Gå til innhold

Endret skattekort til 5% Er det lov?

krøll9

Anbefalte innlegg

Jeg endret skattekortet mitt til et trekk på kun 5%. Jeg er veldig klar over at dette kan gi meg etterbetaling/baksmell av skatt på opp mot 140 000 kroner i mitt tilfelle. Men er ikke det ok? Så lenge jeg vet om det og planlegger for det??

Jeg tenker å spare aktivt videre i høyrisikofond (som jeg allerede gjør) og vil heller tjene på renter av lønna mi istedenfor å ha en liten tilgodesum (slik jeg har gjort og beregnet det hittil i alle år) tilbake hvert år. Kan ikke skjønne annet enn at det må lønne seg for oss alle å la mest mulig av lønna vokse i fond og aksjer innen det er tid for (etter-)betaling av skatt når skatteoppgjøret kommer. 

Tenker jeg helt feil nå eller har jeg en god plan?? 

Endret av krøll9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde dette for å betale ut gjeld. Så på det som et rentefritt lån (men jeg endret det ikke til 5 prosent da). 

Endret av Emoji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, krøll9 said:

Jeg endret skattekortet mitt til et trekk på kun 5%. Jeg er veldig klar over at dette kan gi meg etterbetaling/baksmell av skatt på opp mot 140 000 kroner i mitt tilfelle. Men er ikke det ok? Så lenge jeg vet om det og planlegger for det??

Jeg tenker å spare aktivt videre i høyrisikofond (som jeg allerede gjør) og vil heller tjene på renter av lønna mi istedenfor å ha en liten tilgodesum (slik jeg har gjort og beregnet det hittil i alle år) tilbake hvert år. Kan ikke skjønne annet enn at det må lønne seg for oss alle å la mest mulig av lønna vokse i fond og aksjer innen det er tid for (etter-)betaling av skatt når skatteoppgjøret kommer. 

Bare pass på at du har penger til å betale restskatten også om fond og aksjer skulle stupe i verdi.

Anonymkode: ac8bc...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emoji skrev (Akkurat nå):

Jeg gjorde dette for å betale ut gjeld. Så på det som et rentefritt lån. 

Hvordan har det gått med deg da? Det høres litt risikofylt ut å nettopp bruke opp pengene. "Lån" i staten er vel ikke akkurat billig??

Jeg skal ikke bruke pengene men investere og forhåpentligvis tjene på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare pass på at du har penger til å betale restskatten også om fond og aksjer skulle stupe i verdi.

Anonymkode: ac8bc...569

Ja. Det er det som er risikoen her, blant annet. Jeg vet ikke så mye om hvordan markedet fungerer men prøver å sikre meg ved å investere flere forskjellige steder, slikt jeg har forstått er anbefalt. 

Kan jeg egentlig endre skattekortet på annen måte enn å "juge på lønna"? Jeg prøver jo ikke å lure skatteetaten men ønsker å velge å betale etterskuddsvis av grunnen jeg håper jeg har forklart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krøll9 skrev (2 minutter siden):

Hvordan har det gått med deg da? Det høres litt risikofylt ut å nettopp bruke opp pengene. "Lån" i staten er vel ikke akkurat billig??

Jeg skal ikke bruke pengene men investere og forhåpentligvis tjene på det. 

Jeg betalte mindre skatt ved å ha lavere skattetrekk - og det jeg egentlig skulle betalt mer i skatt brukte jeg til å betale ned et lån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Emoji skrev (2 minutter siden):

Jeg betalte mindre skatt ved å ha lavere skattetrekk - og det jeg egentlig skulle betalt mer i skatt brukte jeg til å betale ned et lån. 

Ja. Men så kom vel skatteoppgjøret og du måtte tilbakebetale det du hadde betalt for lite? Det er bare mulig å dele etterbetaling opp i to delsummer, slik jeg husker reglene. Det blir vel litt heavy om du ikke har funnet måter å spare opp igjen tilsvarende sum? Spør av nysgjerrighet. 

Endret av krøll9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

krøll9 skrev (Akkurat nå):

Ja. Men så kom vel skatteoppgjøret og du måtte tilbakebetale det du hadde betalt for lite? Det er bare mulig å dele etterbetaling opp i to delenummer, slik jeg husker reglene. Det blir vel litt heavy om du ikke har funnet måter å spare opp igjen tilsvarende sum? Spør av nysgjerrighet. 

Ja, jeg fikk restskatt (og som jeg visste om). 
Min økonomiske situasjon var annerledes da restskatten kom året etter, og jeg betalte ut kravet på en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krøll9 skrev (10 minutter siden):

Ja. Det er det som er risikoen her, blant annet. Jeg vet ikke så mye om hvordan markedet fungerer men prøver å sikre meg ved å investere flere forskjellige steder, slikt jeg har forstått er anbefalt. 

Kan jeg egentlig endre skattekortet på annen måte enn å "juge på lønna"? Jeg prøver jo ikke å lure skatteetaten men ønsker å velge å betale etterskuddsvis av grunnen jeg håper jeg har forklart. 

Jo mer renter du oppgir (på gjeld), jo mindre skatt betaler du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krøll9 skrev (14 timer siden):

Jeg synes dette virker uforsvarlig. Du kan spre risikoen, men når markedet går ned så går ofte alt ned samtidig.

