Gå til innhold

Man har visst ikke sykdommer lenger

Anbefalte innlegg

Man lever med dem. Lever med demens. Lever med hodepine. Lever med depresjon. Lever med diabetes. Jeg synes denne omskrivingen begynner å bli litt slitsom og for dum. Ingenting ER eller HAR lenger. Man OPPLEVER eller LEVER MED. Sukk. 

Takk for at du kom til min TED talk. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/488493-man-har-visst-ikke-sykdommer-lenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

knas skrev (3 timer siden):

Man lever med dem. Lever med demens. Lever med hodepine. Lever med depresjon. Lever med diabetes. Jeg synes denne omskrivingen begynner å bli litt slitsom og for dum. Ingenting ER eller HAR lenger. Man OPPLEVER eller LEVER MED. Sukk. 

Takk for at du kom til min TED talk. 

Er vel en stor forskjell på å si man har bipolar enn å si man er bipolar

Anonymkode: 8ab75...96a

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Er vel en stor forskjell på å si man har bipolar enn å si man er bipolar

Er det?

Jeg har blondt hår. Jeg er blond. Er samme opplysning det, bare forskjellig måter å formidle på. Man kan si jeg er diabetiker eller jeg har diabetes.

Endret av Adeie
Adeie skrev (6 minutter siden):

Er det?

Jeg har blondt hår. Jeg er blond. Er samme opplysning det, bare forskjellig måter å formidle på. Man kan si jeg er diabetiker eller jeg har diabetes.

Ja, man er ikke sin sykdom, man er heldigvis mer enn det.

Adeie skrev (1 minutt siden):

Man kan si jeg er diabetiker eller jeg jar diabetes.

Diabetes er en somatisk sykdom som objektivt kan påvises, derfor spiller det ingen rolle hva man kaller det. Psykiatriske diagnoser er deskriptive og angir ingen årsakssammenheng. Man verken har eller er bipolar, man har diagnosen bipolar.

Men det er fortsatt et problem at enkelte mennesker bruker diagnosene sine som unnskyldning for å la være å ta ansvar for sitt eget liv. De gjør det som oftest ovenfor folk som ikke har kompetanse nok til å vite forskjellen på begreper som diagnose, sykdom, lidelse etc. I en slik kontekst er det ikke rart det oppstår både motreaksjoner og språklig forvirring.

psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Diabetes er en somatisk sykdom som objektivt kan påvises, derfor spiller det ingen rolle hva man kaller det. Psykiatriske diagnoser er deskriptive og angir ingen årsakssammenheng. Man verken har eller er bipolar, man har diagnosen bipolar.

Men det er fortsatt et problem at enkelte mennesker bruker diagnosene sine som unnskyldning for å la være å ta ansvar for sitt eget liv. De gjør det som oftest ovenfor folk som ikke har kompetanse nok til å vite forskjellen på begreper som diagnose, sykdom, lidelse etc. I en slik kontekst er det ikke rart det oppstår både motreaksjoner og språklig forvirring.

Mennesker som ikke tar ansvar for den de er har jeg ikke samvær med. Er her inne man får et lite sjokk over hvordan mange ikke tar til seg at vi uansett underliggende diagnose har ansvar for egen væren. Til og med alle mine jobbår innen P.U så forstår de aller fleste at man får etter hva man yter. 

Hvis enkle sjeler opplever ordet jeg er, som at det er alt jeg er, ja de har man vel egentlig ikke lyst å omgåes de heller. Meg må de gjerne dømme.

Grunnen til at jeg velger å si jeg er bipolar er at uten den psykdommen hadde jeg ikke blitt meg. Den er en del av meg, har vært med å forme meg til det mennesket jeg er. 

Adeie skrev (2 minutter siden):

Er her inne man får et lite sjokk over hvordan mange ikke tar til seg at vi uansett underliggende diagnose har ansvar for egen væren.

