Gå til innhold

Psykologisk effekt av natur

Anbefalte innlegg

Gjest Danielsen

Jeg er student i naturforvaltning ved NLH og interesserer meg for den psykologiske effekten natur har på oss mennekser. Mange bruker naturen for å "hente energi", og restituerings tida etter operasjoner har vist seg å være korrelert med hvor mye natur det er å se gjennom vinduet fra sykehuset.

Jeg ønsker å gå videre med dette tverffaglige emet, og prøver å finne fram til allerede dokumenterte effekter/ forsknings prosjekter. Kan forumet hjelpe meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48899-psykologisk-effekt-av-natur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bipoline

Jeg er ikke noen forsker akkurat og forskningsrapporter er vel heller ikke det det finnes mest av på forum. Derimot har vi en masse livserfaring!

Selv har jeg brukt naturen mye - jeg har gått meg til når dagene har vært vonde. Søren Kierkegaard sa også noe sånt som at det var ingen tanke så tung at man ikke kunne gå fra den...

Ellers finnes det et senter i Asker kommune som heter Na-Ku-Hel senteret. Dette står for senter for natur, kultur og helse og her vil du kanskje finne aktuellt stoff. Jeg tror det er forsket endel i forbindelse med dette senteret, og noe av ideen bak er nettopp den forebyggende og helende kraften som natur og kultur har på helsen.

Modum bad har også brukt naturen som en viktig del av behandlingen i en av sine grupper - turgruppa. Kanskje de har noe forskning å vise til?

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...