Gå til innhold

Fikk diagnose asperger i voksen alder, men nå har jeg begynt å sette spørsmål ved om den er rett - Hva tror dere stemmer og burde jeg gjøre noe med det?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne som fikk diagnosen asperger da jeg var 26 år. Jeg har for øvrig vært pasient i psykiatrien siden jeg var 20 år med depresjon og enkel schizofreni, men da var det ingen som tenkte jeg kunne ha diagnosen. Har også fylt ut RAADS skjema med lav score. Og ADOS testen kunne ikke si noe fra eller til.

Da jeg fikk asperger diagnosen sa behandler jeg hadde da at jeg kunne selv bestemme om diagnosen skulle bli satt eller ikke, så vi satt den da det føltes riktig for meg (da). Det jeg kjenner meg igjen i er at det sosiale er vanskelig. Jeg kan bekymre meg mye for å ikke bli likt eller gjøre feil, og bli såret osv. Jeg kan også overtenke en del osv. Min nåværende behandler psykiater sier at det ikke er typisk asperger. Han mener også at det at jeg har asperger ikke er merkbart på meg i samtalene vi har i timene og at jeg er 'mildt rammet'. Det jeg ikke kjenner meg igjen i er at det er vanskelig å forstå sosiale koder og f.eks ironi og sarkasme. Har heller ingen særinteresse. 

Hva tenker dere? Har jeg diagnosen eller ikke? Kan det være jeg bare har dårlig selvinnsikt som tenker jeg ikke har den? Og hvis jeg tenker jeg ikke har diagnosen burde jeg gjøre noe med det? Altså, f.eks be om ny utredning eller ikke? Eller gjør det ikke så mye å ha en diagnose på papiret som man ikke har?

Anonymkode: 0276c...d5d

Fortsetter under...

Jeg fikk også Asperger rundt 27 år. Men da jeg i fjor var innlagt for utredning av psykose så mente de jeg ikke hadde Asperger, men shizoaffektiv lidelse. Er visst noen overlappende symptomer der. 

Det kan jo være greit å be om ny utredning slik at du får rett diagnose og rett behandling. 

Glitter skrev (13 minutter siden):

Jeg fikk også Asperger rundt 27 år. Men da jeg i fjor var innlagt for utredning av psykose så mente de jeg ikke hadde Asperger, men shizoaffektiv lidelse. Er visst noen overlappende symptomer der. 

Det kan jo være greit å be om ny utredning slik at du får rett diagnose og rett behandling. 

Interessant. Vet du hvilke symptomer som er overlappende?

Ja, det kan nok være greit å være sikker på at man får rett diagnose og rett behandling. Må man til DPS for å få ny utredning?

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det jeg kjenner meg igjen i er at det sosiale er vanskelig. Jeg kan bekymre meg mye for å ikke bli likt eller gjøre feil, og bli såret osv. Jeg kan også overtenke en del osv.

Jeg kjenner meg igjen i alt dette i ulik grad og jeg har ikke Asperger.

Det du beskriver kan f.eks være en del av sosial angst eller unnvikende pf. Eller enkel schizofreni også kanskje, om du fortsatt har den diagnosen (jeg kan ikke noe særlig om den diagnosen). 

Jeg har ingen formening om du bør be om ny utredning for å ta bort diagnosen eller om det betyr noe å ha den diagnosen på papiret.

Det du kan diskutere med behandler er om du evt har andre diagnoser som har annen behandling. Da har det en verdi å få ny diagnose. 

Sokk skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner meg igjen i alt dette i ulik grad og jeg har ikke Asperger.

Det du beskriver kan f.eks være en del av sosial angst eller unnvikende pf. Eller enkel schizofreni også kanskje, om du fortsatt har den diagnosen (jeg kan ikke noe særlig om den diagnosen). 

Jeg har ingen formening om du bør be om ny utredning for å ta bort diagnosen eller om det betyr noe å ha den diagnosen på papiret.

