Gå til innhold

Motenavn og navnetradisjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

I lokalavisene har jeg lest navneoversikter for årets konfirmanter i flere prestegjeld. Og det slår meg: Er det ingen som heter Kari Berg lenger?

Navnene er mange, og de er både pompøse og gammelmodige, men samtidig elegante. Anastasia Victoria Josefine Krokeberg Hansen, Amalie Kristiane Askevik-Pettersen. Guttene har også flere navn, og ofte bibelske. (Mine eksempler er oppdiktede).

Nå er jo ikke dette nødvendigvis dagens motenavn, siden disse ungdommene er ca. 15 år. Hva de nydøpte heter vet jeg ikke, men jeg tror ikke ting har endret seg så mye på disse årene. At barn får to etternavn er vel mer regelen enn unntaket i vår tid. Da jeg var ung, var det mange kvinner som beholdt pikenavnet når de giftet seg, men barna fikk som oftest kun farens etternavn.

Hva er det som påvirker navnevalg? Oppkalling har muligens gått av moten.

Kanskje kommer Kari Berg tilbake i neste generasjon? 

AnonymBruker
Skrevet

Mest populære navn i fjor.

image.thumb.png.a65369d8d9330417a682946b98b44747.png

Anonymkode: 9409f...0da

Skrevet
Babette skrev (27 minutter siden):

I lokalavisene har jeg lest navneoversikter for årets konfirmanter i flere prestegjeld. Og det slår meg: Er det ingen som heter Kari Berg lenger?

Navnene er mange, og de er både pompøse og gammelmodige, men samtidig elegante. Anastasia Victoria Josefine Krokeberg Hansen, Amalie Kristiane Askevik-Pettersen. Guttene har også flere navn, og ofte bibelske. (Mine eksempler er oppdiktede).

Nå er jo ikke dette nødvendigvis dagens motenavn, siden disse ungdommene er ca. 15 år. Hva de nydøpte heter vet jeg ikke, men jeg tror ikke ting har endret seg så mye på disse årene. At barn får to etternavn er vel mer regelen enn unntaket i vår tid. Da jeg var ung, var det mange kvinner som beholdt pikenavnet når de giftet seg, men barna fikk som oftest kun farens etternavn.

Jeg sitter hver høst og lager massevis av bibliotekkort til årets førsteklassinger og det er faktisk ganske gøy å se alle navnene. Noen foreldre klarer ikke å styre seg og ender opp med Johannes-Christian Rockoness-Johannessen, med bindestreker over alt så den stakkars ungen ikke kommer til å kunne skrive hele navnet sitt før hen begynner på ungdomsskolen. Det ser også ut til at oppkalling er veldig populært for vi har også de siste få årene hatt flere tilfeller av typen Per-Johan Harald Olsen Pettersen. Veldig pussig. Jeg blir nesten lykkelig når jeg innimellom treffer på Kari Berg eller Jo Olsen. :) Har også vært bort en unge som hadde begge foreldres etternavn, slett ikke uvanlig i dag, men navnene var like med kun en bokstav forskjell, som om ungen skulle blitt kalt Beate Larsen Larssen. Veldig rart.

Skrevet
Babette skrev (33 minutter siden):

Enig i at det er mange pussige og kompliserte navnekombinasjoner nå, men det har jo alltid gått mote i navn. Pussig hvordan "alle" kaller barna sine det samme, og mange tror de er originale. Kari var på topp i 1942 Navnestatistikken – SSB 

image.png.bc49d2ceeae929ab00ff4bd885946e44.png

AnonymBruker
Skrevet

Mine har to fornavn. 

Sønn min sitt navn blr populært noen år etter han ble født. Min datters er ikke så vanlig, men ikke uvanlig.

Mine barn hadde hett noe helt annet hvis de ble født i dag. Min smak forandres hele tiden.

Eneste grunn til å ha med begge etternavn er hvis det er sjeldne slektsnavn mener da jeg.

Slet med å finne navn. Da ingen av mine lignet de navnene jeg hadde sett meg ut før fødsel.

