Gå til innhold

Det har vel alltid vært slik at kvinner er de som velger og menn håper på å bli valgt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Konikk om online dating. 

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/jQy7g0/tinder-og-dating-ni-av-ti-kvinner-bruker-filter

Kvinner har i dag et massivt utvalg. De fleste får mange henvendelser, matcher og meldinger hver eneste uke. Det har gjort dem selektive, og det ser man i hvordan profilene deres er bygget opp.

Det handler mer om hva de ikke vil ha, enn hva de faktisk søker. De fleste inneholder advarsler, krav eller tydelige avvisninger. 

Samtidig har jeg lagt merke til en annen ting: Det visuelle er manipulert til det nesten absurde. Jeg tør påstå at ni av ti kvinneprofiler bruker filter – ikke bare litt glød i huden, men kraftige filter som gjør ansiktet glatt, øynene større og uttrykket yngre.

Jo mer jeg observerer, desto mer kjenner jeg på en følelse som går dypere enn bare frustrasjon over manglende svar eller overfiltrerte bilder. Det handler om en slags utmattelse – følelsen av at kvinner i dag ønsker en mann som ikke finnes.

Han skal være høy og pen, godt utdannet og trygg økonomisk, morsom, men ikke klovn, følsom, men ikke svak, røff og mandig, men også sårbar og åpen. Han skal ha selvtillit, men aldri være selvsentrert, være ambisiøs, men også alltid til stede og tilpasningsdyktig. Ofte sier kvinner at de vil ha en snill mann. Men så oppdager man raskt at å være for snill ikke fungerer heller. Man blir for lett, for kjedelig, for forutsigbar.

Konsekvensen er en mann som føler seg konstant utilstrekkelig.  Til slutt går noe i mannen i stykker. Man gir opp.

Anonymkode: 25ba5...968

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Det er ikke kvinner sin feil når menn for det dårlig. Husk at det er kvinner som oftest blir drept og voldtatt av menn. Ikke motsatt. 

Drømmeautomat
Skrevet

Ja, vha. apper har det blitt enklere for kvinner å få en match og kanskje uforpliktende sex med menn som er mer attraktive enn dem, men det er fortsatt like vanskelig for dem å holde på mannen. En kvinne kunne også skrevet en ytring som oppsummert ville vært: Gikk på et par dater med en utrolig fin fyr, vi hadde sex og så hørte jeg aldri fra ham igjen. Det er jo ikke slik at alle kvinner på Tinder innleder et forhold til de 10% mest attraktive mennene, det regnestykket går ikke opp. Tinder er ikke nødvendigvis så morsomt for kvinner heller. Jeg har hørt mange rare historier, inkludert voldetektsforsøk.

Sitat

Og ironisk nok er det da interessen plutselig kommer. Når man slutter å prøve. Når man gir faen. Kanskje fordi man da fremstår mer mystisk, kanskje fordi man ikke virker desperat. Men da har noe endret seg i ham: Han tør ikke åpne hjertet igjen. Han har blitt emosjonelt lukket – ikke fordi han ikke ønsker nærhet, men fordi han ikke orker å bli såret én gang til.

Kronikkforfatteren er inne på noe sentralt her, bortsett fra at det ikke handler om å slutte å prøve. Det handler om å slutte å forstille seg og om å slutte å idealisere kvinner eller behandle dem som ukjente vesener. De fleste, uansett om det er kvinner eller menn, ønsker først og fremst en ekte forbindelse.

Det verste en mann kan gjøre er å lulle seg inn i en forestilling om at han ville hatt det enklere om vi var tilbake i 1995 og disse appene ikke fantes. Appene er simpelthen er et tilskudd. Alle de samme gamle sosiale arenaene man møtte framtidige partnere på før i tida fins fortsatt. Hvis du er mann og sliter med appene, bruk disse. Du vil skille deg ut, og du vil vite der og da om du er tiltrukket av kvinna.

Fortellingen om at disse appene har ødelagt sjansene til vanlige menn er først og fremst et forsvar mange menn bruker for å ikke gå bort til ei kvinne og snakke med henne og for å ikke ta grep i eget liv som vil gjøre dem mer attraktive.

Skrevet

Ang. overskriften din: Nei, det har ikke alltid vært slik. Vi skal ikke langt tilbake i tid før det absolutt var kvinnene som håpet på å bli valgt, bl.a. for å bli forsørget. Det er svært historieløst å tro at kvinner alltid har kunnet velge blant et massivt utvalg menn.  

Jeg har null peiling på datingapper, men jeg tillater meg også å tvile på at (sitat:) de fleste (kvinner) får mange henvendelser, matcher og meldinger hver eneste uke. Da handler det i så fall om avsendere som er ute etter kortvarig moro, ikke noen som "håper på å bli valgt" for noe mer varig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...