blitt levert barnehjemmene når de er eldre?

Er det noen som vet dette? Selv er vi godkjent for 0 - 2 år. Når vi søkte var det stort sett barn på rundt 1 1/2 år som ble tildelt, men nå har det liksom blitt mindre og mindre barn. Jeg begynte nesten å få angst for at de manglet barn. Men nå ser jeg at det blir eldre barn igjen.

Ikke missforstå meg på noe hvis, jeg kunne kjempegjerne tenkt meg en som var litt eldre, vi har nemlig en datter på snart 5 år. Det hadde jo vært hyggelig om aldersforskjellen ikke hadde blitt for stor.

Er det noen som vet? Uten å utlevere sine egne barn selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, Egentlig så vet jeg ikke!! Men jeg hørte idag da jeg hadde en samtale med en på jobben om alder på barn fra Kina - hun sa de yngste søkerene fikk de eldste barna, og omvent.. Om det stemmer vet jeg ikke,. kanskje noen andre vet og kan svare på mitt innlegg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Ved tildelinger fra kina så ser de på flere ting. Først skal barna til gruppen i en adopsjonsforening være frigitt fra samme barnehjem, evt. område. Innenfor den gruppen blir så barna fordelt på foreldrene. Dersom noen har skrevet i sin søknad noe som "ønsker seg en baby" eller lignende vil de gjerne få de minste barna. I vår grupppe fikk de to yngste parene de yngste barna (men begge hadde ytret ønske om et lite barn i brevet). Deretter var barnas alder jevnt fordelt mellom de "yngre" og "eldre" søkerne. Eldste barn ble fordelt enslig søker - sistnevnte har jeg hørt er vanlig.

Det finnes sikkert like mange svar - ingen av oss sitter i Kina. Men det som er sikkert er at i det øyeblikk du får tildelingen - og du får se bildene av din jente/gutt - er alder likegyldig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aldri hørt om det

Hei, Egentlig så vet jeg ikke!! Men jeg hørte idag da jeg hadde en samtale med en på jobben om alder på barn fra Kina - hun sa de yngste søkerene fikk de eldste barna, og omvent.. Om det stemmer vet jeg ikke,. kanskje noen andre vet og kan svare på mitt innlegg??

- hun sa de yngste søkerene fikk de eldste barna, og omvent..

Jeg tror ikke dette stemmer. Jeg kjenner etterhvert ganske mange som har adoptert fra Kina. Det virker som det er tilfeldig hvilken alder som blir tildelt hvem. Jeg kjenner et par hvor moren var 43 da de fikk tildeling (faren noe eldre). De fikk et barn på knappe 3 år. Det er det eldste barnet fra Kina som jeg kjenner til, uten at det spesielt var søkt om et så stort barn. Et annet par jeg kjenner hvor moren var 45 år fikk en ettåring. Ellers så kjenner jeg flest par i 30 årene og noen få helt i begynnelsen av 40 årene, og de har alle fått barn i alderen 9-14 måneder. Har fått en stor omgangskrets med kinaadoptanter etterhvert , fra foreldreforberedende kurs, to hentereiser og Kina-treff, men har aldri hørt om det du nevner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aldri hørt om det

- hun sa de yngste søkerene fikk de eldste barna, og omvent..

Jeg tror ikke dette stemmer. Jeg kjenner etterhvert ganske mange som har adoptert fra Kina. Det virker som det er tilfeldig hvilken alder som blir tildelt hvem. Jeg kjenner et par hvor moren var 43 da de fikk tildeling (faren noe eldre). De fikk et barn på knappe 3 år. Det er det eldste barnet fra Kina som jeg kjenner til, uten at det spesielt var søkt om et så stort barn. Et annet par jeg kjenner hvor moren var 45 år fikk en ettåring. Ellers så kjenner jeg flest par i 30 årene og noen få helt i begynnelsen av 40 årene, og de har alle fått barn i alderen 9-14 måneder. Har fått en stor omgangskrets med kinaadoptanter etterhvert , fra foreldreforberedende kurs, to hentereiser og Kina-treff, men har aldri hørt om det du nevner her.

Vi selv var begge 36 år da vi fikk tildelt vårt første barn, hun var 6 måneder (men dette er noen år siden). Vår andre datter var nøyaktig 1 år og vi var 39 år. Første gangen var det et par som var jevngamle med oss som fikk et barn på 7 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aldri hørt om det

Ved tildelinger fra kina så ser de på flere ting. Først skal barna til gruppen i en adopsjonsforening være frigitt fra samme barnehjem, evt. område. Innenfor den gruppen blir så barna fordelt på foreldrene. Dersom noen har skrevet i sin søknad noe som "ønsker seg en baby" eller lignende vil de gjerne få de minste barna. I vår grupppe fikk de to yngste parene de yngste barna (men begge hadde ytret ønske om et lite barn i brevet). Deretter var barnas alder jevnt fordelt mellom de "yngre" og "eldre" søkerne. Eldste barn ble fordelt enslig søker - sistnevnte har jeg hørt er vanlig.

