Gå til innhold

Hvor er alle de høytfungerende med alvorlige psykiske lidelser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skulle ønske jeg møtte på noen. Jeg har BP1 og er i følge behandler høytfungerende med sykdommen. Full jobb, lang utdannelse, to barn osv. På bipolarforenignens treff møter jeg enten de som har sykdom med mindre utsalg, f.eks. milde bp2 om det går an å si, eller BP1 som er ufør. Det er helt ok og mener ikke at noe er bedre enn noe annet, skulle bare gjerne møtt en av disse mange høyt fungerende bipolare som det skrives om. Hvor finner man sine likemenn? 

Anonymkode: a36f3...81d

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vil tippe at de som er høytfungerende ikke har noe behov for å dra på slike treff. De høytfungerende har som du sier sikkert fullt opp i hverdagen med jobb, barn og egne venner. 

Dersom jeg hadde fungert bra så tror nok ikke jeg heller ville ha dratt til et slikt treff der det er sikkert mye sykdomsprat og prat over hvor jævlig livet er. 

Anonymkode: 5fc31...7ad

Det beror nok på hva du mener med å fungere. Jeg har engstelig og unnvikende pf og sliter med angst, tvangstanker og depresjon. På det sosiale plan fungerer jeg dårlig på jobben, da alltid sliter med relasjoner. På den andre siden gir det faglige meg noe å fokusere på, og så får jeg noe menneskelig kontakt via det faglige som er mer ufarlig enn vanlig småprat som jeg takler dårlig. Jobben gir meg noe å stå opp for, og mindre tid til føle hvordan jeg har det inne i meg. Hvis jeg sitter hjemme bruker jeg bare tiden på tvangstanker , bedre å ha fokus på noe annet 

Annonse

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (2 minutter siden):

De har vel ikke behov for å være med i grupper når de fungerer bra. Akkurat som man ikke går til legen når man er nesten helt frisk.

Det skjønte jeg ikke. Det er absolutt behov for å være med i grupper selv om man har god funksjon. Å leve med BP1 er krevende også om man står i jobb og har et fungerende liv, det krever masse å monitorere og holde sykdom i sjakk. Det er ikke det samme som å være nesten frisk. 

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skjønte jeg ikke. Det er absolutt behov for å være med i grupper selv om man har god funksjon. Å leve med BP1 er krevende også om man står i jobb og har et fungerende liv, det krever masse å monitorere og holde sykdom i sjakk. Det er ikke det samme som å være nesten frisk. 

De synes tydligvis ikke det jfr OP.

AnonymBruker

Høytfungerende, hva er nå det. Konkret eksempel , jeg kjenner en med bp1 som er i jobb, har mange hobbyer, oppdrar tenåringsbarn, har stort nettverk. På det medmenneskelige planet står det imidlertid dårligere til; lav fungering mht empati, mentalisering og inntoningsevne. Mulig at vedk. har flere diagnoser (pf). Jeg skjønner egentlig ikke at hun mestrer livet hun lever, men mye handler vel om å være god på å tre inn i forskjellige roller.

Anonymkode: 326b3...c2e

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...