Gå til innhold

Har man mindre sannsynlighet for å utvikle et traume etter en hendelse jo høyere IQ man har?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kan være en beskyttende faktor med høy IQ. Man vil i høyere grad klare å finne mestringsstrategier på stressende livssituasjoner som reduserer traumebelastningen. 

Det er heller ingen immunitet med høy IQ fordi alvorlige og belastende hendelser kan påvirke alle, uavhengig av kognitive evner. Men forskning viser i hvert fall at høyere IQ kan være en moderat beskyttende faktor mot PTSD.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Personer utsatt for samme hendelse, vil de med høyest iq ha mindre sannsynlighet for å utvikle traume/ptsd? 

Anonymkode: 0308e...ac4

Det kan godt være, men jeg tenker det også kan ha med personlighet å gjøre. 

Endret av Vendi
AnonymBruker
Vendi skrev (3 timer siden):

Det kan godt være, men jeg tenker det også kan ha med personlighet å gjøre. 

Helt sant. Folk som er mer enkel på et vis og har vært ute en vinternatt før er ofte mer rustet enn de med høy iq. Iq trenger ikke ha noe med psyke å gjøre. Kjenner en som tok mastergrad i ingeniørfag. Høy iq og smart som få. Så fikk han kyssesyken og ble langt inn på sykehuset. Han ble så deprimert av hele greia og havnet på psykiatris post. 
Mange business folk og tar livet sitt. Min mormor var sterk som en okse. Fødte 8 barn hjemme på gården og gikk rett i fjøset og melket for hånd. Blid som ei sol og en bauta i familien. Mistet den ene babyen som var tvilling under fødsel, men ikke tid og rom til sorg. De så fremover. Mulig hun hadde høy iq selv om ikke høy utdannelse. Hun var gardskjerring og fulgte opp 8 barn og fikk en 30 barnebarn som alle var velkommen når som helst 

Anonymkode: 478d7...ae4

IQ spiller en viktig rolle i prediksjonen av posttraumatisk stresslidelse (PTSD):

1. Lavere IQ øker risikoen for PTSD: Personer med lavere IQ har større sannsynlighet for å utvikle PTSD etter traumatiske hendelser
  2. Effekten er konsistent på tvers av traumetyper: IQs innvirkning på PTSD-risiko varierer ikke signifikant mellom ulike typer traumer, inkludert voldelige og ikke-voldelige hendelser
  3. Tidlig IQ-måling er prediktiv: IQ målt i 6-årsalderen kan forutsi senere PTSD-risiko, noe som tyder på at lavere IQ er en risikofaktor snarere enn en konsekvens av PTSD
  4. Kvantifiserbar effekt: En nedgang på ett standardavvik i IQ-score øker den relative risikoen for PTSD med omtrent 50%, uavhengig av traumetype
  5. Verbal IQ spesielt relevant: Hos barn eksponert for vold er PTSD-symptomer signifikant assosiert med lavere verbal IQ-score

Annonse

AnonymBruker

Ja, da skiller jeg meg ut på gruppenivå. På den annen side, så hjalp nok iq-en min veldig på veien å bli frisk igjen.  Og så spiller selvfølgelig flere personlighetsfaktorer inn i tillegg til IQ.

Anonymkode: f1bdf...6ad

AnonymBruker

Ble seksuelt misbrukt som barn, ignorert og alt som følger med. kom ut av det uten nevneverdige skader, har høy IQ. 

Men gikk inn i voldlig forhold da jeg følte jeg fortjente det som ung. Så dumme valg hadde jeg en del av. 

Anonymkode: d6004...e5d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...