Gå til innhold

Eksplosiv økning av barn som sliter med hukommelsen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/buskerud/eksplosiv-okning_-barn-sliter-med-hukommelsen-1.17448953

Dette var rart. Nær en tredobling i antall legebesøk de siste fem årene av barn som går til legen for hukommelsesforstyrrelse.

Hva kan det skyldes - skjermbruk og sosiale medier, covid eller covid-vaksine? (Regner med at det siste benektes på det sterkeste.)

– Jeg har aldri sett noe lignende, sier forsker og statistiker ved Folkehelseinstituttet, Richard Aubrey White.

– Først og fremst blir jeg veldig bekymra. Det er veldig ekle tall å se, sier Marte Roa Syvertsen, lege ved nevrologisk avdeling og forskningssjef på Drammen sykehus.

Syvertsen mener flere kurver peker i negativ retning når det gjelder unges hjernehelse.

Svært mange unge sliter psykisk, og stadig flere får en ADHD eller autismediagnose.

Anonymkode: 254ef...1b0

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/buskerud/eksplosiv-okning_-barn-sliter-med-hukommelsen-1.17448953

Dette var rart. Nær en tredobling i antall legebesøk de siste fem årene av barn som går til legen for hukommelsesforstyrrelse.

Hva kan det skyldes - skjermbruk og sosiale medier, covid eller covid-vaksine? (Regner med at det siste benektes på det sterkeste.)

– Jeg har aldri sett noe lignende, sier forsker og statistiker ved Folkehelseinstituttet, Richard Aubrey White.

– Først og fremst blir jeg veldig bekymra. Det er veldig ekle tall å se, sier Marte Roa Syvertsen, lege ved nevrologisk avdeling og forskningssjef på Drammen sykehus.

Syvertsen mener flere kurver peker i negativ retning når det gjelder unges hjernehelse.

Svært mange unge sliter psykisk, og stadig flere får en ADHD eller autismediagnose.

Anonymkode: 254ef...1b0

Bra. Færre dumme nevrotypikere med en kopi av en tankegang og ikke evner å se ting for hva det er. 

Skrevet

Vi vet jo at utstrakt skjermbruk påvirker hjernen. Små barn blir vant med masse visuell stimuli hele tiden gjennom skjermen, og får kortere konsentrasjonsevne. (Hvor mange voksne er det ikke som ikke lenger kan se en film eller TV-serie uten å fikle med mobilen samtidig?).

AnonymBruker
Skrevet

Av det jeg ser hos familie og venner som har barn så er noe som går igjen at de er livredde for at barna skal måtte finne på noe selv.

Alt arrangeres og tilrettelegges av foreldrene og de andre voksne rundt, og alle slipper det de har i hendene om barnet sier at det kjeder seg og får ramset opp en haug med forskjellige aktiviteter de kan finne på. Da jeg var liten på 90 tallet så fikk jeg beskjed om at det var sunt å kjede seg, og de voksne lekte aldri med oss når vi hadde besøk eller var på besøk hos andre. Nå forventes det at vi skal droppe voksenpraten og hoppe ned på gulvet og delta i leken så fort barnet sutret litt over kjedsomhet.

Hvordan skal under som aldri har lært å kjede seg eller underholde seg selv klare noe som helst? I tillegg plasseres de med skjermer overalt hvis foreldrene må gjøre noe annet, for gud forby at de må klare å bruke fantasien til å finne på noe. Da er det bedre at det stirres inn i en mobil eller ipad under hele kjøreturen eller om mor og far ikke er tilgjengelig.

Jeg syns ikke det er det minste rart at hukommelsen og oppmerksomheten til dagens unge går til helvete. Det skjer med deres egne foreldres velsignelse.

Anonymkode: bbcac...514

Skrevet
Vhanja skrev (1 time siden):

Vi vet jo at utstrakt skjermbruk påvirker hjernen. Små barn blir vant med masse visuell stimuli hele tiden gjennom skjermen, og får kortere konsentrasjonsevne. (Hvor mange voksne er det ikke som ikke lenger kan se en film eller TV-serie uten å fikle med mobilen samtidig?).

Ja, jeg tror også dette kan være noe av årsaken. Jeg kjenner igjen det samme hos meg selv og hos andre.

Jeg tror ikke skjerm = skjerm her. Jeg tror det å se sammenhengende film/serie er mer sammenlignbart med å lese en bok, og at det er rask scrolling og interaktive ting, hvor det kommer stadig nye stimuli, som er mest skadelig.

Noe kan nok også tilskrives at foreldre er tettere på og at flere søker lege, og de nevnte også i artikkelen noe med endret bruk av diagnosekoder.

Jeg kjøper ikke at alt dette skal skyldes covid. Barn gjennomgår allerede en haug med infeksjoner, som også har potensiale til å gi senvirkninger. Jeg tror ikke covid-19 gir en dramatisk økning. Kanskje litt, men vi er ikke i en helt ny verden sammenlignet med før. Noen covid-eksperter ser ut til å ha tunnelsyn.

Til TS, som også trakk frem vaksiner. Ja, det stemmer at barn utover i pandemien fikk flere covidvaksiner enn før (null). Så covidvaksiner har økt forut for hukommelsesproblemene. Men det har også salg av friluftsutstyr. Så kanskje det er den økte tiden tilbrakt i skog og mark som er årsaken? Eller mer seriøst: isolasjonen under pandemien? Isolasjon og understimulering fører faktisk til redusert kognitiv funksjon.

Jeg vet ikke hvorfor det er så populært å finne på at vaksiner skal være skyld i både det ene og det andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...