Det du kan diskutere med behandler er om du evt har andre diagnoser som har annen behandling. Da har det en verdi å få ny diagnose. 

Ja, skal få tatt det opp med behandler. Skal snart avsluttes da, men har time i morgen og da skal jeg få spurt.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei! Jeg er en kvinne som fikk diagnosen asperger da jeg var 26 år. Jeg har for øvrig vært pasient i psykiatrien siden jeg var 20 år med depresjon og enkel schizofreni, men da var det ingen som tenkte jeg kunne ha diagnosen. Har også fylt ut RAADS skjema med lav score. Og ADOS testen kunne ikke si noe fra eller til.

Da jeg fikk asperger diagnosen sa behandler jeg hadde da at jeg kunne selv bestemme om diagnosen skulle bli satt eller ikke, så vi satt den da det føltes riktig for meg (da). Det jeg kjenner meg igjen i er at det sosiale er vanskelig. Jeg kan bekymre meg mye for å ikke bli likt eller gjøre feil, og bli såret osv. Jeg kan også overtenke en del osv. Min nåværende behandler psykiater sier at det ikke er typisk asperger. Han mener også at det at jeg har asperger ikke er merkbart på meg i samtalene vi har i timene og at jeg er 'mildt rammet'. Det jeg ikke kjenner meg igjen i er at det er vanskelig å forstå sosiale koder og f.eks ironi og sarkasme. Har heller ingen særinteresse. 

Hva tenker dere? Har jeg diagnosen eller ikke? Kan det være jeg bare har dårlig selvinnsikt som tenker jeg ikke har den? Og hvis jeg tenker jeg ikke har diagnosen burde jeg gjøre noe med det? Altså, f.eks be om ny utredning eller ikke? Eller gjør det ikke så mye å ha en diagnose på papiret som man ikke har?

Har du venner, og liker du å være sosial?

Anonymkode: cee02...960

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du venner, og liker du å være sosial?

Anonymkode: cee02...960

Jeg har ingen venner i nærheten, men jeg har en barndomsvenninne jeg fortsatt har kontakt med. Vi møtes ca 2-3 ganger i året. Har ikke klart å få nye venner siden barneskolen av de grunnene jeg nevner i hovedinnlegget. Jeg er ganske delt i forhold til det å være sosial, jeg ønsker veldig gjerne å være sosial men føler jeg ikke får det helt til og at det for det meste er slitsomt (også pga de nevnte grunnene). 

Det er jo ganske viktig om du hadde problemer som barn mtp at autisme er noe man er født med. Men om du ikke har noen betydelige sosiale vansker så tenker jeg egentlig at du neppe har den da sosiale vansker er hovedsymptomet. Mulig du har unnvikende pf. Men siden du skal avsluttes av dps nå så regner jeg med de har utredet deg på den tiden du har vært der? Så du kan jo spørre neste time om de tenker gjøre forandring i diagnosene. Du kan samtidig ta med deg en liste der du skriver ned hvilke symptomer du kjenner deg igjen i og hvilke du ikke kjenner deg igjen i. 

Men om det er så viktig om du har den eller ikke vet jeg ikke. Har du noe problemer nå? Det fins ikke noe behandling for autisme uansett. 

Anonymkode: a728b...b13

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er jo ganske viktig om du hadde problemer som barn mtp at autisme er noe man er født med. Men om du ikke har noen betydelige sosiale vansker så tenker jeg egentlig at du neppe har den da sosiale vansker er hovedsymptomet. Mulig du har unnvikende pf. Men siden du skal avsluttes av dps nå så regner jeg med de har utredet deg på den tiden du har vært der? Så du kan jo spørre neste time om de tenker gjøre forandring i diagnosene. Du kan samtidig ta med deg en liste der du skriver ned hvilke symptomer du kjenner deg igjen i og hvilke du ikke kjenner deg igjen i. 

Men om det er så viktig om du har den eller ikke vet jeg ikke. Har du noe problemer nå? Det fins ikke noe behandling for autisme uansett. 

