Gå til innhold

Fikk diagnose asperger i voksen alder, men nå har jeg begynt å sette spørsmål ved om den er rett - Hva tror dere stemmer og burde jeg gjøre noe med det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
On 5/1/2025 at 7:26 PM, AnonymBruker said:

Hei! Jeg er en kvinne som fikk diagnosen asperger da jeg var 26 år. Jeg har for øvrig vært pasient i psykiatrien siden jeg var 20 år med depresjon og enkel schizofreni, men da var det ingen som tenkte jeg kunne ha diagnosen. Har også fylt ut RAADS skjema med lav score. Og ADOS testen kunne ikke si noe fra eller til.

Da jeg fikk asperger diagnosen sa behandler jeg hadde da at jeg kunne selv bestemme om diagnosen skulle bli satt eller ikke, så vi satt den da det føltes riktig for meg (da). Det jeg kjenner meg igjen i er at det sosiale er vanskelig. Jeg kan bekymre meg mye for å ikke bli likt eller gjøre feil, og bli såret osv. Jeg kan også overtenke en del osv. Min nåværende behandler psykiater sier at det ikke er typisk asperger. Han mener også at det at jeg har asperger ikke er merkbart på meg i samtalene vi har i timene og at jeg er 'mildt rammet'. Det jeg ikke kjenner meg igjen i er at det er vanskelig å forstå sosiale koder og f.eks ironi og sarkasme. Har heller ingen særinteresse. 

Hva tenker dere? Har jeg diagnosen eller ikke? Kan det være jeg bare har dårlig selvinnsikt som tenker jeg ikke har den? Og hvis jeg tenker jeg ikke har diagnosen burde jeg gjøre noe med det? Altså, f.eks be om ny utredning eller ikke? Eller gjør det ikke så mye å ha en diagnose på papiret som man ikke har?

Anonymkode: 0276c...d5d

Kjenner du deg igjen her?

https://www.unn.no/behandlinger/aspbergers-syndrom-hos-voksne

Anonymkode: cee02...960

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjenner du deg igjen her?

https://www.unn.no/behandlinger/aspbergers-syndrom-hos-voksne

Anonymkode: cee02...960

Jeg kan kjenne meg igjen at det er slitsomt å være sosial. Og jeg føler jeg bruker en del energi på å tolke hva andre sier, men mest fordi jeg er redd for å ikke bli likt osv.

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg kan kjenne meg igjen at det er slitsomt å være sosial. Og jeg føler jeg bruker en del energi på å tolke hva andre sier, men mest fordi jeg er redd for å ikke bli likt osv.

Alt dette kan forklares med schizofreni

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Alt dette kan forklares med schizofreni

Okei. Enn hva tenker du om å be om ny utredning eller ikke? Er det verdt det (om jeg i det hele tatt får det da)?

nachnoo
Skrevet

Hvis det vil ha betydning for den behandling du mottar - ja.

Hvis ikke - nei.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Hvis det vil ha betydning for den behandling du mottar - ja.

Hvis ikke - nei.

Godt poeng. Men jeg er usikker på svaret. Mest sannsynlig og uten å ha særlig peiling vil jeg kanskje tro at jeg bare har schizofreni da? Samtidig har jeg også lurt på om schizofrenidiagnosen er feil (pga usikker på om jeg faktisk hadde en vrangforestilling, har aldri hatt hallusinasjoner). Så om da det er tilfelle at schizofreni diagnosen ikke stemmer, så kan det jo være at jeg faktisk har unnvikende pf i stedet og da vil det jo ha betydning for behandlingen som jeg mottar.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Godt poeng. Men jeg er usikker på svaret. Mest sannsynlig og uten å ha særlig peiling vil jeg kanskje tro at jeg bare har schizofreni da? Samtidig har jeg også lurt på om schizofrenidiagnosen er feil (pga usikker på om jeg faktisk hadde en vrangforestilling, har aldri hatt hallusinasjoner). Så om da det er tilfelle at schizofreni diagnosen ikke stemmer, så kan det jo være at jeg faktisk har unnvikende pf i stedet og da vil det jo ha betydning for behandlingen som jeg mottar.

Det var enkel schizofreni. Det er schizofreni uten psykose. 

Anonymkode: ab630...001

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var enkel schizofreni. Det er schizofreni uten psykose. 

Så man trenger ikke verken ha hatt vrangforestilling eller hallusinasjoner for å få enkel schizofreni som diagnose?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så man trenger ikke verken ha hatt vrangforestilling eller hallusinasjoner for å få enkel schizofreni som diagnose?

Nei. Kjenner du deg igjen i dette?

Enkel schizofreni er en form for schizofrenikjennetegnet ved en snikende, men progressiv utvikling av rar og sær adferd, manglende evne til å møte samfunnets krav og reduksjon av totale ferdigheter. Såkalte negative symptomersom følelsesavflatning og tap av viljestyrken utvikles uten forutgående sikre tegn på realitetsbrist (psykose).

Glitter
Skrevet (endret)
nachnoo skrev (3 timer siden):

Man stiller ikke diagnosen unnvikende pf dersom personen har schizofreni.

Åja. Så man kan bli feil-diagnostisert på shizoaffektiv/schizofreni når man egentlig har unnvikende pf? 

Jeg var på subterskelig unnvikende PF før for lenge siden. Men ingenting av dette ville to ulike sykdommer plasser noen stille. 

Ofte er det faren som ikke hadde krevd å vite nøyaktig uansett hvordan vi gjorde ting.

Endret av Glitter
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei. Kjenner du deg igjen i dette?

Enkel schizofreni er en form for schizofrenikjennetegnet ved en snikende, men progressiv utvikling av rar og sær adferd, manglende evne til å møte samfunnets krav og reduksjon av totale ferdigheter. Såkalte negative symptomersom følelsesavflatning og tap av viljestyrken utvikles uten forutgående sikre tegn på realitetsbrist (psykose).

Jeg har ikke hatt rar og sær adferd eller reduksjon av totale ferdigheter (slik jeg tolker det), men jeg kan kjenne meg igjen i følelsesavflating og tap av viljestyrke når jeg er deprimert. Men det kan vel komme av depresjonen og ikke nødvendigvis schizofreni?

Worriesome Plenty 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har ikke hatt rar og sær adferd eller reduksjon av totale ferdigheter (slik jeg tolker det), men jeg kan kjenne meg igjen i følelsesavflating og tap av viljestyrke når jeg er deprimert. Men det kan vel komme av depresjonen og ikke nødvendigvis schizofreni?

Akkurat kanskje den diagnosen er feil og da? Schizofreni er jo veldig gjennomgripende.

AnonymBruker
Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (47 minutter siden):

Akkurat kanskje den diagnosen er feil og da? Schizofreni er jo veldig gjennomgripende.

Ja, det kan være. Men de som fulgte meg opp på den tiden jeg fikk diagnosen var sikre på at jeg hadde vrangforestillinger og var psykotisk og det er godt dokumentert i journal. Blir vel vanskelig å motbevise det?

nachnoo
Skrevet

Tror vi har kommet så langt som det er mulig å komme for oss på et forum hvor ve verken har truffet TS eller lest journalen.

Resten må vi overlate til spesialister i RL.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...