Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tar det fra man har blitt gravid til magen begynner å vokse?

Kjæresten min og jeg hadde sex 1.april og 14.april....nå har jeg fått en kul øverst på magen(over mellomgulvet) er jeg gravid?

ettersom jeg er under den seksuelle lavalder, må foreldrene varsles hvis jeg skal ta abort?

håper på svar så fort som mulig

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49285-lengde/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en jordmor

Kjære deg

Du får nok ikke kul på magen så fort om du skulle blitt gravid. Uansett kommer ikke kulen så høyt; den vokser ut fra under navlen først, fordi det er der livmoren din er i ikke- gravid tilstand.

Hvis du mot formodning skulle være gravid behøver ikke dine foreldre å bli informert ved et eventuellt svangerskapsavbrudd. Men dette er noe du må tenke nøye gjennom. En abort er et tøfft inngrep og det kan være godt for deg å ha dine foreldres forståelse da. Ofte reagerer foreldre ganske anderledes enn man frykter.

Til slutt vil jeg si deg at jeg synes du snarest bør skaffe deg prevensjon før du fortsetter å utsette deg selv for risikoen for uønsket graviditet. Er du voksen nok til et seksualliv bør du være voksen nok til å ta ansvaret for å beskytte deg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49285-lengde/#findComment-191152
Del på andre sider

Man vil ikke kunne se på magen at du er gravid før etter ca. 3 måneder. (Men noen opplever å bli litt oppblåst i magen i begynnelsen.)

Hvor lenge er det siden du hadde mensen? De første graviditetstegnene er at mensen ikke kommer til riktig tid og at du blir kvalm og kanskje svimmel. Noen får også hovne, vonde bryster. Men det er vanlig å få før mensen kommer også, så det er ikke noe sikkert tegn.

Den eneste sikre måten å vite om du er gravid på, er å ta en graviditetstest. Du kan enten kjøpe en selv på apoteket, ta med urinprøve til lege, eller du kan gå til helsesøstra på skolen. Hun kan også hjelpe deg med å bestille time hos lege. Skolehelsesøstrene er fine å prate med om prevensjon også. Ikke ha mer sex før dere har ordnet med prevensjon! Kondomer fås kjøpt overalt.

Jeg håper det går bra med deg. Du trenger ikke å uroe deg før du evt. oppdager at mensen ikke kommer til rett tid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49285-lengde/#findComment-193884
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...