Det finnes sikkert like mange svar - ingen av oss sitter i Kina. Men det som er sikkert er at i det øyeblikk du får tildelingen - og du får se bildene av din jente/gutt - er alder likegyldig.

Lykke til!

Eldste barn ble fordelt enslig søker - sistnevnte har jeg hørt er vanlig.

Hvor har du hørt at det er vanlig? Siste gangen vi hentet barn var det en enslig kvinne med , og hun fikk det yngste barnet i vår gruppe (10 mnd.- så det var ikke store forskjellen - alle de andre var 11-13 måneder). Har senere truffet flere enslige på treff, og de har fått barn i alderen 11-14 måneder. Har hørt om (men kjenner ikke)2 enslige som spesielt søkte om eldre barn. Den ene fikk en 2 1/2 åring, den andre en 5-6 åring (men hadde altså spesielt ønsket det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kinamamma

Vi selv var begge 36 år da vi fikk tildelt vårt første barn, hun var 6 måneder (men dette er noen år siden). Vår andre datter var nøyaktig 1 år og vi var 39 år. Første gangen var det et par som var jevngamle med oss som fikk et barn på 7 måneder.

Hei!

Jeg aner ikke hvordan det er i dag men begge gangene vi har fått våre jenter så har vi som var blandt de "gammle":o)) fått de yngste barna.

Første gangen var hun 6mnd og andre datteren vår 10 mnd.

De tre eldste parene fikk de yngste barna begge gangene og da hørte vi ymt om at kineserne ville at de minste skulle gå til de eldste foreldrene. Ikke vet jeg!!

Vi ba aldri om et spesielt lite barn i rapporten og vår sønn var da 10 år.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aldri hørt om det

Hei!

Jeg aner ikke hvordan det er i dag men begge gangene vi har fått våre jenter så har vi som var blandt de "gammle":o)) fått de yngste barna.

Første gangen var hun 6mnd og andre datteren vår 10 mnd.

De tre eldste parene fikk de yngste barna begge gangene og da hørte vi ymt om at kineserne ville at de minste skulle gå til de eldste foreldrene. Ikke vet jeg!!

Vi ba aldri om et spesielt lite barn i rapporten og vår sønn var da 10 år.

MVH

Interessant - hvor gamle var dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Det med at de som er single får de eldste barna har jeg forstått er ganske vanlig i adopsjonssammenheng, men jeg har aldri hørt at det skal gjelde for Kina.

Og det med at de eldste foreldrene får de yngste barna, var en innarbeidet praksis for Kina til inntil for noen år siden.Tror ikke det gjelder nå.

Dette med aldersspredning innen en gruppe tildelinger kan det sikkert være flere forklaringer på, men her er iallefall en:

De prøver å få det til å passe sånn at en gruppe foreldre henter barn fra samme barhehjem, eller iallefall samme by. Hvis det da er et lite barnehjem, har de kanskje "spart opp" over flere måneder sånn at de har flere barn å adoptere bort samtidig. Da blir det naturlig nok spredning i alder på disse barna. Er det derimot et stort barnehjem som har barn hver måned, blir det jevnere alder på barna.

Jeg har lurt på om det er bare jeg som innbiller meg det, eller om det faktisk stemmer, at det er flere av de yngste barna som går til USA? De skriver jo mange ganger *veldig* klart at det er babyer de vil ha, så små som mulig, mens det her ikke er akseptert å "legge inn for mange spesifikasjoner". Misforstå meg rett, jeg sier ikke at jeg syns den amerikanske måten er riktig, men sånn er det. Det jeg lurer på er om det blir tatt hensyn til dette eller ikke. Det ser iallefall ut som det er veldig få barn over et år som kommer til amerikanske foreldre, hvis de ikke spesifikt har bedt om det. Men det er vel egentlig ikke noe å bruke energi på å tenke på! :-) For oss betyr det fint lite om det blir en 2000 modell, 2001 eller 2002.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kokila

Ved tildelinger fra kina så ser de på flere ting. Først skal barna til gruppen i en adopsjonsforening være frigitt fra samme barnehjem, evt. område. Innenfor den gruppen blir så barna fordelt på foreldrene. Dersom noen har skrevet i sin søknad noe som "ønsker seg en baby" eller lignende vil de gjerne få de minste barna. I vår grupppe fikk de to yngste parene de yngste barna (men begge hadde ytret ønske om et lite barn i brevet). Deretter var barnas alder jevnt fordelt mellom de "yngre" og "eldre" søkerne. Eldste barn ble fordelt enslig søker - sistnevnte har jeg hørt er vanlig.