Anonymkode: f451e...4a1

Skrevet
Lillemus skrev (21 minutter siden):

Jeg sitter hver høst og lager massevis av bibliotekkort til årets førsteklassinger og det er faktisk ganske gøy å se alle navnene. Noen foreldre klarer ikke å styre seg og ender opp med Johannes-Christian Rockoness-Johannessen, med bindestreker over alt så den stakkars ungen ikke kommer til å kunne skrive hele navnet sitt før hen begynner på ungdomsskolen. Det ser også ut til at oppkalling er veldig populært for vi har også de siste få årene hatt flere tilfeller av typen Per-Johan Harald Olsen Pettersen. Veldig pussig. Jeg blir nesten lykkelig når jeg innimellom treffer på Kari Berg eller Jo Olsen. :) Har også vært bort en unge som hadde begge foreldres etternavn, slett ikke uvanlig i dag, men navnene var like med kun en bokstav forskjell, som om ungen skulle blitt kalt Beate Larsen Larssen. Veldig rart.

Til det siste du skriver:  Ja, veldig rart. I det hele tatt har jeg problemer med å forstå at foreldre vil utstyre barna med to sen-navn som etternavn. Når det brukes bindestrek, må man jo alltid ta med begge, og da er det vel det første som bestemmer plassering i alfabetisk oversikt. 

Før eller siden må noen av etternavnene kuttes ut uansett, for når mor og far har to etternavn hver, kan vel ikke ungen ende opp med fire?

Skrevet
Babette skrev (28 minutter siden):

Hva de nydøpte heter vet jeg ikke, men jeg tror ikke ting har endret seg så mye på disse årene.

De "krøllete" jentenavnene fra tidlig 1990-tall (av typen Karine, Beatrice o.l.) ble gradvis avløst av kortere navn som slutter på a. Det er nok litt landsdelsavhengig hvor fort det gikk, men det er mange nesten voksne jenter som heter Ida, Nora, Emma, Hedda, Tuva, Mia osv. i det uendelige. Eventuelt med stum h til slutt, som Hannah eller Leah. En pussig effekt er at Anna er tilbake, men Anne (som "alle" het da jeg var barn på 60-tallet, med eller uten bindestrek til et fornavn nr. 2), fortsatt er fraværende. Denne forkortingen gjør jo at man kan bruke begge foreldres  etternavn uten at det blir uendelig langt. Mange av disse korte fornavnene følges riktignok av et ekstra fornavn, som Nora Elise, så da er vi bokstavelig talt like langt. 

Guttenavn har i litt større grad en "kjerne" som aldri synker helt til bunns: Thomas, Kristian, Håkon, E(i)rik o.l. Men de har også hatt en "krølleperiode" med Aleksander, Leander, Benjamin o.l. Jeg husker da folk skrev navnet på sine nyfødte her på DOL, da var bibel-bølgen særlig tydelig for guttebarn. Den startet vel med Daniel, så kom det massevis av Johannes, Markus, Lukas (begge disse med k eller c) - og Matheo, siden Mateus trolig er en først og fremst en vin for mange foreldre. Nå er det vel Jakob som er på topp av disse. 

Jeg er på en del gudstjenester med dåp fordi jeg synger i kirkekor, og navnene rykker litt tilbake til kullene for 60-70 år siden: Jens, Nils, Sigurd, Liv, Solveig o.l. Men det er nok en stund til Kari og Per blir vanlige igjen, hvis det noen gang skjer. 

Skrevet
Babette skrev (8 minutter siden):

Til det siste du skriver:  Ja, veldig rart. I det hele tatt har jeg problemer med å forstå at foreldre vil utstyre barna med to sen-navn som etternavn. Når det brukes bindestrek, må man jo alltid ta med begge, og da er det vel det første som bestemmer plassering i alfabetisk oversikt. 

Før eller siden må noen av etternavnene kuttes ut uansett, for når mor og far har to etternavn hver, kan vel ikke ungen ende opp med fire?

Man kan jo gi ungen det etternavnet man vil (ser da bort fra navn som er så lite utbredt at samtlige som har det må gi tillatelse til bruk), så Pettersen-Blom og Berg-Nielsen kan jo godt kalle sitt barn for Blom-Nielsen f.eks. Eller gå for noe helt annet, det er vel heller uvanlig, men fullt mulig.

