Gå til innhold

Hva er et must for deg på Tapasbordet ?

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Skrevet
frosken skrev (5 minutter siden):

Jeg tåler ikke hvitløk (uten at jeg utbasunerer det som gjest), og setter derfor veldig stor pris på at det også serveres noen "renere" retter som nettopp skinke, ost, focaccia og småpoteter. (For øvrig er det utrolig upraktisk å ikke tåle hvitløk!)

Det blir mye uten hvitløk, tenker jeg :)Venninna mi skal foressten lage focaccia og ta med seg. 

Videoannonse
Annonse
Lillemus
Skrevet
frosken skrev (8 timer siden):

Jeg tåler ikke hvitløk (uten at jeg utbasunerer det som gjest), og setter derfor veldig stor pris på at det også serveres noen "renere" retter som nettopp skinke, ost, focaccia og småpoteter. (For øvrig er det utrolig upraktisk å ikke tåle hvitløk!)

Min søster tåler ingen form for løk, da skal jeg love deg at vi snakker om upraktisk. 

Skrevet
Lillemus skrev (44 minutter siden):

Min søster tåler ingen form for løk, da skal jeg love deg at vi snakker om upraktisk. 

Jepp, det vet jeg. Jeg tåler heller ingen form for rå løk, men heldigvis går det bra dersom den er godt stekt eller kokt - men hvitløk går dårlig uansett. Tror det er derfor jeg har endt opp med et kosthold med i overkant mye melkeprodukter og frukt. 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (12 timer siden):

Det blir mye uten hvitløk, tenker jeg :)Venninna mi skal foressten lage focaccia og ta med seg. 

Jeg er helt enig i ditt svar til den anonyme. Det er selvsagt en ærlig sak å være allergisk eller ikke tåle, og da sier man vel fra til vertskapet på forhånd, hvis disse ikke kjenner til gjestenes allergi fra før av. Eventuelt tilbyr å ta med egen mat uten å gjøre noe vesen av det, hvis det er lite man kan spise.

Dette er uansett noe helt annet enn å ikke "like" ditt og datt, som en kresen 7-åring.  

Nicklusheletida
Skrevet
Babette skrev (24 minutter siden):

Jeg er helt enig i ditt svar til den anonyme. Det er selvsagt en ærlig sak å være allergisk eller ikke tåle, og da sier man vel fra til vertskapet på forhånd, hvis disse ikke kjenner til gjestenes allergi fra før av. Eventuelt tilbyr å ta med egen mat uten å gjøre noe vesen av det, hvis det er lite man kan spise.

Dette er uansett noe helt annet enn å ikke "like" ditt og datt, som en kresen 7-åring.  

Ja, det er noe helt annet. Den anonyme jeg svarte, sa hen ikke likte. Slik oppfører man seg ikke når man blir invitert bort. 

Jeg er vant til utfordringer når jeg skal invitere egen storfamilie hjem til oss.  Jeg må ta hensyn til 3 stk. Den ene spiser ikke kjøtt, den andre har melkeallergi og den tredje får mageproblemer av karbohydrater. Det skaper litt hodebry :)

Skrevet
Nicklusheletida skrev (19 minutter siden):

Ja, det er noe helt annet. Den anonyme jeg svarte, sa hen ikke likte. Slik oppfører man seg ikke når man blir invitert bort. 

Jeg er vant til utfordringer når jeg skal invitere egen storfamilie hjem til oss.  Jeg må ta hensyn til 3 stk. Den ene spiser ikke kjøtt, den andre har melkeallergi og den tredje får mageproblemer av karbohydrater. Det skaper litt hodebry :)

Ja, forståelig at det kan by på utfordringer.

Jeg husker en privat sammenkomst i studietida, der det ble servert fransk løksuppe.  Jeg satt ved siden av en av gjestene som var høygravid,  hun hvisket at hun fikk halsbrann bare ved synet. Men hun spise loff og lot som ingenting.

Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg brekker meg av smaken. Det er mulig det er umodent, men det er nå det jeg gjør. Att brekningsrefleksen min er umoden det kan jeg gjøre fint lite med. Hvitløk er jo blitt like vanlig som salt. Så det er ett stort problem. 

Jeg utbasunerer det ikke, jeg bare lar være å forsyne meg. På hvilken måte er det uhøflig?

Anonymkode: 2f36a...e28

Hvis det virkelig er sant at du ikke fant noe du likte fra et Tapasbord og at du brekker deg av all maten ( det høres for utrolig ut til å være sant ), da er dette så ille at du bør begynne å ta med egen mat. 

Skrevet
frosken skrev (16 timer siden):

Skjønner det er upraktisk å ikke tåle hvitløk – det har blitt veldig vanlig. 

