Gå til innhold

Er det bare jeg som ikke liker å dra på ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg føler meg nesten som en alien når jeg sier dette, men… er det bare jeg som ikke liker å dra på ferie?

Folk rundt meg teller ned til ferieukene som om det er julaften og bursdag på én gang, men jeg klarer bare ikke å skjønne greia. Hva skal man egentlig gjøre på ferie? Ligge på en strand og svette, stå i kø på turistattraksjoner, spise mat man egentlig ikke liker, og sove dårlig i en fremmed seng?

For meg er det mer stress enn kos. Jeg liker hverdagen. De faste rutinene, min egen seng, eget kjøleskap, og ikke minst – roen i å ha kontroll på alt. På ferie føler jeg meg ofte rastløs. Jeg kjeder meg. Føler jeg "må" slappe av, og da blir det bare… meh.

Noen andre som har det sånn? Eller er jeg bare skrudd sammen på en rar måte?

Anonymkode: ff90d...e78

Nicklusheletida
Skrevet

Borte bra, men hjemme best. Jeg liker å oppleve noe nytt, men det er alltid veldig godt å komme hjem igjen. 

Skrevet

Jeg koser meg på ferie, liker å se andre steder, være sammen med mannen min mer enn vanlig og bare gjøre det vi vil, ikke det vi må. :) Men i det øyeblikket vi skal hjem igjen etter å ha vært på reise så vil jeg helst være hjemme øyeblikkelig, ikke bruke lang tid på å komme meg hjem. 

Drømmeautomat
Skrevet

Hvis man selv kan velge hvor man drar, hvem man drar sammen med og hva man gjør når man kommer fram syns jeg definitivt ferie/reise er en bra ting. Jeg liker nettopp det at det rykker meg ut av vanen og at jeg gjør ting jeg ellers ikke ville gjort, opplever nye ting og møter nye folk. Men det er en grense for min eventyrlyst. Selv om jeg har vært i flere verdensdeler er jeg mest komfortabel med byferier i Europa. Styrer unna for mye kaos og dårlig hygiene.

Jeg skjønner hva du sier, og hvis du virkelig ikke får noe ut av å reise er det vel ingen grunn til å gjøre det?

Skrevet

Jeg liker ikke å reise på ferie med alt det inneholder pga helsen min, best for meg å være hjemme. 

Skrevet

Jeg liker å reise, men har ikke penger til det. Ei heller noen å dra med da. 

Men er godt å være hjemme også. 

Skrevet

Jeg er sikkert litt alien jeg og. Liker å reise, men hater ferier over to-tre uker. Det har helt paradoksal virkning på meg, da blir jeg trøtt. 

Så er det jo ikke slik at alle må feriere på samme måte. Mennesker er forskjellige, så liker man å være hjemme ser jeg ikke noe galt med det. 

Skrevet

Har du familie/noen du bor sammen med som vil ha deg med på ferie? Hvis ikke, forstår jeg ikke hva som er problemet. 

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg kan like en DFDS tur fra Oslo til København. Da er jo reisen like viktig som målet og det fører med seg lite stress. Men det er 23 år siden sist. Så reiseglad er jeg ikke. Chartertur til syden o.l er jeg overhodet ikke interessert i.

Skrevet
9 hours ago, Babette said:

Har du familie/noen du bor sammen med som vil ha deg med på ferie? Hvis ikke, forstår jeg ikke hva som er problemet. 

Har noen sagt det er et problem?

Skrevet

Jeg liker å dra på ferie, men etter 12år i Syden, 6mnd i året er jeg kurert for badestrand og 14-dagersturister 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 21.33):

Folk rundt meg teller ned til ferieukene som om det er julaften og bursdag på én gang, men jeg klarer bare ikke å skjønne greia. Hva skal man egentlig gjøre på ferie? Ligge på en strand og svette, stå i kø på turistattraksjoner, spise mat man egentlig ikke liker, og sove dårlig i en fremmed seng?

For meg er det mer stress enn kos. Jeg liker hverdagen. De faste rutinene, min egen seng, eget kjøleskap, og ikke minst – roen i å ha kontroll på alt. På ferie føler jeg meg ofte rastløs. Jeg kjeder meg. Føler jeg "må" slappe av, og da blir det bare… meh.

Noen andre som har det sånn? Eller er jeg bare skrudd sammen på en rar måte?

Jo, jeg bor i hus med en som nå om dagen teller ned dager til en ferie - han begynte på dag 100. Siden jeg misliker at temperaturen stiger over 24 gr. her hjemme, hadde jeg definitivt mistrivdes der. Han drar på guttetur med gode venner mens jeg får alenetid hjemme. Men fint å se at andre kan glede seg så mye til en reise, selv om jeg ikke forstår hvordan... Jeg blir sliten av å være på ferie og tenker mye som deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja hvis samboer/familien gjerne vil på ferie (sammen med deg) og du misliker det, er det et problem. Du nevner ingenting om dette.

Hvis du ikke har noen å ta hensyn til, er det ikke et problem.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du skrev bl.a. "jeg føler meg nesten som en alien når jeg sier dette", og da er det lett å trekke slutningen at du tenker det er problematisk.

Jeg har aldri tenkt i de baner som å være en alien, men har det greit med å være litt annerledes. Folk respekterer det.

Skrevet

Mannen min et litt slik, han er mest glad i hjemmelivet. Selv elsker jeg å reise. Reiser så mye jeg har råd til. Men reiser kun til varmen, ingenting gjør bedre for mitt sinn enn skikkelig varme, her er det 35 grader, gråter av lykke, jeg har leddgikt, komme til varmen gjør meg smertefri. Helt enormt deilig.

Skrevet

Jeg liker ikke å dra på ferie, men jeg liker å være på ferie.

Jeg stresser når jeg skal pakke, om jeg har glemt noe, er redd for flyturen, stress med å (som regel) stå opp tidlig og styre for å komme seg til flyplassen. Finne noen som kan passe kattene. Jeg synes det er vondt å reise fra dem. Og kvelden før jeg får et intenst behov for å bare være hjemme. Jeg vil lese alle bøkene i bokhylla, se alle filmene vi har, spille alle spillene. Jeg blir så hjemmekjær i det øyeblikk at det siste jeg vil er å reise noe sted.

Men så fort vi har forlatt huset og er på vei, så er det glemt, og jeg storkoser meg på ferie. Men ikke for lenge, en liten uke er nok. Da har jeg storkost meg, også er jeg fornøyd de neste to-tre årene.

Skrevet

Jeg er helt i motsatt ende. Jeg elsker ferie, elsker å reise, nyter å planlegge og storkoser meg både på fisketur, fjelltur og på reiser til eksotiske steder til Langtvekkistan. Jeg har aldri reist på ren badeferie til «Syden», så det vet jeg lite om, men liker å legge inn dager på stranden mellom andre opplevelser. Jeg liker å oppleve flere ting på en og samme ferie, og har aldri vært på kun én destinasjon.

Kjæresten og jeg var i Mellom-Amerika nå i påsken, og det var første skikkelige langtur etter pandemien. Det var utrolig fint å være på eventyr igjen, så det blir nok ikke lenge til neste gang men i årene framover kommer jeg til å legge slike turer utenom sommeren. Jeg har fått skikkelig sansen for kortreist ferie om sommeren, og kan fiske og sette krabbeteiner i ukesvis uten å gå lei (om det ikke regner hele tiden). 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...