Det navnet med to mer eller mindre like etternavn var ikke -sen navn, men det ble jo uansett snodig når det ene navnet hadde en h inni, mens det andre ble skrevet uten den.

Skrevet

Morsom tråd. Jeg har alltid syntes at navn og navnetrender er morsomt å lese om og snakke om. Folk har til alle tider blitt påvirket fra så ymse. For noen tiår siden dukket det fx opp noen med navn inspirert eller direkte hentet fra Sagaen om isfolket. De nådde ikke opp i toppsjiktet på popularitetsskalaen. Senere har det vel vært noen som har hentet navn fra Ringenes herre ol. Andre er derimot veldig opptatt av at navn ikke skal hentes fra populærkulturen. 

Ellers har det også vært en gjenganger at navn fra ens oldeforeldrenes generasjon lettere blir  brukt på ens barn. Slike navn vil ofte representere noe mer ærverdig og gammelt, mens navnene ens egne besteforeldre/grandtanter mm hadde heller er «navn som bare  gamle folk har». Hvis dette slår til igjen, betyr det at det er en viss mulighet for at jeg får barnebarn som heter Gunda, Aslaug, Petra eller Helga ;) (forresten to jentenavn der som altså slutter på a , men som likevel ikke har blitt tatt opp som poppisnavn blant Anna, Hedda, Hanna, Emma etc.)

Skrevet
morsan skrev (31 minutter siden):

Morsom tråd. Jeg har alltid syntes at navn og navnetrender er morsomt å lese om og snakke om. Folk har til alle tider blitt påvirket fra så ymse. For noen tiår siden dukket det fx opp noen med navn inspirert eller direkte hentet fra Sagaen om isfolket. De nådde ikke opp i toppsjiktet på popularitetsskalaen. Senere har det vel vært noen som har hentet navn fra Ringenes herre ol. Andre er derimot veldig opptatt av at navn ikke skal hentes fra populærkulturen. 

Ellers har det også vært en gjenganger at navn fra ens oldeforeldrenes generasjon lettere blir  brukt på ens barn. Slike navn vil ofte representere noe mer ærverdig og gammelt, mens navnene ens egne besteforeldre/grandtanter mm hadde heller er «navn som bare  gamle folk har». Hvis dette slår til igjen, betyr det at det er en viss mulighet for at jeg får barnebarn som heter Gunda, Aslaug, Petra eller Helga ;) (forresten to jentenavn der som altså slutter på a , men som likevel ikke har blitt tatt opp som poppisnavn blant Anna, Hedda, Hanna, Emma etc.)

Det vandrer også rundt noen som var småjenter på 80-tallet og heter Krystel vet jeg... ;) 

Skrevet
morsan skrev (1 time siden):

Senere har det vel vært noen som har hentet navn fra Ringenes herre ol.

Lillemus skrev (1 time siden):

Det vandrer også rundt noen som var småjenter på 80-tallet og heter Krystel vet jeg...

Denne kurven viser bruken av Hermine (scroll litt ned hvis ikke årstallene vises) og trenger egentlig ikke så mange kommentarer 😉Den første boka om Harry Potter kom på norsk i 1999. 

image.png.f0dab244cd2aa49e031b97623b88a4ba.png

Skrevet
laban skrev (1 minutt siden):

Denne kurven viser bruken av Hermine (scroll litt ned hvis ikke årstallene vises) og trenger egentlig ikke så mange kommentarer 😉Den første boka om Harry Potter kom på norsk i 1999. 

image.png.f0dab244cd2aa49e031b97623b88a4ba.png

Av en eller annen pussig grunn het jo annenhver guttunge Markus og annenhver jentunge Emilie på slutten av 90-tallet. Guttungen (først i 1998) hadde ikke mindre enn 4-5 Fredrik'er på sitt årskull på barneskolen. Ingen av disse navnene kan knyttes til noe fenomen i bøkenes eller filmenes verden, men de var jo klare storfavoritt på navnelistene i flere år. Vi var inne på å kalle guttungen Adrian, men plutselig var det veldig mange som het det også, så det ble noe helt annet hos oss. :) Begge våre har navn fra litteraturens verden, men det er vel kun det ene navnet til guttungen som øyeblikkelig kobles til det. :) 