Jeg har blitt utredet tidligere, så grunnen til at jeg har gått til psykiater siste året er bare for medisinering. Jeg har problemer med det sosiale nå, har ikke klart å få noen nye venner siden barneskolen og har aldri hatt kjæreste (av de grunnene nevnt tidligere).

psykedeliker skrev (12 timer siden):

Takk, skal få lest den.

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

eg har problemer med det sosiale nå, har ikke klart å få noen nye venner siden barneskolen og har aldri hatt kjæreste (av de grunnene nevnt tidligere).

Hva legger du i "det sosiale"? Har du drøftet med behandler om det kan være andre årsaker til dine vanskeligheter?

psykedeliker skrev (22 minutter siden):

Hva legger du i "det sosiale"? Har du drøftet med behandler om det kan være andre årsaker til dine vanskeligheter?

Jeg synes det er vanskelig å være sosial fordi jeg tenker på at jeg er redd for å ikke bli likt eller gjøre feil, og bli såret osv. Det er mest det. Har ikke drøftet med behandler det nei, men har time senere i dag og har planer om å spørre behandler da.

Sokk skrev (20 timer siden):

Det du beskriver kan f.eks være en del av sosial angst eller unnvikende pf.

Fikk snakket med behandler i timen nå og han sa også dette. At han tenkte at hvis det ikke var asperger kunne det være unnvikende pf, men at han ikke kunne si noe om jeg hadde den diagnosen eller ikke siden vi to nesten bare har snakket om medisiner i timene. Men at han også kunne si at jeg definitivt hadde trekk av sosial angst, men at det ikke var sikkert at jeg hadde den diagnosen fordiom. Han sa også at det jo er også vanlig ved aspgerger å ha angst. Så sa han også at han kjenner meg ikke godt nok til å kunne si noe fra eller til. Han sa også at der ikke er noen behandling for asperger men at det jo finnes behandling for unnvikende pf. Han sa også at jeg måtte utredes av en annen DPS pga jeg ikke kunne utredes samme sted som jeg fikk diagnosen asperger. Stemmer det? Det blir langt å reise til en eventuelt ny DPS i så fall så hadde vært fint om der fantes en annen løsning? Jeg er også usikker på hva jeg skal gjøre, om jeg bare skal leve med asperger diagnosen eller om jeg skal forsøke be om revurdering/ny utredning? Hva ville dere her inne gjort om dere var i mine sko?

psykedeliker skrev (3 timer siden):

Har du drøftet med behandler om det kan være andre årsaker til dine vanskeligheter?

Fikk snakket med behandler om det nå, se svaret mitt over.

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Fikk snakket med behandler i timen nå og han sa også dette. At han tenkte at hvis det ikke var asperger kunne det være unnvikende pf, men at han ikke kunne si noe om jeg hadde den diagnosen eller ikke siden vi to nesten bare har snakket om medisiner i timene. Men at han også kunne si at jeg definitivt hadde trekk av sosial angst, men at det ikke var sikkert at jeg hadde den diagnosen fordiom. Han sa også at det jo er også vanlig ved aspgerger å ha angst. Så sa han også at han kjenner meg ikke godt nok til å kunne si noe fra eller til. Han sa også at der ikke er noen behandling for asperger men at det jo finnes behandling for unnvikende pf. Han sa også at jeg måtte utredes av en annen DPS pga jeg ikke kunne utredes samme sted som jeg fikk diagnosen asperger. Stemmer det? Det blir langt å reise til en eventuelt ny DPS i så fall så hadde vært fint om der fantes en annen løsning? Jeg er også usikker på hva jeg skal gjøre, om jeg bare skal leve med asperger diagnosen eller om jeg skal forsøke be om revurdering/ny utredning? Hva ville dere her inne gjort om dere var i mine sko?

Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke ha prioritert å utrede dette mens du alt gikk der. Du har vel vært på dps i noen år så dette gjør de utrolig tungvint for deg. 