Faktisk er det ikke så ille her inne, konsekvensene blir mye større IRL - bl.a. fordi utenforstående som handler i god tro blir trukket inn i andres livsløgner og intriger.

Adeie skrev (5 minutter siden):

Grunnen til at jeg velger å si jeg er bipolar er at uten den psykdommen hadde jeg ikke blitt meg. Den er en del av meg, har vært med å forme meg til det mennesket jeg er.

Kunne aldri ha falt meg inn å si at jeg er noen av diagnosene mine - og de har jo alle vist seg å være feil også.

Adeie skrev (17 minutter siden):

Nrmlig. Du vet ikke mer om meg av uttalelsen jeg er bipolar, som du får av en som sier han er diabetiker.

Tror vi snakker forbi hverandre. Å si at man ER bipolar kan gjøre noe med selvoppfattelsen til et menneske, man reduserer seg til å bestå av kun sykdom og alt som er vondt. 

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror vi snakker forbi hverandre. Å si at man ER bipolar kan gjøre noe med selvoppfattelsen til et menneske, man reduserer seg til å bestå av kun sykdom og alt som er vondt. 

Det mener jeg man ikke blir. Je er også blond, jeg er høy, jeg er lubben, jeg er smart, jeg er dum, jeg er.......  Ingen er kun en sykdom, eller en farge, en høyde, fett osv. 

Forstår man ikke at man er ett menneske med alt det det medfører, ja så tror jeg man sliter med mer enn at man  for eksempel er bipolar.

psykedeliker skrev (14 minutter siden):

Faktisk er det ikke så ille her inne, konsekvensene blir mye større IRL - bl.a. fordi utenforstående som handler i god tro blir trukket inn i andres livsløgner og intriger.

Kunne aldri ha falt meg inn å si at jeg er noen av diagnosene mine - og de har jo alle vist seg å være feil også.

Min er riktig og har vært med på å forme den jeg er. Så derfor er jeg. 

Hvis noen få da mener det er alt jeg er, ja så lever jeg godt med det.

Adeie skrev (5 minutter siden):

Det mener jeg man ikke blir. Je er også blond, jeg er høy, jeg er lubben, jeg er smart, jeg er dum, jeg er.......  Ingen er kun en sykdom, eller en farge, en høyde, fett osv. 

Forstår man ikke at man er ett menneske med alt det det medfører, ja så tror jeg man sliter med mer enn at man  for eksempel er bipolar.

https://blogg.forskning.no/psykisk-helse-og-rus/han-bipolare-og-hun-schizofrene---pass-pa-spraket-ditt/1292157

Adeie skrev (6 minutter siden):

Adeie skrev (1 minutt siden):

Min er riktig og har vært med på å forme den jeg er. Så derfor er jeg. 

Hvis noen få da mener det er alt jeg er, ja så lever jeg godt med det.

Fint at du opplever det slik, men man må også ha forståelse for at andre kan oppleve dette med språk som vanskelig når man strever med livet.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja dette var en god artikkel. Men de menneskene som mener de ER diagnosen sin - og ingenting annet, har også krav på å respekteres for sitt standpunkt. Hvordan skal vi løse det?

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Ja dette var en god artikkel. Men de menneskene som mener de ER diagnosen sin - og ingenting annet, har også krav på å respekteres for sitt standpunkt. Hvordan skal vi løse det?

Er vel ikke verre enn å la folk avgjøre selv, og respektere deres valg?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men jeg er ikke enig.

Jeg har alltid vært hu bipolare. Men folk er da mest interessert i å bli kjent med hvem jeg er. Ikke min sykdom.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fint at du opplever det slik, men man må også ha forståelse for at andre kan oppleve dette med språk som vanskelig når man strever med livet.

Andre må få lov til å tie om sine sykdommer hvis de velger det. Har jeg heller aldri sagt noe på. Jeg er åpen, har aldri blitt dømt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...