Gå til innhold

Avslag på DPS: Systemet fungerer ikke. Hvor vanlig er avslag på DPS?

Anbefalte innlegg

"Å rette baker for smed." Det er et økende gap mellom etterspørselen etter psykiatrisk spesialisthelsetjeneste og tilbudet som finnes. Dette forsøker bla. DPS å kompensere for ved å gi et stadig økende antall avslag. Tydeligst ser en det når det gjelder søknad om utredning for ADHD hos voksne. Her får pasienten automatisk avslag dersom en er i jobb. 

Samtidig med underdimensjonert psykiatrisk spesialisthelsetjeneste nekter både bevilgende politikere og høytstående ledere å klargjøre hvem det er som ikke skal få utredning og behandling. Dette overlates til fagfolk "på golvet". Det er disse som får oppgaven med å si NEI samtidig som det er de samme som får refs fra Statsforvalteren om de skulle ha vært så uheldige å si nei til en pasient der etterpåklokskapen tilsier at de burde sagt ja.

Rett misnøyen og sinnet mot de riktige personene.

Fortsetter under...

AnonymBruker
nachnoo skrev (5 minutter siden):

"Å rette baker for smed." Det er et økende gap mellom etterspørselen etter psykiatrisk spesialisthelsetjeneste og tilbudet som finnes. Dette forsøker bla. DPS å kompensere for ved å gi et stadig økende antall avslag. Tydeligst ser en det når det gjelder søknad om utredning for ADHD hos voksne. Her får pasienten automatisk avslag dersom en er i jobb. 

Samtidig med underdimensjonert psykiatrisk spesialisthelsetjeneste nekter både bevilgende politikere og høytstående ledere å klargjøre hvem det er som ikke skal få utredning og behandling. Dette overlates til fagfolk "på golvet". Det er disse som får oppgaven med å si NEI samtidig som det er de samme som får refs fra Statsforvalteren om de skulle ha vært så uheldige å si nei til en pasient der etterpåklokskapen tilsier at de burde sagt ja.

Det er altså helt utrolig. Og får man ikke hjelp å ting eskalerer, hva skjer da? Se på statistikk på antall selvmord - eller de som fengsles.

Det er virkelig ikke plass for oss som er syke i verden

Anonymkode: d8640...a4f

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, det stod bare hva jeg har blitt utredet og behandlet for tidligere. ingen begrunnelse for avslaget.

Å få avslag på ønsket behandling, vil alltid være belastende. Men snakk med fastlegen (henviser) om vedkommende tenker at det er grunnlag for en klage, og prøv å finne gode argumenter for hvorfor avslaget bør omgjøres. 

Lykke til:-)

nachnoo skrev (10 timer siden):

Nå skal jeg kaste ut en brannfakkel, men kan det være at helsevesenet i Norge ikke er underbemannet, men at fokuset er helt feil?

Min teori er at ekstremt mye tid, som kunne vært brukt på behandling, går til byråkrati, kvalitetssikring, klagebehandling på grunn av urimelige pasientrettigheter, kommisjoner og annet fjas. Pengene må følge pasienten og byråkratiet må bort. 

Eva Sofie
ISW skrev (11 timer siden):

Nå skal jeg kaste ut en brannfakkel, men kan det være at helsevesenet i Norge ikke er underbemannet, men at fokuset er helt feil?

Min teori er at ekstremt mye tid, som kunne vært brukt på behandling, går til byråkrati, kvalitetssikring, klagebehandling på grunn av urimelige pasientrettigheter, kommisjoner og annet fjas. Pengene må følge pasienten og byråkratiet må bort. 

Er det ikke noe av dette som en god del av de som møter på byråkratiet du nevner, har forsøkt å nå frem med de siste årene? At det blir mindre og mindre tid til pasientbehandling, og mer administrativt arbeid.

psykedeliker
ISW skrev (16 timer siden):

Det samme kan sies om alle sæinteresseorganisasjonene på pasientsiden. "Alle" diagnoser skal ha sin egen forening - som bare fremmer interessene til sine egne.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 13.57):

Da bruker du jo samme teknikk på deg selv, som du gjorde når du fikk hjelp. Verktøyene må du da ta vare på å bruke ved behov.

Anonymkode: e2210...17b

Er ikke helt slik det fungerer. Å jobbe seg gjennom et traume f eks er ikke noe man dealer med selv på egen hånd. Psykisk helse er ferskvare. Har du vond rygg en gang så kan vond rygg neste gang være noe annet. 
Jeg har vært på samtaler på dps for 13 år siden. Opplevde et stort traume for et år siden og ble sengeliggende. Fikk ikke i meg mat og hadde angst for å bare gå på do. Avslag dps. Dette har ført til laaaang sykmelding og jeg vet ikke om jeg kommer meg tilbake i full jobb igjen. Jeg har 3 mnd igjen før jeg har brukt opp 1 år med sykmelding. Regjeringen vil heller at folk skal bli ufør på statens regning enn å gi folk helsehjelp 

