Gå til innhold

Hvilken mennesker har du fordommer mot?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Babette skrev (11 minutter siden):

Jeg har helt dilla på quiz-programmet "Alle mot alle" for tida, og må innrømme at jeg har fordommer mot unge deltakere, særlig influensere. Tror de kan og vet lite.

Men jeg ble svært imponert over de to unge mennene (skuespillere) som er kjent fra serien "Hvite gutter".  De briljerte innenfor historie, geografi, litteratur, politikk og i det hele tatt. Og vant over deltakere med minst tre ganger så lang utdannelse som de selv.

Og dette gjelder ikke bare disse to. Det finnes også kunnskaprike influensere som er kjappe i hodet. Så jeg har delvis kvittet meg med  fordommene.

Jeg har også fordommer mot influensere. Må innrømme det 😱 Jeg VET jo at ikke alle er like overfladiske og "korte", men det er lett å putte alle i én bås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje skrev (9 minutter siden):

Jeg har også fordommer mot influensere. Må innrømme det 😱 Jeg VET jo at ikke alle er like overfladiske og "korte", men det er lett å putte alle i én bås. 

I den båsen har jeg også lett for å putt tik-tokere, youtubere og hva de nå heter.

Men jeg kan også ha fordommer "motsatt" vei: Hvem ville trodd at Bård Vegar Solhjell vet hvem som er gift med hvem i  familien Kardashian?

Så moralen er nok at man uansett ikke skal skue hunden på hårene.

Endret av Babette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fordommer mot influensere, youtubere, «tv-personligheter» mv. om at de er dumme, selv om jeg i likhet med @Babettehar erfart å ha tatt feil gjennom å se på fx Alle mot alle. Men på den annen side har jeg fått fordommene mine bekreftet gjennom deltakelse fra folk i denne gruppen i bl a 71 grader nord. 

Jeg merket jeg også har tilsvarende fordommer mot folk som mangler mange tenner, ref. «Norges dummeste». 

Og også mot folk som «over-fikser» på utseendet sitt, som typisk forstørrede lepper, kunstig utseende bryn ol  

Jeg har MASSE fordommer mot frp’ere! 

Også i en del andre situasjoner vil jeg nok kunne ha forutinntatte holdninger om folk basert på overfladiske forhold, men hvor det da kan vise seg at jeg tok feil når jeg blir bedre kjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personer med motsatt menneskesyn av meg står nok høyest på lista. De som f.eks. ser ned på personer i det de kaller svake grupper, som er en betegnelse jeg ikke liker. Det er mer nyansert å kalle det svakerestilt, da enkeltindividene jeg har møtt innen disse gruppene sjelden har fremstått som utpreget svake. De stiller svakt fordi det mange steder ikke står høyt i kurs. Så har nan fanatikere innen religion og politikk. Tilhengere av Donald Trump, partier som Aliansen osv. 

De som fremstår overflatiske, som en del influensene er også på lista. Livet dreier seg om mer interessante ting enn sminke, fillers, plastisk kirurgi... Samtidig er jeg lidenskapelig opptatt av klær 😛 ;). Det sagt, så har jeg fordommer mot de som går rundt med vesker til flere titalls tusen og klær med skrikende logoer - eks. vesker fulle av LV-logoer. Det virker som et dårlig forsøk på å se rik ut. 

Jeg hadde en del fordommer i forhold til å bo der jeg bor, men det har jo vist seg at disse blærete sossene er i stort mindretall. Det betyr ikke at jeg har mistet fordommene mot akkurat dem. 

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (På 10.11.2024 den 11.09):

Fordommer - altså folk jeg dømmer på feilaktig grunnlag.

Til info så er dette feil definisjon på ordet😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (1 minutt siden):

Til info så er dette feil definisjon på ordet😉

Er det? Jeg mener at når noen er fordomsfulle så ligger det i begrepet at de dømmer folk uten saklig og rasjonelt grunnlag. Å ha fordommer mot kristne står i motsetning til å ha et kunnskapsbasert og balansert syn på kristne.

Wiki:

"En fordom er en forutfattet, oftest negativ, holdning overfor noe eller noen. At den er forutfattet, betyr at den ikke baserer seg på saklig, rasjonell betraktning.[1] Fordommer kan ofte være basert på mangelfull kunnskap"

Snl:

"Fordom er en forutinntatt og ofte kritikkløs holdning som disponerer en person til å uttrykke antipati overfor personer, grupper, ideer eller objekter."

Mener du det er korrekt svar på oppgaven å bare liste opp grupper man ikke liker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grendel skrev (17 minutter siden):

Er det? Jeg mener at når noen er fordomsfulle så ligger det i begrepet at de dømmer folk uten saklig og rasjonelt grunnlag. Å ha fordommer mot kristne står i motsetning til å ha et kunnskapsbasert og balansert syn på kristne.

Wiki:

"En fordom er en forutfattet, oftest negativ, holdning overfor noe eller noen. At den er forutfattet, betyr at den ikke baserer seg på saklig, rasjonell betraktning.[1] Fordommer kan ofte være basert på mangelfull kunnskap"

Snl:

"Fordom er en forutinntatt og ofte kritikkløs holdning som disponerer en person til å uttrykke antipati overfor personer, grupper, ideer eller objekter."

Mener du det er korrekt svar på oppgaven å bare liste opp grupper man ikke liker? 

Du skrev at fordommer betyr at man dømmer folk på feil grunnlag. Fordom er forutinntatthet rett og slett. Har ikke noe med om grunnlaget er riktig eller feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (11 timer siden):

Du skrev at fordommer betyr at man dømmer folk på feil grunnlag. Fordom er forutinntatthet rett og slett. Har ikke noe med om grunnlaget er riktig eller feil. 

Er det ikke feil grunnlag å tillegge en person masse egenskaper (at han er blærete) bare fordi han bor på vestkanten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (4 timer siden):

Er det ikke feil grunnlag å tillegge en person masse egenskaper (at han er blærete) bare fordi han bor på vestkanten? 

Det vi kaller fordommer er faktisk en urinstinkt. For at vi skal kunne skille mellom fare og ikke fare. Vi tilegner egenskaper for å vurdere OM den personen/ gruppen/ situasjonen er farlig for oss nå eller på sikt.

Mulig du tenker riktig her, jeg tenker at fordommer er holdninger eller oppfatninger om personer eller grupper som ofte er basert på mangelfull eller feilaktig informasjon - ikke nødvendigvis negativ eller positive innstillinger.

Fordommer kan føre til negative eller urettferdige vurderinger, ofte på bakgrunn av ting som kjønn, etnisitet, religion, sosial status, seksuell orientering, eller andre identiteter.

Som sagt, mulig du har rett! Men som urinstinkt så var fordommer kun nøytrale vurderinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fordommer mot folk som stemmer FrP eller lenger til høyre.  Men kjenner mange OK mennesker som stemmer det, men de har noen merkelig ideer 😉.  Og så har jeg fordommer mot folk som drar 14 dager til Syden.  Endel av dem er helt på trynet, soler seg hele dagen og drikker seg dritings hver kveld.  Og drar med ungene på pub.  Utrolig mye mer kriminalitet i ferietiden i Syden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...