Gå til innhold

Jenter tjener mer enn gutter på sommejobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenter tjener 27000 mens gutter tjener 25000. Hele 2000 forskjell der. Det er visst viktig å understreke i en artikkel om sommerjobb.

Ja du har rett, det ville vært fremstilt som veldig negativt hvis det var omvendt. Det er tydeligvis greit å trykke ned gutter i dagens feminiserte samfunn siden jenter alltid har blitt diskriminert tidligere i historien.

Skrevet

Det kan jo hende jenter jobber mer eller har andre jobber.

Det er for lite å gå på til å si om det er urettferdig.

Skrevet

Fremstilles dette som en gladsak? Jeg synes artikkelen er helt nøytral og kun gjengir fakta. 

Når det gjelder (mulige) årsaker til kjønnsforskjellen, kan denne skyldes at:

•  Jenter jobber flere timer/dager/uker enn guttene
  • Når man regner hele aldergruppa 15 til 20 år under ett, vises ikke lønnsforskjeller som følger alder. Det kan jo tenkes at det blant jenter med sommerjobb er flere over 18 år. Det er mulig det kun er offentlig sektor som lønner etter tabellen som heter Unge arbeidstakere, men der er det i alle fall slik at man tjener mer jo eldre man er, og lønnen øker for hvert år.

Skrevet
42 minutes ago, Grendel said:

Det kan jo hende jenter jobber mer eller har andre jobber.

Det samme gjelder i tilfeller der det rapporteres at menn har høyere inntekt enn kvinner, men i slike sammenhenger presenteres informasjonen normalt med en helt annen vinkling (vi har ikke likelønn, osv osv).

Anonymkode: 136b7...91e

Skrevet (endret)

Jeg oppfatter artikkelen som temmelig objektiv. At du mener saken gjengis som en gladsak mhp. at jenter tjener mer tror jeg har med dine holdninger å gjøre.

Jeg synes ellers ikke det er så overraskende om jenter velger å jobbe mer enn gutter ved siden av skole/studier.

Endret av Ekstra
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det samme gjelder i tilfeller der det rapporteres at menn har høyere inntekt enn kvinner, men i slike sammenhenger presenteres informasjonen normalt med en helt annen vinkling (vi har ikke likelønn, osv osv).

Anonymkode: 136b7...91e

Absolutt. Jeg er åpen for at det kan være diskriminering i begge tilfellene, men det er vanskelig å si.

Skrevet

Jeg synes ikke dette fremstår som en «gladsak», men som en nøytral redegjørelse for faktum/statiske forskjeller. Artikkelen kommer ikke med noen tanker eller analyse om hvorfor, f.eks. om det skyldes ulikhet i hvor mye man jobber eller annet, men går rett over på å snakke om sommerjobber generelt og fordelene ved det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...