Gå til innhold

Kan borettslaget gå konkurs og hva skjer da?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bekymrer meg mye for mye, og lurer litt på om ett borettslag kan gå konkurs og hva som i så fall skjer da?

Anonymkode: 0720a...fae

Skrevet

Det er vanlig at et borettslag er forsikret gjennom boligbyggelaget det er tilknyttet. 

Skrevet (endret)

Hvis borettslaget er veldig dårlig drevet og har mange andelseiere som ikke betaler for seg, kan borettslaget gå konkurs. Men det er sjelden.

Her står det en god del om (andre) risikofaktorer og hvordan man kan sjekke dem før kjøp:
https://www.meglerbasen.no/guider/fellesgjeld

Endret av laban
AnonymBruker
Skrevet
Osten skrev (2 minutter siden):

Det er vanlig at et borettslag er forsikret gjennom boligbyggelaget det er tilknyttet. 

Så da går det ikke konkurs fordi det er forsikret, eller?

AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (2 minutter siden):

Hvis borettslaget er veldig dårlig drevet og har mange andelseiere som ikke betaler for seg, kan borettslaget gå konkurs. Men det er sjelden.

Her står det en god del om (andre) risikofaktorer og hvordan man kan sjekke dem før kjøp:
https://www.meglerbasen.no/guider/fellesgjeld

Ok, godt å høre det er sjeldent i det minste. Er ett ganske stort borettslag med 150 leiligheter, så vil tro det er en fordel? Nå har jeg allerede kjøpt da, men skal lagre linken til en eventuell neste gang jeg kjøper.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå har jeg allerede kjøpt da, men skal lagre linken til en eventuell neste gang jeg kjøper.

Du kan likevel gå gjennom punktene og bli beroliget hvis noen av dem er oppfylt:  Fellesgjelden er "normal", borettslaget er medlen av en sikringsordning, virker økonomisk ryddig/veldrevet osv. Sjekk om årsrapport og regnskap fra i fjor ligger på nett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ordningen beskytter andelseierne mot å bli påført utgifter dersom tvangssalg ikke dekker gjeld som har oppstått pga. manglende betaling av felleskostnader: https://www.nbbl.no/for-borettslag-og-sameier/borettslagenes-sikringsordning/

Ved alle former for felles gjeld, enten den tas opp av et sameie eller et borettslag, er det en teoretisk risiko for at banken sier opp lånet fordi avtalen ikke holdes, altså at innbetalingene ikke kommer. Men det må jo mer til enn at det er en unnalurer eller to i borettslaget, for at hele lånet skal bli sagt opp. I så fall tilbys andelseierne kjøp eller leiekontrakter, de blir ikke kastet ut. Men de taper ofte penger.

Her er en side som avliver myter og rykter om borettslag, sikringsordningen er også omtalt:
https://www.autvik.no/aktuelt-1/myter-om-borettslag

Skrevet
laban skrev (12 minutter siden):

Ordningen beskytter andelseierne mot å bli påført utgifter dersom tvangssalg ikke dekker gjeld som har oppstått pga. manglende betaling av felleskostnader: https://www.nbbl.no/for-borettslag-og-sameier/borettslagenes-sikringsordning/

Ved alle former for felles gjeld, enten den tas opp av et sameie eller et borettslag, er det en teoretisk risiko for at banken sier opp lånet fordi avtalen ikke holdes, altså at innbetalingene ikke kommer. Men det må jo mer til enn at det er en unnalurer eller to i borettslaget, for at hele lånet skal bli sagt opp. I så fall tilbys andelseierne kjøp eller leiekontrakter, de blir ikke kastet ut. Men de taper ofte penger.

Her er en side som avliver myter og rykter om borettslag, sikringsordningen er også omtalt:

Litt på siden, men jeg nylig vært vitne til noe som er en påminnelse om hvor viktig det kan være å sørge for sikkerhet for de forpliktelsene også et sameie påtar seg. En jeg kjenner bor i et lite sameie hvor fasaden måtte pusses opp. Alle enhetene skulle betale 800 000 hver, men en av eierne betalte aldri,  og så gikk han personlig konkurs - og nå må de øvrige seksjonseierne betale 80 000 mer hver for å dekke det de skylder entreprenøren. 