Anonymkode: e6226...b38

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke helt slik det fungerer. Å jobbe seg gjennom et traume f eks er ikke noe man dealer med selv på egen hånd. Psykisk helse er ferskvare. Har du vond rygg en gang så kan vond rygg neste gang være noe annet. 
Jeg har vært på samtaler på dps for 13 år siden. Opplevde et stort traume for et år siden og ble sengeliggende. Fikk ikke i meg mat og hadde angst for å bare gå på do. Avslag dps. Dette har ført til laaaang sykmelding og jeg vet ikke om jeg kommer meg tilbake i full jobb igjen. Jeg har 3 mnd igjen før jeg har brukt opp 1 år med sykmelding. Regjeringen vil heller at folk skal bli ufør på statens regning enn å gi folk helsehjelp 

Jo, er slik det fungerer. Tror du alle som har fått traume drar til dps for hjelp?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo, er slik det fungerer. Tror du alle som har fått traume drar til dps for hjelp?

Vel du ser jo hva som skjer når vedkommene IKKE  får hjelp: sykemelding. Hva er best for samfunnet i det tilfellet mener du? At vi skal betale for at hen får behandling og tilbake i jobb, eller sykemeldinger, AAP så uføretrygd?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel du ser jo hva som skjer når vedkommene IKKE  får hjelp: sykemelding. Hva er best for samfunnet i det tilfellet mener du? At vi skal betale for at hen får behandling og tilbake i jobb, eller sykemeldinger, AAP så uføretrygd?

De fleste som utsettes for et traume, mottar ikke psykologisk behandling i etterkant. De fleste er såpass robuste at de klarer å gå videre i livet uten å utvikle sykdom.

Dersom man utvikler sykdom i etterkant, så bør man selvfølgelig få hjelp for dette. Dersom noen har vedvarende plager lang tid i etterkant, så kan fastlege re-henvise. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har fastlegen forsøkt å henvise på nytt? Hvis ikke, så bør det kanskje vurderes. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man blir ikke ufør. Det blir bedre. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Man blir ikke ufør. Det blir bedre. 

Du skriver som om alle personer, alle traumer og all sykdomsutvikling er lik.

Det er korrekt at de fleste blir bra av seg selv, evt etter støtte fra venner, etter et traume. Men det gjelder ikke alle. Noen trenger profesjonell hjelp.

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Du skriver som om alle personer, alle traumer og all sykdomsutvikling er lik.

Det er korrekt at de fleste blir bra av seg selv, evt etter støtte fra venner, etter et traume. Men det gjelder ikke alle. Noen trenger profesjonell hjelp.

Det tok jeg som en selvfølge. Her svarer jeg på at de blir uføre. Så da holder vi tonen til den man siterer.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det tok jeg som en selvfølge. Her svarer jeg på at de blir uføre. Så da holder vi tonen til den man siterer.

Ja, noen blir uføre om de ikke får prof hjelp. 

AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 13.16):

Ja, men fortsatt ikke bra pga nye symptomer kommer til/forandrer seg og da blir det avslag. det er frustrerende

Alle får ikke plass, sånn er  det bare. Bare å akseptere. 

psykedeliker

Dersom folk hadde sluttet å se på uføretrygd som noe negativt, kunne de brukt det som et argument ovenfor helsevesenet, på samme måte som folk argumenterer ovenfor saksbehandlerne sine på NAV at de kan jo heller selge narkotika for å overleve, dersom NAV nekter dem det de har rett på.

psykedeliker skrev (3 timer siden):

Dersom folk hadde sluttet å se på uføretrygd som noe negativt, kunne de brukt det som et argument ovenfor helsevesenet, på samme måte som folk argumenterer ovenfor saksbehandlerne sine på NAV at de kan jo heller selge narkotika for å overleve, dersom NAV nekter dem det de har rett på.

Jeg skjønner ikke hva du mener?

AnonymBruker
frosken skrev (11 timer siden):

De fleste som utsettes for et traume, mottar ikke psykologisk behandling i etterkant. De fleste er såpass robuste at de klarer å gå videre i livet uten å utvikle sykdom.

Dersom man utvikler sykdom i etterkant, så bør man selvfølgelig få hjelp for dette. Dersom noen har vedvarende plager lang tid i etterkant, så kan fastlege re-henvise. 

Hva er din definisjon på traume? Sykmelding har vært min løsning. Nå er det ikke slik at alle takler at barn dør i ulykke i nær familie. Vi har ulike reaksjoner og har ryggsekk fra før. Jeg fikk avslag, og jeg har ikke lyst på dps heller. Orker ikke kjempe meg inn i et tungrodd system som ikke ønsker å hjelpe folk. I tillegg få en journal som kan brukes i alle veier. En får bare klare seg selv best mulig. 

AnonymBruker
erik123 skrev (3 timer siden):

Alle får ikke plass, sånn er  det bare. Bare å akseptere. 

Vært interessant å sett hvor mange som får avslag hos tannlegen? Der de prioriterer kun pasienter som har så store smerter at de trenger rotfylling. Der små hull må leves med. Eller hos fysioterapeut? Der folk heller må gå tur i skogen og lære øvelser på nett. 
Vi skal ikke akseptere at Helsenorge er møkk! Aldri!! Da har vi tapt! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...