Gå til innhold

Vi vurderte søknaden om filmstøte grundig og kom fram til at du dessverre er hvit, mann og over 40. Det holder ikke.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.aftenposten.no/kultur/i/25am4y/regissoer-anklager-norsk-filminstitutt-for-diskriminering

Norsk Filminstitutt har avslått søknad om filmstøtte med begrunnelse i at de stiller spørsmål ved om en hvit, middelaldrende mann er egnet til å formidle en fortelling med en syrisk jente i hovedrollen. I avslaget vises det også til problematikken rundt såkalt «white savior complex» — en fortellermodell der vestlige karakterer fremstilles som redningsfigurer for personer fra ikke-vestlige kulturer.

Diskrimineringsnemnda valgte å henlegge saken og konkluderte med at Norsk filminstitutt har benyttet sitt forvaltningsskjønn på korrekt måte. Nemndas leder, Ashan Nishantha, ønsker ikke å kommentere enkeltheter i saken eller uttale seg om hvorvidt formuleringene i avslagsbrevet kan anses som problematiske.

Anonymkode: 58c41...f83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Diskrimineringsnemnda valgte å henlegge saken og konkluderte med at Norsk filminstitutt 

Valg snart, husk å stemme på partier som er imot dette.

Vet ikke om det er lov å nevne (ikke mainstream) norske partier på DOL eller om det er ting forumet ikke ønsker å assosieres med (demokrati er vel bare bra sålenge de "gode" partiene får stemmer, sikkert :P

Men er et parti i norge som hermer etter sverigedemokratene, så det er noe som kan vurderes for nasjonalister som er imot woke og institusjonalisert idioti. Bare en tanke. Godt Valg.

Anonymkode: 38ab7...994

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke om det er lov å nevne (ikke mainstream) norske partier på DOL eller om det er ting forumet ikke ønsker å assosieres med (demokrati er vel bare bra sålenge de "gode" partiene får stemmer, sikkert :P

Da kan du begynne med å finne ut av det før du lirer av deg de vanlige projiseringene dine.

Og jeg tviler på at overskriften på tråden er det som faktisk sto i avslaget.

Skrevet
psykedeliker skrev (14 minutter siden):

Da kan du begynne med å finne ut av det før du lirer av deg de vanlige projiseringene dine.

Og jeg tviler på at overskriften på tråden er det som faktisk sto i avslaget.

Dette er ordrett hva som sto i avslaget i følge Aftenposten:

"Det er utfordrende for meg å se hvordan en hvit middelaldrende mann kan gi en troverdig skildring av en syrisk flyktningtenåringsjente med PTSD, spesielt med den spesifikke og komplekse historien rundt hennes tap av en bror"

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, psykedeliker said:

Det begynner bli noe kjedelig med enkelte som aldri klarer diskutere det som tråden handler om, men konsekvent bare kverulerer.

Skjerpings!

psykedeliker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det begynner bli noe kjedelig med enkelte som aldri klarer diskutere det som tråden handler om, men konsekvent bare kverulerer.

Skjerpings!

Skjerpings selv, jeg diskuterer ikke med anonyme troll og det burde ingen andre gjøre heller.

Endret av psykedeliker
Skrevet

Jeg forstår egentlig argumentet til Norsk Filminstitutt. De må jo vurdere om de har tro på prosjektet. Det å skildre noe man har null erfaring med er jo ikke optimalt i utgangspunktet.

Det er litt rart at det er lov å henvise direkte til hudfarge. Jeg trodde det var tabu. Nasjonalitet og oppvekst hadde vært mer ryddig. Jeg er også litt redd for regner om hvem som skal redde hvem er . Det blir litt forutsigbare filmer etter hvert.

Skrevet
Grendel skrev (33 minutter siden):

Jeg forstår egentlig argumentet til Norsk Filminstitutt. De må jo vurdere om de har tro på prosjektet. Det å skildre noe man har null erfaring med er jo ikke optimalt i utgangspunktet.

Det er litt rart at det er lov å henvise direkte til hudfarge. Jeg trodde det var tabu. Nasjonalitet og oppvekst hadde vært mer ryddig. Jeg er også litt redd for regner om hvem som skal redde hvem er . Det blir litt forutsigbare filmer etter hvert.

Jeg er usikker på om argumentet er godt. Dersom filmskapere kun skal kunne lage filmer som ligger tett opp til egen livserfaring, så høres det feil ut for meg. Det er litt som en gammel diskusjon innen forskning; kan en funksjonsfrisk forsker "forske på" funksjonshemmede? Noen mener at egenerfaring gir en særegen innsikt, mens andre vil hevde at det like gjerne kan gi en form for "blindhet" fordi det kan medføre av man ikke klarer å skille mellom egne erfaringer og andres. 

I den konkrete saken: Hvilke faktorer måtte vært annerledes for at saksbehandleren syntes erfaringsgrunnlaget var godt nok. Flyktning, syrisk, jente, ptsd, alder osv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...