Er jo også langt ifra sikkert at du vil få plass på en annen dps siden du alt er utredet og det kanskje ikke er særlig mer nytteverdi å hente. 

Har ikke lest hele tråden. Men alle symptomer du beskriver i starten kan forklares av de diagnosene du fikk før du fikk Aspergerdiagnosen. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke alle svarene, men her er noen tanker: Jeg vet ikke helt hvordan det blir med en eventuell ny utredning, men kan det hende han tenkte på muligheten til å be om en second opinion? Du kan jo forsøke å google det.

Ellers så synes jeg du bør google og lese deg litt opp på behandlingen for f.eks unnvikende pf og se om det er noe du er interessert i. Det kan f.eks behandles i gruppeterapi, er du interessert i det? For det er ikke noe poeng i å utrede på nytt hvis du ikke er interessert i eventuelt behandling.

Så må du også tenke over muligheten for at utredningen gir andre svar enn dem du forventer og er ute etter? Hvordan vil det bli for deg?

Så bør du også drøfte dette videre med behandler, (evt fastlegen om/når du ikke lenger har behandler).

Utover det klarer jeg ikke å si hva jeg ville gjort i dine sko. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke ha prioritert å utrede dette mens du alt gikk der. Du har vel vært på dps i noen år så dette gjør de utrolig tungvint for deg. 

Er jo også langt ifra sikkert at du vil få plass på en annen dps siden du alt er utredet og det kanskje ikke er særlig mer nytteverdi å hente. 

Ja, det var dumt vi ikke fikk gjort det mens jeg gikk dit. Men fokuset var som sagt på medisinering og da ble det ikke til det.

nachnoo skrev (15 minutter siden):

Har ikke lest hele tråden. Men alle symptomer du beskriver i starten kan forklares av de diagnosene du fikk før du fikk Aspergerdiagnosen. 

Okei. Det er jo greit å vite. Men hva tenker du om teorien om at det kan være unnvikende pf? Behandler sa det til meg i dag, men at han ikke kjente meg godt nok til å kunne si om jeg har diagnosen eller ikke. Vi har nesten bare snakket om medisinering så.

Sokk skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke alle svarene, men her er noen tanker: Jeg vet ikke helt hvordan det blir med en eventuell ny utredning, men kan det hende han tenkte på muligheten til å be om en second opinion? Du kan jo forsøke å google det.

Ellers så synes jeg du bør google og lese deg litt opp på behandlingen for f.eks unnvikende pf og se om det er noe du er interessert i. Det kan f.eks behandles i gruppeterapi, er du interessert i det? For det er ikke noe poeng i å utrede på nytt hvis du ikke er interessert i eventuelt behandling.

Så må du også tenke over muligheten for at utredningen gir andre svar enn dem du forventer og er ute etter? Hvordan vil det bli for deg?

Så bør du også drøfte dette videre med behandler, (evt fastlegen om/når du ikke lenger har behandler).

Utover det klarer jeg ikke å si hva jeg ville gjort i dine sko. 

Jeg er veldig interessert i behandling, om det kan bety at jeg kan få det bedre. Ellers har du gode poeng, kan jo være at utredningen gir andre svar enn de jeg forventer, skal reflektere over dette. Samtidig kan det jo hende at jeg bare har dårlig selvinnsikt og at jeg faktisk har aspgerger?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

. Men hva tenker du om teorien om at det kan være unnvikende pf? Behandler sa det til meg i dag, men at han ikke kjente meg godt nok til å kunne si om jeg har diagnosen eller ikke. Vi har nesten bare snakket om medisinering så.

Man stiller ikke diagnosen unnvikende pf dersom personen har schizofreni.

nachnoo skrev (5 minutter siden):

Man stiller ikke diagnosen unnvikende pf dersom personen har schizofreni.

Åja, det var jeg ikke klar over. Er det fordi at man ikke kan ha schizofreni og unnvikende pf samtidig? Så det vil si at det er mest sannsynlig at det jeg sliter med kommer av schizofrenien?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...