Gå til innhold

Massemorderen levde et ensomt liv.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nær slektning av mistenkt massemorder: – Han levde et ensomt liv | ABC Nyheter

Forferdelig grusom tragedie som har skjedd Sverige. Massemorderen slet tydeligvis psykisk  og var ensom. Hva tenker dere om han og situasjonen? 

Anonymkode: 0c62e...235

Kanskje det skjedde i psykose? Eller for å hevne seg på samfunnet, kanskje? 

Anonymkode: 163d7...2f6

AnonymBruker

Han hadde ikke bestått et eneste fag iløpet av grunnskolen, hadde ingen venner, var einstøing. Dette var nok en person med egentlig alvorlig disgnoser/problemer, men som aldri ble fanget opp av psykiatrien fordi han var stille og ikke tok plass. Men hans problemer får vi aldri vite fordi politiet drepte han. 

Anonymkode: d65e2...28b

Annonse

Etter å ha lest Randi Rosenqvists nylig utkommende bok «Mitt liv, mitt fag. Tung psykiatri» skjønner jeg mer hvorfor utsatte personer ikke får adekvat hjelp i tide eller mottar tilstrekkelig hjelp. Det er skremmende hvordan psykiatrien er nedprioritert i vårt samfunn nå.

påskelilje
nachnoo skrev (45 minutter siden):

Sykdommen debuterte rundt 15 års alder. Han sluttet å snakke med andre. Han flyttet fra familien og bodde for seg selv. Siden tok han ikke kontakt med noen. 

Det merkelige er at ingen grep inn og fikk han til lege. 

Hvem mener du skulle gripe inn? Han hadde ikke venner,  naboene kjente ham ikke. Han hadde foreldre som sikkert brydde seg, men dersom han hadde sagt at han hadde det ok/at han ikke trengte eller ville ha noe hjelp - hvem skal da melde fra? Og til hvem? Fastlegen?

Annonse

Worriesome Plenty 2
nachnoo skrev (53 minutter siden):

Sykdommen debuterte rundt 15 års alder. Han sluttet å snakke med andre. Han flyttet fra familien og bodde for seg selv. Siden tok han ikke kontakt med noen. 

Det skal mye ril før enkelte familier kobler inn lege. Psykiatrien blir stort sett koblet inn kun ved selvmordsforsøk eller trusler om vold. Nå er det heller ikke noen overlast kriterie,  så nesten alle kan ta seg sammen noen minutter og virke samtykke kompetente. At en person kan gå med ubehandlet schizofreni i mange år og vannsmekte er nok vanligere enn man tror. Jeg har selv vært i en sånn situasjon noen år for lenge siden. Og levd uten sosiale kontakter med psykose og i ett helvette kaos.

psykedeliker
påskelilje skrev (1 time siden):

Hvem mener du skulle gripe inn? Han hadde ikke venner,  naboene kjente ham ikke. Han hadde foreldre som sikkert brydde seg, men dersom han hadde sagt at han hadde det ok/at han ikke trengte eller ville ha noe hjelp - hvem skal da melde fra? Og til hvem? Fastlegen?

Hvem som helst kan ringe inn bekymringsmeldinger til helsevesenet. Kjenner man til hvem som er personens fastlege, ringer man til legekontoret, ellers kan man ringe legevakten.

AnonymBruker
nachnoo skrev (3 timer siden):

Det er fordi de som er stille og introverte ikke blir fanget opp, og man vil gjerne ikke ha hjelp selv heller så man oppsøker ikke hjelp selv. 

Anonymkode: d65e2...28b

påskelilje
psykedeliker skrev (8 timer siden):

Hvem som helst kan ringe inn bekymringsmeldinger til helsevesenet. Kjenner man til hvem som er personens fastlege, ringer man til legekontoret, ellers kan man ringe legevakten.

Ja, men en må være virkelig overbevist om at vedkommende virkelig trenger hjelp, for å blande inn helsevesenet. 

En gang vurderte vi å varsle til helsevesenet/politi om en person vi kjente som hadde vært utagerende mot en bekjent. Det ble til at vi lot være. Han har ikke vist denne siden igjen, det er flere år siden. Men, vi diskuterte jo om vi burde gjøre det, nettopp for å dokumentere en bekymring dersom noe mer alvorlig skulle skje seinere, eller for at helsevesenet skulle kalle ham inn til samtale og evt undersøkelse dersom noe var galt psykisk eller fysisk.

Vi er ikke sikre på om beslutningen vår var rett. Jeg tror jeg hadde varslet dersom jeg kom opp i noesånt igjen.

Når det gjelder personer som lever stille, innesluttede liv for seg selv, skal det vel ekstremt mye til, vil jeg tro, for at f.eks slektninger varsler helsevesenet. Kanskje "skjerper" personen seg litt når han/hun en sjelden gang treffer familie, og det er vanskelig å se hvor syk han/hun evt er.

emilie321
påskelilje skrev (35 minutter siden):

Ja, men en må være virkelig overbevist om at vedkommende virkelig trenger hjelp, for å blande inn helsevesenet. 

En gang vurderte vi å varsle til helsevesenet/politi om en person vi kjente som hadde vært utagerende mot en bekjent. Det ble til at vi lot være. Han har ikke vist denne siden igjen, det er flere år siden. Men, vi diskuterte jo om vi burde gjøre det, nettopp for å dokumentere en bekymring dersom noe mer alvorlig skulle skje seinere, eller for at helsevesenet skulle kalle ham inn til samtale og evt undersøkelse dersom noe var galt psykisk eller fysisk.

Vi er ikke sikre på om beslutningen vår var rett. Jeg tror jeg hadde varslet dersom jeg kom opp i noesånt igjen.

Når det gjelder personer som lever stille, innesluttede liv for seg selv, skal det vel ekstremt mye til, vil jeg tro, for at f.eks slektninger varsler helsevesenet. Kanskje "skjerper" personen seg litt når han/hun en sjelden gang treffer familie, og det er vanskelig å se hvor syk han/hun evt er.

Ja, det er nok ofte vanskelig å vite når en bør varsle og ikke.  Selv har jeg varslet fastlegen til en tidligere venninne, en gang. Da ble det umiddelbart satt inn tiltak, så jeg vet at det iallefall den gangen var riktig gjort. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...