Gå til innhold

Hva er et must for deg på Tapasbordet ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nicklusheletida skrev (På 23.6.2025 den 11.43):

Jeg lager ofte en blanding mellom Tapas og koldtbord hvis det kommer folk i alle aldre.

Husker at jeg til 40-årsdagen min bestilte et kreolsk koldtbord, og så supplerte jeg med mer «barneretter» ved enden av bordet, til eget barn og tantebarn. Der var det enklere ting, som ikke var blandet sammen, typisk at salatingrediensene var i separate skåler, det var kjøttboller og sauser separat osv. Det var noen av den eldste generasjonen som også syntes det var stas. ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2025 den 13.13):

Jeg utbasunerer det ikke, jeg bare lar være å forsyne meg. På hvilken måte er det uhøflig?

Anonymkode: 2f36a...e28

Det at du bare lot være å forsyne deg gikk visst ikke helt upåaktet hen, ettersom vertsskapet endte med å steke en frossenpizza til deg. ;) 

Det at det er visse ting man ikke makter smaken av, er noe de aller aller fleste av oss kan skrive under på. Bare søk opp en tråd her tidligere i vinter eller når det var, hvor DOL’ere la ut om alt de ikke liker. Jeg selv for eksempel ville slitt veldig om jeg kom i et selskap og det som ble servert var en levergryte. Heldigvis er sjansen for det minimal. 

Men med buffeter/tapas skal det virkelig godt gjøres at man ikke finner noe man klarer å spise. Da er det neppe bare hvitløk og marinader som er problemet. Forslaget til Nicklus om å tilby seg å ta med noe, synes jeg var smart. Jeg var bedt i sildalag til en vestlending. En av de andre gjestene, som ikke likte sild, hadde med en stor flott salat som alle kunne ta av, enten de spiste mye eller Ikkeno av silda. 

De fleste vertinner vil at gjestene skal hygge seg, og de vil at folk skal synes maten er god. Er man da ekstremt vanskelig å tilfredsstille, er det bedre med en heads up på forhånd, ev også at man tar med noe, enn at vertinnen istedenfor å kose seg i sitt eget selskap plutselig må styre med en alternativ meny. 

Skrevet
morsan skrev (5 timer siden):

Det at du bare lot være å forsyne deg gikk visst ikke helt upåaktet hen, ettersom vertsskapet endte med å steke en frossenpizza til deg. ;) 

Det skal også sies at noen på ingen måte tar et lite "Nei takk, ikke lag noe oppstyr rundt det, jeg klarer meg fint", men blir helt på tuppa om en i selskapet ikke forsyner seg, men klarer seg med drikke og kanskje en brødbit. Nå vet jeg ikke om dette har skjedd hos ts da.

Skrevet
Lillemus skrev (39 minutter siden):

Det skal også sies at noen på ingen måte tar et lite "Nei takk, ikke lag noe oppstyr rundt det, jeg klarer meg fint", men blir helt på tuppa om en i selskapet ikke forsyner seg, men klarer seg med drikke og kanskje en brødbit. Nå vet jeg ikke om dette har skjedd hos ts da.

Det er sant ;) 

Skrevet

En ting jeg har lagt merke til i Sverige, eller hos svensker i Norge, er at de ved flere anledninger også har satt fram brød, smør og gulost. En gang fx var det en gryterett eller suppe, og så brød/smør/ost i tillegg. Jeg har også erfart at det har stått på svensk koldtbord i tillegg til mer kostelige retter. Ikke bare er det godt, men folk som ikke kan eller vil spise så mye av «hovedmaten» får en enkel vei ut av uføret. 

Skrevet

Fordelen med tapas og koldtbord er jo nettopp at de fleste kan finne noe de liker/tåler.  Man er litt mer "låst" hvis det serveres en bestemt rett og man ikke liker/tåler den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...