Gå til innhold

Gradvis har vi akseptert at skolen har blitt et fristed for voldelige elever. Nå er det nok.


Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Må si meg mest enig med Listhaug.

Var du også enig med de som kritiserte "koseskolen" da den ble innført på 80-tallet, eller er det bare fordi FrP fronter denne saken du er enig nå?

Skrevet
30 minutes ago, psykedeliker said:

Var du også enig med de som kritiserte "koseskolen" da den ble innført på 80-tallet, eller er det bare fordi FrP fronter denne saken du er enig nå?

Du skal som vanlig kverulere, og omgår det som tråden handler om.

Anonymkode: 16d9b...105

Skrevet

Det er vanskelig å forstå hvorfor dette temaet fortsatt er så kontroversielt. Når enkeltelever gang på gang ødelegger undervisningen for alle andre, burde det være selvsagt at de tas ut av klasserommet og midlertidig isoleres i egne rom – til de har roet seg og kan delta igjen på en forsvarlig måte. Hvis de i tillegg ødelegger inventar, bør foreldrene stilles økonomisk ansvarlig.

Ved gjentatt forstyrrende atferd må det få tydelige konsekvenser: én time i enerom, inkludert friminutt. Fortsetter det, må foreldrene tilkalles og hente barnet. Inntil det skjer, får eleven ikke returnere til klasserommet. Dette må bli et ansvar foreldrene selv må håndtere – ikke et problem skolen og resten av elevene skal bære.

Mange av foreldrene som aldri griper inn, har over tid overlatt oppdragerrollen til barnehage, skole og SFO. Først når de selv blir direkte berørt i hverdagen, er det mulig at de begynner å ta ansvar – enten ved å endre oppfølgingen hjemme eller søke hjelp.

Det bør også vurderes å opprette egne skoletilbud for elever som ikke fungerer i ordinære klasser. For dette handler ikke bare om én elevs rettigheter – det handler også om retten andre elever har til et trygt og fungerende læringsmiljø, fritt for trusler, vold og uforutsigbar atferd.

Det er på tide med tiltak som faktisk fungerer. FrP har forstått alvoret og foreslår konkrete grep. Arbeiderpartiets løsninger har dessverre vist seg å være for svake i møte med denne typen utfordringer.

Anonymkode: cd1a3...75d

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du skal som vanlig kverulere, og omgår det som tråden handler om.

Langt ifra, jeg responderer på akkurat det tråden handler om, men det er kanskje for intellektuelt krevende for deg å forstå?

Skrevet
48 minutes ago, psykedeliker said:

Langt ifra, jeg responderer på akkurat det tråden handler om, men det er kanskje for intellektuelt krevende for deg å forstå?

Jeg forstår hvorfor du ikke fungerer i arbeidslivet.

Anonymkode: 16d9b...105

Skrevet

Hvis omtrent alle elever skal gå på den samme skolen, må den bemannes med andre yrkesgrupper enn lærere. Ikke med 1-2 nyutdannede miljøarbeidere som ikke tør å gjøre noe som helst, men et skikkelig team som kjenner systemene skolen kan benytte seg av når det trengs. De må være mange nok til å bli kjent med alle elevene og ha mandat til å kontakte foreldrene. 

Dessuten bør skolene få midler og frihet til å bruke ressursene der det trengs for akkurat den skolen. Det er andre problemer (ja, det finnes faktisk problemer, ikke bare "utfordringer" - ingenting forsvinner ved å forby et ord) i bydel Alna enn i bygda Avkrok. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er vanskelig å forstå hvorfor dette temaet fortsatt er så kontroversielt. Når enkeltelever gang på gang ødelegger undervisningen for alle andre, burde det være selvsagt at de tas ut av klasserommet og midlertidig isoleres i egne rom – til de har roet seg og kan delta igjen på en forsvarlig måte. Hvis de i tillegg ødelegger inventar, bør foreldrene stilles økonomisk ansvarlig.