Det finnes sikkert like mange svar - ingen av oss sitter i Kina. Men det som er sikkert er at i det øyeblikk du får tildelingen - og du får se bildene av din jente/gutt - er alder likegyldig.

Lykke til!

Tror nok ikke det stemmer at enslige nødvendigvis får tildelt de eldste barna. Jeg er enslig selv og er med i EAF, kjenner derfor mange enslige som har adoptert fra Kina. De aller fleste har fått barn i alderen 10-14 måneder, og det har vært som de andre i gruppen de har reist med. En enslig jeg kjenner til fikk et barn på nesten 3 år, men hun hadde søkt om det spesielt. Selv har jeg en datter fra India. Hun var 3 1/2 måned da jeg fikk henne tildelt og 6 1/2 måned da hun kom hjem, så det er nok ingen automatikk i at enslige får de eldste barna der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinamamma

Interessant - hvor gamle var dere?

Heisann!

Som sagt ANER jeg ikke om det er noen som helst innvirkning på saken men i våre tilfeller var det bare slik.

Vi var 36 og 39 første gang og 39 og 42 andre gang. Det paret som fikk det yngste barnet i -96 (to uker yngre en vår) var i slutten av 40 årene.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Se VB sine sider om enslige adoptanter/b

Tror nok ikke det stemmer at enslige nødvendigvis får tildelt de eldste barna. Jeg er enslig selv og er med i EAF, kjenner derfor mange enslige som har adoptert fra Kina. De aller fleste har fått barn i alderen 10-14 måneder, og det har vært som de andre i gruppen de har reist med. En enslig jeg kjenner til fikk et barn på nesten 3 år, men hun hadde søkt om det spesielt. Selv har jeg en datter fra India. Hun var 3 1/2 måned da jeg fikk henne tildelt og 6 1/2 måned da hun kom hjem, så det er nok ingen automatikk i at enslige får de eldste barna der heller.

Aktuelle land for enslige søkere

Vi har tidligere kun samarbeidet med Kina om adopsjon til enslige. Kinesiske myndigheter har besluttet å regulere sin adopsjonsvirksomhet. Det vil kun være adgang for et meget begrenset antall enslige søkere å søke adopsjon fra Kina. Vi har mange søkere på Kina og vil derfor i 2002 ikke ta inn flere søkere her.

Det er få av våre samarbeidspartnere som reelt er åpne for adopsjon til enslige. I disse samarbeidsland vil vi i første omgang kun ha enkelte prøvesaker for enslige søkere. De landene det er snakk om er India og Russland. På grunn av at vi mangler akkreditering for Russland vil det foreløpig ikke være aktuelt å registrere søkere her.

Barnas alder

Vi gjør oppmerksom på at den yngste aldersgruppen en kan søke godkjenning for i disse landene er 0-3 år. Vi tror ikke at enslige vil bli prioritert for å adoptere de yngste barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Eldste barn ble fordelt enslig søker - sistnevnte har jeg hørt er vanlig.

Hvor har du hørt at det er vanlig? Siste gangen vi hentet barn var det en enslig kvinne med , og hun fikk det yngste barnet i vår gruppe (10 mnd.- så det var ikke store forskjellen - alle de andre var 11-13 måneder). Har senere truffet flere enslige på treff, og de har fått barn i alderen 11-14 måneder. Har hørt om (men kjenner ikke)2 enslige som spesielt søkte om eldre barn. Den ene fikk en 2 1/2 åring, den andre en 5-6 åring (men hadde altså spesielt ønsket det).

Det kan godt være at jeg tok feil - det er bare noe som stemte for vår gruppe - og jeg har hørt fra andre. Eldste betyr heller ikke gammel. Hvis de du snakker om har fått barn mellom 11 og 14 mnd. må du også huske på at mange av oss har fått barn med mye lavere alder.

Men det viktigste er vel at man får det barnet man er ment å få. Jeg ville ikke fått en annen jente enn vi har - om hun var 1, 2, eller 3 år hadde ikke spillt noen rolle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Og detteskriver AF om muligheter for ens

Aktuelle land for enslige søkere

Vi har tidligere kun samarbeidet med Kina om adopsjon til enslige. Kinesiske myndigheter har besluttet å regulere sin adopsjonsvirksomhet. Det vil kun være adgang for et meget begrenset antall enslige søkere å søke adopsjon fra Kina. Vi har mange søkere på Kina og vil derfor i 2002 ikke ta inn flere søkere her.