Men som både du og jeg har vært inne på i våre innlegg, inneholder tapasbord flest mange nok retter til at det ikke burde være nødvendig å ty til frossenpizza;) Jeg har dessuten ikke det i hus, så da måtte det ha blitt en skive grovt brød med pålegg. ;) Har forresten inntrykk av at det er typisk svensk om man har en suppe eller gryterett, så settes det også fram ikke brød og smør, men også et par oster. 

Skrevet
morsan skrev (53 minutter siden):

Skjønner det er upraktisk å ikke tåle hvitløk – det har blitt veldig vanlig. 

Men som både du og jeg har vært inne på i våre innlegg, inneholder tapasbord flest mange nok retter til at det ikke burde være nødvendig å ty til frossenpizza;) Jeg har dessuten ikke det i hus, så da måtte det ha blitt en skive grovt brød med pålegg. ;) Har forresten inntrykk av at det er typisk svensk om man har en suppe eller gryterett, så settes det også fram ikke brød og smør, men også et par oster. 

Jeg klarer alltid å finne ok løsninger, - og om jeg vet det er en meny som kan bli litt problematisk, så sørger jeg for å ikke være veldig sulten når jeg kommer. Jeg liker ikke at det blir noe "styr" ut av det. (De fleste av oss er jo ikke akkurat underernærte heller;-))

Skrevet
frosken skrev (2 timer siden):

Jeg klarer alltid å finne ok løsninger, - og om jeg vet det er en meny som kan bli litt problematisk, så sørger jeg for å ikke være veldig sulten når jeg kommer. Jeg liker ikke at det blir noe "styr" ut av det. (De fleste av oss er jo ikke akkurat underernærte heller;-))

Higi ;) 

Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nedlatende. Typisk respons. Det å ha problemer med visse typer mat, har du ikke empati til å ta inn over deg.

Du snur på det. Du viser nedlatenhet overfor vertskapet og manglende empati. Kan legge til manglende sosiale antenner og lite takknemlighet for å bli invitert. 

Her hadde du jo ikke gitt beskjed før du kom. Du kommer og " fant ikke noe du likte " Det er faktisk ganske mye arbeid som legges ned før det kommer gjester og da bør du vel heller kanskje tenke at det kan føles nedlatende overfor vertskapet at du" ikke fant noe du likte"  og at  de ble nødt å sette på en frossenpizza. Du burde ha gitt beskjed på forhånd. Ellers kunne du ha løst det ved å si på forhånd at du ikke liker hvitløk og kanskje til og med tilbudt deg å ta med et par retter ( som du liker ) til Tapasbordet. Ellers tror nå jeg at det er mulig å finne et eller annet for alle på et tapasbord da, hvis man bare legger godviljen til. 

Lillemus
Skrevet
Nicklusheletida skrev (7 timer siden):

Du snur på det. Du viser nedlatenhet overfor vertskapet og manglende empati. Kan legge til manglende sosiale antenner og lite takknemlighet for å bli invitert. 

Her hadde du jo ikke gitt beskjed før du kom. Du kommer og " fant ikke noe du likte " Det er faktisk ganske mye arbeid som legges ned før det kommer gjester og da bør du vel heller kanskje tenke at det kan føles nedlatende overfor vertskapet at du" ikke fant noe du likte"  og at  de ble nødt å sette på en frossenpizza. Du burde ha gitt beskjed på forhånd. Ellers kunne du ha løst det ved å si på forhånd at du ikke liker hvitløk og kanskje til og med tilbudt deg å ta med et par retter ( som du liker ) til Tapasbordet. Ellers tror nå jeg at det er mulig å finne et eller annet for alle på et tapasbord da, hvis man bare legger godviljen til. 

Jeg har en datter som nok kunne gått på et tapasbord og ikke funnet stort hun liker, men hun er godt oppdratt og gjør aldri noe nummer ut av sånt. :) Det er vel alltid brød og kjøttboller på et tapasbord og det hadde hun spist og kost seg med det. Hun har dog blitt veldig flink til å smake på mye nytt, men det er jo et stykke mellom å smake og å spise seg mett på noe nytt. 

Nicklusheletida
Skrevet
Lillemus skrev (4 timer siden):

Jeg har en datter som nok kunne gått på et tapasbord og ikke funnet stort hun liker, men hun er godt oppdratt og gjør aldri noe nummer ut av sånt. :) Det er vel alltid brød og kjøttboller på et tapasbord og det hadde hun spist og kost seg med det. Hun har dog blitt veldig flink til å smake på mye nytt, men det er jo et stykke mellom å smake og å spise seg mett på noe nytt. 

Jeg lager ofte en blanding mellom Tapas og koldtbord hvis det kommer folk i alle aldre. Når jeg skal be hele storfamilien med både unge og gamle, synes jeg det er enklest fordi da finner alle noe de kan tåle/like. F.eks fylte tacobåter, innbakte pølser liker jo de unge og det kan lages på en,to tre hvis man bruker en ferdig pizzadeig fra Peppes.