Skrevet
frosken skrev (3 minutter siden):

Litt på siden, men jeg nylig vært vitne til noe som er en påminnelse om hvor viktig det kan være å sørge for sikkerhet for de forpliktelsene også et sameie påtar seg. En jeg kjenner bor i et lite sameie hvor fasaden måtte pusses opp. Alle enhetene skulle betale 800 000 hver, men en av eierne betalte aldri,  og så gikk han personlig konkurs - og nå må de øvrige seksjonseierne betale 80 000 mer hver for å dekke det de skylder entreprenøren. 

Kjipt - jeg bor i et sameie som er i største laget i mange sammenhenger, men det har sine fordeler også. Aldri lystbetont å betale for andre, men det er mange flere sameiere her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke helt sikker, men mener at borettslaget skal være sikret mot konkurs via ordninger i boligbyggelaget, f.eks borettslagenes sikringsfond. Men hvis du har leilighet i et borettslag, kan du henvende deg til boligbyggelaget og spørre. 

Skrevet
laban skrev (7 minutter siden):

Kjipt - jeg bor i et sameie som er i største laget i mange sammenhenger, men det har sine fordeler også. Aldri lystbetont å betale for andre, men det er mange flere sameiere her. 

Etter å ha bodd en del år i gammel enebolig med alle de kostnadene det medførte, har jeg flyttet inn i et stort sameie hvor leilighetene ble bygget for ca ti år siden;-) Fortsatt er felleskostnadene kun 2500 ,- pr måned, men på et eller annet tidspunkt må det jo øke. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (20 minutter siden):

Hva skjedde med han som ikke betalte? Ble han tvunget til å flytte eller bor han der ennå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva skjedde med han som ikke betalte? Ble han tvunget til å flytte eller bor han der ennå?

Leiligheten er solgt på tvangssalg, men han var skyldig penger til mange, så det ble kun et lite beløp til sameiet. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (2 minutter siden):

Leiligheten er solgt på tvangssalg, men han var skyldig penger til mange, så det ble kun et lite beløp til sameiet. 

Så kjipt for vedkommende, og de andre involverte i sameiet.

AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (52 minutter siden):

Takk for forklaring. 

slabbedask
Skrevet

Det skjedde faktisk nylig.

https://www.krs.no/borettslag-slar-seg-konkurs-har-ikke-klart-a-betjene-gjelda/s/5-157-459807

– Vi mister alt, sier Ingar Birkeland Krabbestig, i forbindelse med at Solsiden bopark 4 Borettslag begjærer seg selv konkurs.

Konkursen kommer som følge av at borettslaget ikke har klart å betjene fellesgjelden sin på rundt 30 millioner kroner.

Når et borettslag slår seg konkurs, får det store konsekvenser for de som har kjøpt andel i bygget. I et borettslag har man en bruksrett til egen leilighet. Ved en konkurs mister man denne bruksretten. Pengene man har betalt inn er også tapt. Beboerne blir imidlertid ikke kastet på dør, men bruksretten går over til å være en leierett.

Konkursen forklares med at en person eier seks leiligheter i bygget. Vedkommende skal i desember i fjor ha sluttet å betale inn felleskostnader for disse seks boligene.

Trodde det i utgangspunktet kun var mulig å eie en leilighet i et borettslag?

AnonymBruker
Skrevet
slabbedask skrev (1 minutt siden):

Det skjedde faktisk nylig.

https://www.krs.no/borettslag-slar-seg-konkurs-har-ikke-klart-a-betjene-gjelda/s/5-157-459807

– Vi mister alt, sier Ingar Birkeland Krabbestig, i forbindelse med at Solsiden bopark 4 Borettslag begjærer seg selv konkurs.

Konkursen kommer som følge av at borettslaget ikke har klart å betjene fellesgjelden sin på rundt 30 millioner kroner.

Når et borettslag slår seg konkurs, får det store konsekvenser for de som har kjøpt andel i bygget. I et borettslag har man en bruksrett til egen leilighet. Ved en konkurs mister man denne bruksretten. Pengene man har betalt inn er også tapt. Beboerne blir imidlertid ikke kastet på dør, men bruksretten går over til å være en leierett.

Konkursen forklares med at en person eier seks leiligheter i bygget. Vedkommende skal i desember i fjor ha sluttet å betale inn felleskostnader for disse seks boligene.

Hva er best å gjøre i den situasjonen da? Leie leiligheten sin eller se etter noe annet man kan kjøpe og eie? 

Lillemus
Skrevet
slabbedask skrev (4 timer siden):

Kommer vel an på boligbyggelaget, i TOBB (Trondheim og omegn boligbyggelag) kan man ikke eie mer enn en leilighet, hvordan det er i f.eks. Obos eller enkeltstående borettslag vet jeg ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...