karinna Skrevet 22. september 2000 Del Skrevet 22. september 2000 Jeg har en sønn på 4 uker og vi sliter veldig med ammingen, har bare fått han på puppen 3 ganger. Hovedproblemet (tror jeg) er at han legger tungen opp i ganen og ikke gaper høyt nok. Jeg har mye melk, og har derfor gitt han melk pumpet fra meg. Men det er ganske slitsomt å pumpe seg 7-8 ganger i døgnet. Vet snart ikke hva jeg bør gjøre. Føler at det ikke blir så mye kos og nærhet mellom oss siden jeg ikke ammer, i tillegg har jeg minimalt med overskudd pga pumpingen. Noen spørsmål: 1) Bør jeg prøve med brystskjold igjen? (det funket i starten men melkeproduksjonen min gikk drastisk ned) 2) Har hørt at ammingen skal hjelpe deg å lettere få "figuren" tilbake, har pumpingen samme virkning? 3) Bør jeg gi gutten min smukk? I blant tror jeg nemlig han er sulten, men han er ikke det likevel, tror da at han egentlig har et sugebehov. Det blir jo minimalt med suging på et flaskebarn sammenlignet med et som ammer rett fra brystet, Hilsen ei som blir veldig glad for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4905-mer-ammetr%C3%B8bbel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Tufte, helsesøster Skrevet 22. september 2000 Del Skrevet 22. september 2000 Kjære karinna. Flott at du har klart å få så god melkeproduksjon ved pumping slik at barnet ditt kan få morsmelk. Det hadde jo vært ekstra fortjent for deg om du kan få hjelp til å amme barnet dit etter så mye pumping. Hva slags hjelp har du fått med å legge ham til? Har du kontaktet Ammehjelpen eller eventuelt ammepoliklinikk der du bor? Barn som bare tar smokk/brystskjold klarer ofte ikke å få godt nok tak når de prøver å ta brystet. Det er derfor viktig å få ordentlig hjelp med hvordan brystt kan holdes/ spisses slik at han får tak. Har du prøvd å pumpe litt før du legger ham til? Prøv å la ham suge på din finger og deretter stryk ham gjentate ganger over tungen for å få den til å ligge ned og deretter tilby brystet. Ved det problemet du har så handler det ofte om teknikk og det blir ikke god nok hjelp du kan få via et brev. Vedrørende om du skal prøve brystskjold igjen så er det siste utvei om du ikke får annen hjelp. Går han fint opp i vekt når du bruker skjold så kan du pumpe 1-2 ganger i døgnet for å holde produksjonen oppe om han bruker skjold. Ja amming er fint for å gå ned i vekt og det har ikke noe å si om det er med pumpe. Om du skal gi ham smokk så ville jeg ikke anbefalle det så lenge du prøver å få ham til å ta brystet. Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4905-mer-ammetr%C3%B8bbel/#findComment-27302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.