Gå til innhold

Nei, utlendinger syntes ikke Norge er så fantastisk som vi tror selv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kom over denne diskusjonen på Reddit: 

Ganske interessante betraktninger. Høyre priser, dårlig helsevesen og mørketid går igjen. Noen eksempler:

Jeg har forlatt Norge etter omtrent 15 år. Den norske kronen er svak, maten er forferdelig, butikkene har intet utvalg på grunn av monopoliserte markeder. Korrupsjon er overalt. Helsevesenet som system fungerer, men kvaliteten er elendig. Mangel på profesjonalitet overalt. Politiet er bare en fiktiv institusjon som ikke kan hjelpe når du trenger det. Byråkratiet er kvelende. Alle institusjoner jobber veldig sakte. Barnehagens matpolitikk er veldig merkelig, de gir ikke ordentlig mat til barna, men mater dem med brødskiver fire ganger i uka.

-

Det største problemet er levekostnadene i forhold til lønningene. Lønningene er i utgangspunktet ikke tilstrekkelige for at folk uten de ulike fordelene som innfødte nordmenn har, for eksempel kan kjøpe bolig eller ha råd til flybilletter for å besøke familie regelmessig hvis de bor utenfor Europa. Det er også vanskelig å finne jobb, spesielt hvis man ikke lærer norsk flytende. Men selv om man gjør det, er det et veldig lite land med et lite arbeidsmarked, og jeg kjenner mange nordmenn som i praksis har måttet bytte karriere når de mistet jobben og ikke kunne finne en ny i samme bransje.

For mange er livskvaliteten lavere enn forventet. Kostnadsnivået er én faktor, men en annen er at enkelte offentlige tjenester ikke holder høy standard. For eksempel er medisinske tjenester av ganske middelmådig kvalitet og kan være svært vanskelig å få tilgang til (særlig innenfor psykisk helse). Mange utlendinger synes at utdanningssystemet er under pari, selv om jeg personlig liker det.

-

Norge er et flott sted å bo hvis du ønsker et middelmådig liv. Systemet er utformet for å presse deg til å bli en middelklassearbeider med stor gjeld som du vil betale på resten av livet – men hvis du har drømmer utover det middelmådige, kan du bare fortsette å drømme, for regjeringen har nøye utformet et system for å holde deg akkurat der du er.

Gründere blir straffet. Suksess blir straffet. Å være eksepsjonell blir straffet.

-

Klimaet – jeg foretrekker 40 grader her fremfor -40 grader der. Og den konstante, pissende regnet.

Maten – verst i verden. Utvalget er en vits. Foreldrene mine har alltid sammenlignet noen av de norske matkjedene med gamle opptak fra Sovjetunionen. Faren min kalte Rema 1000 for "Sovjetbutikken."

Infrastrukturen – kollektivtransporten er så dårlig, togene er mer pålitelige i aktive krigssoner (Ukraina vs. Norge).

Prisene – det ironiske er at man betaler mest for det dårligste når det gjelder mat og infrastruktur. De fleste paprikaene jeg kjøper, råtner før jeg får dem i kjøleskapet, tomatene er myke og smaker knapt noe som helst. Så er det buss for tog konstant, og man betaler like mye for den bussen mellom Oslo og Gjøvik som for Italo/Freccia mellom Bologna og Milano – og de kjører i gjennomsnitt 350 km/t!

Selvtilfredsheten – nordmenn klager stadig over "ting som er galt" og nekter å prøve å gjøre noe med det. "Sånn er det bare..." Sett Karl Johan i brann som franskmennene ville gjort! Hold politikerne ansvarlige!

-

Selv om nordmenn og resten av Europa tror Norge er liberalt og progressivt, er det ikke tilfellet. Norge har et sosialistisk, lukket og tradisjonelt system når det gjelder de fleste offentlige og private sektorer, og til og med når det gjelder utenlandske selskaper her.

Anonymkode: 5bb6a...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå kommer jo det annet på hvilket land man kommer i fra så klart.

Selv tar jeg med meg uføretrygden og flytter til Spania. Men ser jo når man er syk at man er heldig som er født i Norge. 

Man kan bare ta gjennomsnittlig lønn i Hellas er 1000 euro pr mnd. Jeg har det 3doble i ufør her. 

Anonymkode: a12a7...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

For de fleste folk i verden er Norge en drøm. Men hvis du f.eks. er en amerikaner med høyere utdanning innen et teknisk yrke, så vil du ha mye mer kjøpekraft i USA: høyere lønn, lavere skatter. De som tilhører øvre middelklasse vil ha bedre økonomi i flere andre vestlige land.

At klimaet er bedre de fleste andre steder i verden sier jo seg selv. Og ja, mat og utvalg i Norge er ubeskrivelig dårlig. Nitrist. Norsk restaurantkultur har imidlertid tatt seg kraftig opp de siste ti årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis de ikke er fornøyd med verdens beste velferdssystem kan de jo bare flytte hjem til hjemlandet om det er bedre der. Ingen som tvinger de til å være her. Trodde de at Norge var en gullgruve?? 

Anonymkode: 36056...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror enkelte utlendinger har urealistiske forventninger til å leve i Norge

Anonymkode: 428a6...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan bare ta gjennomsnittlig lønn i Hellas er 1000 euro pr mnd. Jeg har det 3doble i ufør her. 

Men hvordan er levekostnadene i Hellas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er vanskelig å få norske venner er jeg enig i. Muligens verre for utlendinger.

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (44 minutter siden):

Men hvordan er levekostnadene i Hellas?

Litt under vår, men langt i fra så billig som man skulle tro på lønnen. De har enorme boutgifter. Jeltsin normalt å bo i storfamilier i en lite  leilighet. Så helt annen standar.

Lærere har 10mnd kontrakter, de må faktisk hadde en jobb om sommeren også for å overleve. 

Anonymkode: a12a7...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Det er mye byråkrati og dyr og lite variert mat.

Når du spør en ap politiker om noe, så får du aldri ett svar. Det er alltid en utredning. Dypt frustrerende.

Langrenn er dessuten en total uinteressant idrett, som Norge vinner for det er bare her det er en virkelig stor sport.

Ellers har jeg lite å klage på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...