Det er få av våre samarbeidspartnere som reelt er åpne for adopsjon til enslige. I disse samarbeidsland vil vi i første omgang kun ha enkelte prøvesaker for enslige søkere. De landene det er snakk om er India og Russland. På grunn av at vi mangler akkreditering for Russland vil det foreløpig ikke være aktuelt å registrere søkere her.

Barnas alder

Vi gjør oppmerksom på at den yngste aldersgruppen en kan søke godkjenning for i disse landene er 0-3 år. Vi tror ikke at enslige vil bli prioritert for å adoptere de yngste barna.

Adopsjonsforum har for tiden 9 andre giverland (enn Kina) som, iallfall i begrenset utstrekning, aksept­erer enslige søkere. Men stort sett vil enslige søkere stå sist i køenog være uaktuelle for de yngste barna. Her er en oversikt over de alderskategorier innen hvilke våre kon­takter tror at barnehjem/myndigheter kan tenkes å frigi barn til enslige søkere:

Chile, Colombia, Ecuador: 6+ år

Filippinene: 4-6 år

Guatemala, India: 3-6 år

Nepal, Peru: 2-6 år

Etiopia: 0-6 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kokila

Adopsjonsforum har for tiden 9 andre giverland (enn Kina) som, iallfall i begrenset utstrekning, aksept­erer enslige søkere. Men stort sett vil enslige søkere stå sist i køenog være uaktuelle for de yngste barna. Her er en oversikt over de alderskategorier innen hvilke våre kon­takter tror at barnehjem/myndigheter kan tenkes å frigi barn til enslige søkere:

Chile, Colombia, Ecuador: 6+ år

Filippinene: 4-6 år

Guatemala, India: 3-6 år

Nepal, Peru: 2-6 år

Etiopia: 0-6 år

Her er en oversikt over de alderskategorier innen hvilke våre kon­takter tror at barnehjem/myndigheter kan tenkes å frigi barn til enslige søkere:

Er det kontaktene i giverlandene som TROR dette? Det som er litt pussig er at adopsjonsforeningene i andre nordiske land har fått helt andre opplysninger om dette enn adopsjonsforeningene i Norge.Det kan selvsagt skyldes at de har andre kontakter i samme land, men noen av kontaktene er de samme som adopsjonsbyråer i Norge bruker. Pussig at de har så forskjellig praksis ovenfor de forskjellige mottakerland. Dere i adopsjonsforeningene kjenner sikkert til dette. Har dere noen formening om hva det kan komme av?

Jeg har som sagt adoptert fra India som enslig. Jeg kjenner ikke til så mange andre enslige her i Norge som har adoptert derfra. Derimot har mange enslige fra Sverige og USA adoptert små og friske barn fra India i årevis. Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

- hun sa de yngste søkerene fikk de eldste barna, og omvent..

Jeg tror ikke dette stemmer. Jeg kjenner etterhvert ganske mange som har adoptert fra Kina. Det virker som det er tilfeldig hvilken alder som blir tildelt hvem. Jeg kjenner et par hvor moren var 43 da de fikk tildeling (faren noe eldre). De fikk et barn på knappe 3 år. Det er det eldste barnet fra Kina som jeg kjenner til, uten at det spesielt var søkt om et så stort barn. Et annet par jeg kjenner hvor moren var 45 år fikk en ettåring. Ellers så kjenner jeg flest par i 30 årene og noen få helt i begynnelsen av 40 årene, og de har alle fått barn i alderen 9-14 måneder. Har fått en stor omgangskrets med kinaadoptanter etterhvert , fra foreldreforberedende kurs, to hentereiser og Kina-treff, men har aldri hørt om det du nevner her.

Ja jeg syntes at det hørtes rart ut, men kommenterte det ikke videre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Hei!

Jeg aner ikke hvordan det er i dag men begge gangene vi har fått våre jenter så har vi som var blandt de "gammle":o)) fått de yngste barna.

Første gangen var hun 6mnd og andre datteren vår 10 mnd.

De tre eldste parene fikk de yngste barna begge gangene og da hørte vi ymt om at kineserne ville at de minste skulle gå til de eldste foreldrene. Ikke vet jeg!!

Vi ba aldri om et spesielt lite barn i rapporten og vår sønn var da 10 år.

MVH

Siden det er jeg som kom med dette så får jeg fortsette å si at hun også sa at i kIna så er det godt voksne når de får barn. Og at de vil at de yngste søkerene ikke bør ha de yngste da dette er tyngre ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...