emsen Skrevet 21. september 2000 Del Skrevet 21. september 2000 Jeg er 20 uker på vei med mitt andre barn, og har allerede begynt å grue meg til ammeperioden... Jeg ammet mitt første barn til hun var 14 mnd, men hadde periodevis store problemer (er bare så sta!). Allerede på sykehuset fikk jeg blodige brystvorter som i løpet av et par dager var helt oppspiste (nesten bokstavelig talt!). Jeg gråt hver gang jeg ammet. Tredje dagen begynte jordmødrene å gi datteren min morsmelktillegg med skje siden hun hadde gått ned 15 % av kroppsvekten sin. Fjerde dagen fikk jeg plutselig 40 C i feber, og konstatert brystbetennelse med store byller i det ene brystet (gule stafylkokker). Fikk antibiotika intravenøst, og pumpet og ble masert hver tredje time døgnet rundt. Jordmødrene gikk nå over til å gi morsmelktillegg med flaske, siden de "ikke hadde tid" til å gi med skje. Dette til tross for mine åpenbare ammeproblemer. Jeg spurte om hjelp til å legge barnet til brystet ved hver amming, og fikk tilbakemelding på at de ikke kunne se at hun gjorde noe galt. Selv med tilsynelatende(?) riktig sugeteknikk ga ammingen meg problemer. Vel hjemme fra sykehuset etter 12 dager fikk datteren min trøske. Det var ikke snakk om at jeg også kanskje kunne ha sopp. Jeg hadde mistet melken på det ene brystet etter brystbetennelsen, og svært lite melk i det andre. Etter nitidig jobbing og smertefull pumping kunne jeg fullamme etter 4 uker. Skorpene på brystet var store og jeg blødde mye, men jeg bet tennene sammen og fortsatte ammingen. Under hele ammeperioden var det perioder hvor jeg fikk såre brystvorter og sprekker/store sår i brystene. Jeg smurte da med Lansinoh salve, som virket bra inntil jeg reagerte allergisk på produktet. Amming var nesten alltid mer eller mindre smertefullt, både under og etter ammingen. Det gjorde vondt i hele meg hver gang melken kom i gang, og jeg var sår i brystvortene etter at jeg hadde ammet. Inntil datteren min fikk tenner, var jeg faktisk sikker på at hun alltid bet når hun sugde. Etter at tennene kom, kunne jeg konstatere at det ikke var tilfelle. Det kjentes imidlertid slik ut... Jeg ser at jeg allerede nå har svært tørre brystvorter. Jeg blir fort sår dersom brystvorten gnisser mot klær dersom jeg ikke bruker BH. Hva i all verden kan jeg gjøre for å få en mer behagelig ammeopplevelse da barn 2 forhåpentligvis kommer om noen måneder?? Kan jeg forberede meg på noen måte? Finnes det råd for hva jeg skal gjøre dersom jeg får sår i brystvortene like umiddelbart denne gangen? Svært takknemlig for svar- jeg ønsker nemlig å være en vellykket mor-altså en person som ammer mitt barn .... (Det siste var litt ironisk ment, altså..:-) ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4885-ammetr%C3%B8bbel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 21. september 2000 Del Skrevet 21. september 2000 Med førstemann hadde jeg omtrent samme historie som deg. Og det begynte allerede på sykehuset, med blødende brystknopper og brystbetennelse. Etter fødsel nummer to lot jeg vesla suge bare 10-15 minutter de første gangene, og la henne heller til litt oftere. Jeg ble ikke sår i det hele tatt, og innbiller meg det var fordi jeg ikke lot henne suge så lenge i begynnelsen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4885-ammetr%C3%B8bbel/#findComment-27199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Tufte, helsesøster Skrevet 22. september 2000 Del Skrevet 22. september 2000 Kjære emsen. Din forrige ammeopplevelse hørtes forferdelig traumatisk ut. Jeg forstår godt at du vil ha det anderledes og å prøve å forberede deg. For å få den beste forberedelsen burde du prøve å få kontakt med en ammepoliklinikk eller ammehjelper som du kan ta en samtale med. Det er viktig å gå igjennom alt som skjedde og å se på dine bryst slik at rådene du får passer spesielt for deg. Avhengig av brystene er det ammestillinger som er mer eller mindre gunstig. Ble det noengang sjekket om barnet ditt hadde kort tungebånd? Da kommer ikke tungen helt frem til gummen, barnet får ikke nok bryst i munnen og det kan raspe brystknoppen slik at det blir store sår. For å gi deg noen helt gennerelle råd: Sett deg opp når du skal amme da har du bedre kontroll over hvordan du legger til barnet.Når du skal amme barnet ditt så gjør alt du kan for å stimulere det til gaping slik at det gaper over brystknoppen. Bruk pute under barnet slik at det ikke blir hengende i brystet fordi det ligger for langt nede. Barnets mage mot din. Har barnet riktig tak og du ammer smertefritt, da behøver du ikke begrense sugingen. Gjør det vondt når barnet suger så ta det vekk og start på igjen. Vær nøye med håndhygienen. Mange av oss har gule stafelikokker på huden og det finnes ofte på sykehus. Pass på at du ikke legger barnet til når du har brystspreng, men melk ut litt melk før du legger barnet til eller amme ofte. Be om hjelp på sykehuset. Gi beskjed når du blir innlagt om ditt forrige problem slik at personalet er forberedt og forstår hvorfor du reagerer som du gjør. Lykke til! Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4885-ammetr%C3%B8bbel/#findComment-27241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.