Nicklusheletida
Skrevet
Kayia skrev (På 18.6.2025 den 16.58):

Skinke og ost (ala manchego), kjøttboller i paprika- og tomatsaus, bacondadler, gode oliven, aioli og focaccia er et must.

I tillegg til det andre har nevnt syns jeg ellers det er digg å finne lune, fylte sopp (med feks blåmugg), choritzo i paprika- eller rødvinssaus, tomat- og mozarellasalat og spansk omelett.

I tillegg til poteter kan en god ratatouille fylle litt ekstra, og det samme kan (posjons)stykker med pai (gjenrne med spinat og feta).

Det var det jeg kom på i farten - og nå ble jeg sulten :) 

Er det innafor å kjøpe ferdig rødvinsaus ? Jeg så nemlig rødvinsaus på Meny i dag . 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (23 minutter siden):

Er det innafor å kjøpe ferdig rødvinsaus ? Jeg så nemlig rødvinsaus på Meny i dag . 

Har ikke brukt rødvinsaus i tapasretter, men har servert det i selskap til både okse, lam og kalkun og and. Gjerne pimpet opp med litt hakket sjalottløk, hvitløk og kanskje også en fløteskvett når det har passet, men da blir det jo ikke lengre rødvinsaus. Har fått mye komplimenter for sausene mine 🤣

Skrevet
Nicklusheletida skrev (På 23.6.2025 den 11.43):

Jeg lager ofte en blanding mellom Tapas og koldtbord hvis det kommer folk i alle aldre.

Husker at jeg til 40-årsdagen min bestilte et kreolsk koldtbord, og så supplerte jeg med mer «barneretter» ved enden av bordet, til eget barn og tantebarn. Der var det enklere ting, som ikke var blandet sammen, typisk at salatingrediensene var i separate skåler, det var kjøttboller og sauser separat osv. Det var noen av den eldste generasjonen som også syntes det var stas. ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2025 den 13.13):

Jeg utbasunerer det ikke, jeg bare lar være å forsyne meg. På hvilken måte er det uhøflig?

Det at du bare lot være å forsyne deg gikk visst ikke helt upåaktet hen, ettersom vertsskapet endte med å steke en frossenpizza til deg. ;) 

Det at det er visse ting man ikke makter smaken av, er noe de aller aller fleste av oss kan skrive under på. Bare søk opp en tråd her tidligere i vinter eller når det var, hvor DOL’ere la ut om alt de ikke liker. Jeg selv for eksempel ville slitt veldig om jeg kom i et selskap og det som ble servert var en levergryte. Heldigvis er sjansen for det minimal. 

Men med buffeter/tapas skal det virkelig godt gjøres at man ikke finner noe man klarer å spise. Da er det neppe bare hvitløk og marinader som er problemet. Forslaget til Nicklus om å tilby seg å ta med noe, synes jeg var smart. Jeg var bedt i sildalag til en vestlending. En av de andre gjestene, som ikke likte sild, hadde med en stor flott salat som alle kunne ta av, enten de spiste mye eller Ikkeno av silda. 

De fleste vertinner vil at gjestene skal hygge seg, og de vil at folk skal synes maten er god. Er man da ekstremt vanskelig å tilfredsstille, er det bedre med en heads up på forhånd, ev også at man tar med noe, enn at vertinnen istedenfor å kose seg i sitt eget selskap plutselig må styre med en alternativ meny. 

Lillemus
Skrevet
morsan skrev (5 timer siden):

Det at du bare lot være å forsyne deg gikk visst ikke helt upåaktet hen, ettersom vertsskapet endte med å steke en frossenpizza til deg. ;) 

Det skal også sies at noen på ingen måte tar et lite "Nei takk, ikke lag noe oppstyr rundt det, jeg klarer meg fint", men blir helt på tuppa om en i selskapet ikke forsyner seg, men klarer seg med drikke og kanskje en brødbit. Nå vet jeg ikke om dette har skjedd hos ts da.

Skrevet
Lillemus skrev (39 minutter siden):

Det skal også sies at noen på ingen måte tar et lite "Nei takk, ikke lag noe oppstyr rundt det, jeg klarer meg fint", men blir helt på tuppa om en i selskapet ikke forsyner seg, men klarer seg med drikke og kanskje en brødbit. Nå vet jeg ikke om dette har skjedd hos ts da.

Det er sant ;) 

Skrevet

En ting jeg har lagt merke til i Sverige, eller hos svensker i Norge, er at de ved flere anledninger også har satt fram brød, smør og gulost. En gang fx var det en gryterett eller suppe, og så brød/smør/ost i tillegg. Jeg har også erfart at det har stått på svensk koldtbord i tillegg til mer kostelige retter. Ikke bare er det godt, men folk som ikke kan eller vil spise så mye av «hovedmaten» får en enkel vei ut av uføret. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...