Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Osten skrev (1 time siden):

100 g smør, 100 g sukker, 100 g hvetemel, 2 ts vaniljesukker, 1 ts bakepulver, 2 egg

smelt smøret og rør det sammen med sukker. Ha i ett og ett egg, rør godt så det blir jevnt. Til slutt har du i mel, van.sukker og bakepulver. 
Blir ca 10-11 vanlige muffins. I ovn på 175-180 grader ca 12 min. (Sjokolademuffins: ta bort 1 ss av mel og tilsett 1 ss kakao)

Takk for det :) Og jeg kan jo doble oppskriften for å få flere muffins.

Fortsetter under...

• 4 uker senere...
Nicklusheletida skrev (På 22.1.2025 den 22.39):

Men jeg ser en ting her nå. Jeg ser at sønnen min har glemt å skrive opp romessens. Det skal det være i og det er viktig. 

Hvor mye romessens?

Deler du kaka og har fyll/glasur i midten og?

Nicklusheletida
påskelilje skrev (12 timer siden):

Hvor mye romessens?

Deler du kaka og har fyll/glasur i midten og?

Ja, jeg gjør det, men det er ikke noe som står i oppskriften. Denne kaka blir saftig uansett pga kefiren. Jeg bare heller oppi noen dråper romessens og jeg følger ikke oppskriften her heller. Det står et par dråper i oppskriften, men det synes jeg blir for lite. 

Annonse

Nicklusheletida skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg gjør det, men det er ikke noe som står i oppskriften. Denne kaka blir saftig uansett pga kefiren. Jeg bare heller oppi noen dråper romessens og jeg følger ikke oppskriften her heller. Det står et par dråper i oppskriften, men det synes jeg blir for lite. 

Ok. Skal til å bake den nå. Smaker du deg bare frem til mengde romessens? Kjøpte ei lita flaske.

Har kjøpt Smash og Non-stop til pynt 😄

Nicklusheletida
påskelilje skrev (Akkurat nå):

Ok. Skal til å bake den nå. Smaker du deg bare frem til mengde romessens? Kjøpte ei lita flaske.

Har kjøpt Smash og Non-stop til pynt 😄

Ja, jeg smaker meg frem. Jeg liker smaken, så har oppi en del dråper . 

Lykke til med bakinga. Husk at stekingen er litt avgjørende for hvordan kaken blir, så følg med hele tiden. Sier dette av erfaring :) La heller kaken stå i ovnen lenger på svak varme, slik at den ikke blir hard utenpå og bløt inni. Jeg starter på 180 grader og setter ned og ned etter hvert. 

Jeg kom opp på hytta i går og skal være her ei uke. Har tenkt å fylle opp fryseren med kanelboller i løpet av uka :)

Nå har jeg laget min versjon av @Nicklusheletidasin sjokoladekake 😊 Tror den blir en höjdare 😄

Glasuren ble litt merkelig, tror den skilte seg, men pytt sann, dette blir godt i kveld!

20250222_152017.jpg

Endret av påskelilje
Nicklusheletida
påskelilje skrev (15 minutter siden):

Nå har jeg laget min versjon av @Nicklusheletidasin sjokoladekake 😊 Tror den blir en höjdare 😄

Glasuren ble litt merkelig, tror den skilte seg, men pytt sann, dette blir godt i kveld!

20250222_152017.jpg

Den ser helt perfekt ut :) Nam nam, skulle ha vært der 😀 Fint pyntet er den også. 

påskelilje skrev (1 time siden):

20250222_152017.jpg

Wow, ser kjempegodt ut! 😍

Annonse

Nicklusheletida

Nå må jeg skryte av meg selv altså, for det som skjer med meg nå er laaaangt utenfor normalen for dette utpregede B- mennesket 😃 Det er på kveldstid jeg er mest effektiv..

Jeg er på hyttekontor mens samboeren har vinterferie ( Jeg har brukt opp vinterferien min for i år ,sammen med venninner) 

Vanligvis klarer ikke jeg å komme meg i seng på kveldstid og når klokka ringer på morgenen er jeg "død" og står ikke opp uten å lire ut av meg banneord først. 

Men ikke nå. Nå sovner jeg tidlig på sofaen hver kveld. Strever for å holde øynene åpne, men slukner. 

Så i dag sto jeg opp 6.30 ( da har jeg ligget våken lenge og prøvde å sove igjen ) og nå har jeg laget en kanelbolledeig FØR jobb :)😇 Skal fylle opp fryseren til påskegjestene kommer.

Det er nesten som et mirakel. Jeg tror det må være fjellufta som er årsak til denne totalforbandlingen. Men det er deilig å våkne så frisk og opplagt da :)

Nicklusheletida skrev (13 minutter siden):

Det er nesten som et mirakel. Jeg tror det må være fjellufta som er årsak til denne totalforbandlingen. Men det er deilig å våkne så frisk og opplagt da :)

Det er helt klart fjellufta! Vi er ingen natteranglere i utgangspunktet hos oss, men på hytta sitter vi og glipper med øynene før kl 21! 😂 Regelen er dog at det ikke er lov å legge seg før kl. 22 da, så vi ikke våkner kl. 5 og er utsovet liksom...

påskelilje
Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Ha ha, jeg hadde jo tenkt at deigen skulle stå til heving til jeg var ferdig på jobb kl 17.00 :) Det går vel ikke ? 

20250226_101120.jpg

Oioioi, nei den må du bake ut snart, ellers kan det bli skarp smak på bollene! Husker ikke helt hvilken kjemisk prosess det er, kan det være aceton tro, når gjærdeig står for lenge? Jeg laget foccacia i går ettermiddag, som hadde stått siden morgenen (med bare en teskje gjær i), og da luktet det skarpt fra ovnen,  men heldigvis ikke noe usmak.

Nicklusheletida
påskelilje skrev (19 minutter siden):

Oioioi, nei den må du bake ut snart, ellers kan det bli skarp smak på bollene! Husker ikke helt hvilken kjemisk prosess det er, kan det være aceton tro, når gjærdeig står for lenge? Jeg laget foccacia i går ettermiddag, som hadde stått siden morgenen (med bare en teskje gjær i), og da luktet det skarpt fra ovnen,  men heldigvis ikke noe usmak.

Jeg måtte lage de i lunsjen, da den etter hvert begynte å renne ned på siden. Det tredje brettet står i ovnen nå. Det ble 44 boller ut av dette. Lagde dobbel porsjon. 

20250226_120555.jpg

20250226_120601.jpg

påskelilje
Nicklusheletida skrev (17 minutter siden):

Jeg måtte lage de i lunsjen, da den etter hvert begynte å renne ned på siden. Det tredje brettet står i ovnen nå. Det ble 44 boller ut av dette. Lagde dobbel porsjon. 

20250226_120555.jpg

20250226_120601.jpg

Mmmmm! Kan nesten kjenne lukta helt hit!

Nicklusheletida
påskelilje skrev (5 minutter siden):

Mmmmm! Kan nesten kjenne lukta helt hit!

Tenk å kunne være bollebakende husmor midt i arbeidstiden 😀 Men jeg har ikke brukt noe av arbeidstiden, for jeg fikk samboer til å være ovnsvakt.  Nå tok han med seg kanelbolle og kaffe på skitur. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...