Du kan jo spørre deg selv hvorfor noen (banker) i det hele tatt låner ut penger hvis det lønner seg mer med aksjer.

Sannsynligvis vil du tjene på å utsette skatt og investere. Prisen er risiko. Det er en liten, men helt reell mulighet for at du taper mesteparten.

(Det er noe litt annet å utsette skatt for å betale ned et dyrt lån. Jeg er litt usikker på om det strengt tatt er lovlig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Jeg synes dette virker uforsvarlig. Du kan spre risikoen, men når markedet går ned så går ofte alt ned samtidig.

Du kan jo spørre deg selv hvorfor noen (banker) i det hele tatt låner ut penger hvis det lønner seg mer med aksjer.

Sannsynligvis vil du tjene på å utsette skatt og investere. Prisen er risiko. Det er en liten, men helt reell mulighet for at du taper mesteparten.

(Det er noe litt annet å utsette skatt for å betale ned et dyrt lån. Jeg er litt usikker på om det strengt tatt er lovlig.)

Hos meg var det sånn at jeg året før betalte mer i gjeldsrenter, og da skattekortet kom for det nye året så hadde de skrudd opp gjeldsrentene enda mer - og dermed betalte jeg enda mindre skatt. Det var dette jeg ikke endret. Men nå er jeg innafor og betaler litt mer. 

Endret av Emoji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

krøll9 skrev (16 timer siden):

Tenker jeg helt feil nå eller har jeg en god plan?? 

Hei,

Dette er ikke lov.

Når du registrerer inntekt ved bestilling av skattekort, signerer du på at du har oppgitt opplysningene etter beste evne. Du kan sikkert ved en enkelt anledning forklare det bort ved å si at du regnet med at du skulle studere, e.l, men også da vil du kunne bli konfrontert med at du skulle endret skattekortet tilbake da du skjønte at du skulle bli værende i jobb.

Hva blir konsekvensen? Hvis du blir tatt for dette, kan du få alt fra bot til krav om å innbetale utestående skatt umiddelbart. Staten bruker disse pengene etterhvert som de innbetales fra arbeidsgivere, og restskatt kan være vanskelig å innkreve. Det er dessverre ikke sånn at skattetrekket er dine midler. Det er statens midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (2 timer siden):

Hei,

Dette er ikke lov.

Når du registrerer inntekt ved bestilling av skattekort, signerer du på at du har oppgitt opplysningene etter beste evne. Du kan sikkert ved en enkelt anledning forklare det bort ved å si at du regnet med at du skulle studere, e.l, men også da vil du kunne bli konfrontert med at du skulle endret skattekortet tilbake da du skjønte at du skulle bli værende i jobb.

Hva blir konsekvensen? Hvis du blir tatt for dette, kan du få alt fra bot til krav om å innbetale utestående skatt umiddelbart. Staten bruker disse pengene etterhvert som de innbetales fra arbeidsgivere, og restskatt kan være vanskelig å innkreve. Det er dessverre ikke sånn at skattetrekket er dine midler. Det er statens midler.

Fint om du kan vise en dokumentasjon på dine påstander her...

Anonymkode: c626a...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Fint om du kan vise en dokumentasjon på dine påstander her...

Jeg svarte trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (7 minutter siden):

Jeg svarte trådstarter.

Og da kan du bare slenge ut udokumenterte påstander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og da kan du bare slenge ut udokumenterte påstander?

Jeg har ikke noe behov for å dokumentere mine påstander ovenfor anonyme brukere som jeg ikke har gitt noen påstander til.

Du kan selv lese i Skattebetalingsloven, på Skatteetatens nettsider og hva du forplikter deg til når du søker om nytt skattekort, hvis du er særlig interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generell kommentar, også til trådstarter:

Spørsmålet er om dette er LOV. Nei, det er ikke lov å gi uriktige opplysninger til Skatteetaten.

Om det kommer til å medføre straff, er et annet spørsmål. SANNSYNLIGVIS går det bra, og det eneste som skjer er at man får restskatt. Det er ikke noe jeg som økonom kan stå inne for å ANBEFALE noen å gjøre, og det innebærer en risiko for en reaksjon fra myndighetene. Derfor svaret mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (30 minutter siden):

Generell kommentar, også til trådstarter:

Spørsmålet er om dette er LOV. Nei, det er ikke lov å gi uriktige opplysninger til Skatteetaten.

Om det kommer til å medføre straff, er et annet spørsmål. SANNSYNLIGVIS går det bra, og det eneste som skjer er at man får restskatt. Det er ikke noe jeg som økonom kan stå inne for å ANBEFALE noen å gjøre, og det innebærer en risiko for en reaksjon fra myndighetene. Derfor svaret mitt.

Fikk vondt inni meg jeg nå.. jeg valgte kun å ikke endre det ferdigutfylte skattekortet som kommer hvert år.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emoji skrev (2 minutter siden):

Fikk vondt inni meg jeg nå.. jeg valgte kun å ikke endre det ferdigutfylte skattekortet som kommer hvert år.. 

Det tenker jeg er veldig vanlig og ikke noe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...