Skrevet
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Vi var inne på å kalle guttungen Adrian, men plutselig var det veldig mange som het det også, så det ble noe helt annet hos oss. :) Begge våre har navn fra litteraturens verden, men det er vel kun det ene navnet til guttungen som øyeblikkelig kobles til det. :) 

Jeg husker jo det 😉 Det bor en gutt med samme navn som din, i rekka vår her nå. Han går i barnehagen, men de flytter fra Oslo nå snart, før han begynner på skolen. Lillesøsteren hans har et navn med samme siste stavelse som din datter.

Det andre barnet ditt har jo også et navn som kobles til litteraturen for oss som har levd en stund, men jeg vet ikke om dere bruker det navnet. I bokserien gjøres det jo et stort nummer av navnene hun og lillebroren har. Nå vil vel ingen synes de er noe rart med noen av disse. 

Skrevet
laban skrev (3 minutter siden):

Jeg husker jo det 😉 Det bor en gutt med samme navn som din, i rekka vår her nå. Han går i barnehagen, men de flytter fra Oslo nå snart, før han begynner på skolen. Lillesøsteren hans har et navn med samme siste stavelse som din datter.

Det andre barnet ditt har jo også et navn som kobles til litteraturen for oss som har levd en stund, men jeg vet ikke om dere bruker det navnet. I bokserien gjøres det jo et stort nummer av navnene hun og lillebroren har. Nå vil vel ingen synes de er noe rart med noen av disse. 

Andremann her har definitivt et navn vi godt voksne muligens vil kunne koble til bokserien ja. :) Selv om vi har snudd litt rundt på det og hun syntes selv det var litt stas på barneskolen da læreren leste en av bøkene i serien og hun kunne rekke opp hånden og fortelle at hun er oppkalt etter hovedpersonen i boka. :D 

AnonymBruker
Skrevet

Var 1 av fire Line i min klasse. Axel Jensen skrev en bok med det navnet i. Hun var narkoman forøvrig. Så bli oppkalt etter noe i litteraturen er ikke alltid hyggelig. Og så mange av oss det ble😅

AnonymBruker
Skrevet

Født 1875 glemte jeg å få med.

AnonymBruker
Skrevet

1975... herremimåne.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Var 1 av fire Line i min klasse. Axel Jensen skrev en bok med det navnet i. Hun var narkoman forøvrig. Så bli oppkalt etter noe i litteraturen er ikke alltid hyggelig. Og så mange av oss det ble😅

Fire i klassen var vel ikke så gøy, men på 1970-tallet var det jo mange som fikk det navnet. Det var vel en stund mellom hver gang noen refererte til romanen når du sa navnet ditt, etter at du ble stor nok til å vite om referansen? Akkurat da filmen med samme navn gikk på kino, var det kanskje mulig å tenke at navnet var inspirert av den, men det var jo lenge før du ble født.

I Danmark er navnet Line enda mer utbredt. Personlig liker jeg både Line, Lina og Lone veldig godt.

Endret av laban
AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (46 minutter siden):

Fire i klassen var vel ikke så gøy, men på 1970-tallet var det jo mange som fikk det navnet. Det var vel en stund mellom hver gang noen refererte til romanen når du sa navnet ditt, etter at du ble stor nok til å vite om referansen? Akkurat da filmen med samme navn gikk på kino, var det kanskje mulig å tenke at navnet var inspirert av den, men det var jo lenge før du ble født.

I Danmark er navnet Line enda mer utbredt. Personlig liker jeg både Line, Lina og Lone veldig godt.

Ingen har referert til romanen foruten min mor som oppkalt meg etter den. Ble litt lei meg da jeg leste den og fant ut jeg er oppkalt etter en narkoman. I ung alder er man følsom for det meste😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen har referert til romanen foruten min mor som oppkalt meg etter den. Ble litt lei meg da jeg leste den og fant ut jeg er oppkalt etter en narkoman.

Hun syntes vel først og fremst at navnet var fint, ikke at romanfiguren var et forbilde.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I ung alder er man følsom for det meste😅

Det er forståelig 😉

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...