Ved gjentatt forstyrrende atferd må det få tydelige konsekvenser: én time i enerom, inkludert friminutt. Fortsetter det, må foreldrene tilkalles og hente barnet. Inntil det skjer, får eleven ikke returnere til klasserommet. Dette må bli et ansvar foreldrene selv må håndtere – ikke et problem skolen og resten av elevene skal bære.

Mange av foreldrene som aldri griper inn, har over tid overlatt oppdragerrollen til barnehage, skole og SFO. Først når de selv blir direkte berørt i hverdagen, er det mulig at de begynner å ta ansvar – enten ved å endre oppfølgingen hjemme eller søke hjelp.

Det bør også vurderes å opprette egne skoletilbud for elever som ikke fungerer i ordinære klasser. For dette handler ikke bare om én elevs rettigheter – det handler også om retten andre elever har til et trygt og fungerende læringsmiljø, fritt for trusler, vold og uforutsigbar atferd.

Det er på tide med tiltak som faktisk fungerer. FrP har forstått alvoret og foreslår konkrete grep. Arbeiderpartiets løsninger har dessverre vist seg å være for svake i møte med denne typen utfordringer.

Anonymkode: cd1a3...75d

Saken er jo at det ikke er nok og tilstrekkelig kvalifiserte lærere til å ta seg av elevene med ekstra utfordringer, i tillegg til hele klassen. Det er ikke sikkert det er foreldrene som har valgt at barnet, med eller uten diagnoser, skal gå i vanlig klasse, i hvert fall ikke uten at ekstra ressurser settes inn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 0.22):

Det er vanskelig å forstå hvorfor dette temaet fortsatt er så kontroversielt. Når enkeltelever gang på gang ødelegger undervisningen for alle andre, burde det være selvsagt at de tas ut av klasserommet og midlertidig isoleres i egne rom – til de har roet seg og kan delta igjen på en forsvarlig måte. Hvis de i tillegg ødelegger inventar, bør foreldrene stilles økonomisk ansvarlig.

Ved gjentatt forstyrrende atferd må det få tydelige konsekvenser: én time i enerom, inkludert friminutt. Fortsetter det, må foreldrene tilkalles og hente barnet. Inntil det skjer, får eleven ikke returnere til klasserommet. Dette må bli et ansvar foreldrene selv må håndtere – ikke et problem skolen og resten av elevene skal bære.

Mange av foreldrene som aldri griper inn, har over tid overlatt oppdragerrollen til barnehage, skole og SFO. Først når de selv blir direkte berørt i hverdagen, er det mulig at de begynner å ta ansvar – enten ved å endre oppfølgingen hjemme eller søke hjelp.

Det bør også vurderes å opprette egne skoletilbud for elever som ikke fungerer i ordinære klasser. For dette handler ikke bare om én elevs rettigheter – det handler også om retten andre elever har til et trygt og fungerende læringsmiljø, fritt for trusler, vold og uforutsigbar atferd.

Det er på tide med tiltak som faktisk fungerer. FrP har forstått alvoret og foreslår konkrete grep. Arbeiderpartiets løsninger har dessverre vist seg å være for svake i møte med denne typen utfordringer.

Anonymkode: cd1a3...75d

Jeg har jobbet hele mitt voksne liv med disse barna som blir beskrevet. Min erfaring er at det er helt andre ting som skal til for å hjelpe disse barnene som har det så uendelig vondt. Det er ikke sånt at med vondt skal vondt fordriver. Man må møte disse barnene med en ikke dømmende respektfull måte. Man må bygge relasjon. Det har aldri nyttet og kommer aldri til å nytte med å bruke straff som metode.

Men jeg er enig i at det må flere ressurser inn i skolen, flere arbeidsgrupper og at bruken av assistenter i oppfølgingen av disse barna bør legges vekt. Det er de aller beste folkene vi har som bør settes på de barna som har det vanskeligst av alle.

Anonymkode: 76ec7...5b0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...