Gå til innhold

Mannlige tapere får mindre sympati - Folk er mindre villige til å hjelpe menn som faller utenfor viser ny studie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.weekendavisen.dk/ideer/det-dovne-koen

Ny studie: Folk er mindre villige til å hjelpe menn som faller utenfor

Menn som blir hengende etter i utdannings- eller karriereløpet, får mindre støtte enn kvinner i samme situasjon, fordi de i større grad anses for ikke å ha gjort en tilstrekkelig egeninnsats.

Når folk konfronteres med menn som faller utenfor, er de mindre tilbøyelige til å mene at staten bør gripe inn. Det er også vanligere å forklare menns vansker med manglende innsats, heller enn uheldige omstendigheter.

Studien står sentralt i en større reportasje i Weekendavisen, som undersøker hvordan kjønnsroller påvirker vår vilje til å hjelpe – og hvem vi mener fortjener støtte.

Regner med at dette spennende studien blir bortforklart og latterliggjort, som vanlig.

Anonymkode: 66b9d...2d5

Skrevet

Hvis du skal lenke til en artikkel bak betalingsmur, kan du vel like godt velge en norsk:

https://klassekampen.no/artikkel/2025-05-16/det-late-kjonn

Studien, som har fokus på lønn for utført arbeid, er ut til å være utført av norske forskere, men i USA. Så reaksjonene basert på kjønn er fra amerikanske forhold. Jeg kan ikke lese annet enn innledningen i noen av artiklene, så jeg vet ikke hvordan den danske avisen har fulgt den opp. Men den norske forskeren kan bare anta/gjette om resultatene er overførbare til norske forhold.

AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (8 minutter siden):

Men den norske forskeren kan bare anta/gjette om resultatene er overførbare til norske forhold.

Men dette er jo ting vi allerede vet er tilfellet i Norge, fra vår livserfaring etc.

Så når en studie ser på det fra en kultur med mye likheter med vår, og vi allerede vet det fra før av fra vår livserfaring, så er jo det ganske greit å konkludere med at sånn er det her også, synes jeg. Ellers blir det vanskelig å ta tak i samfunnsutfordringer om en bare skal "gjemme" seg bak ikke gode nok studier...

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Regner med at dette spennende studien blir bortforklart og latterliggjort, som vanlig.

Selvfølgelig blir den det. Menn dominerer på toppen, og bunnen.

Men de på toppen er der pga urettferdighet og kvinneundertrykkelse, derfor må de fjernes fra toppen

Menna på bunn er der pga egne dårlige er valg/dårlige mennesker etc, så det får vi ikke gjort noe med, la dem være der.

Så en designer hele samfunnet til at toppen skal være 50% kvinner 50% menn, mens bunnen skal være 100% menn, også kaller en det "likestilling".

Husker noen lagde en dol/kg tråd, hvor de spurte om noen var for å sette uskyldige kvinner i fengsel, for å oppnå 50% kjønnsblanse der. Og responsen var som forventet, nei det kan vi ikke det er jo urettferdig å straffe uskyldige folk fordi deres kjønn er overrepresentert i noe fordelaktig (som å ikke være i fengsel). Men, bytter en kjønn, så er "alle" plutselig for, kvoter ut menn fra styreplasser eller ledelsesroller eller studieplasser etc. Det er helt greit å straffe uskyldige folk for deres "Kjønn", men kun om kjønnet er mann. Menn er mindre verdt, rett og slett. 

Og det som plager meg mest, er at ingen vil si det rett ut, ingen vil stå for sitt standpunkt, alle bare later som ingenting---

Anonymkode: cb09d...3c1

Grendel
Skrevet

Selve artikkelen:

https://academic.oup.com/jeea/advance-article/doi/10.1093/jeea/jvaf016/8112864

De har spurt over 35 000 mennesker.

Det er i USA, da. 

Jeg er litt overrasket over at spesielt kvinner i USA ikke er villige til å hjelpe menn som sliter. Faktisk skiller de seg mer ut enn gruppen "republikanere.".  Det er kompliserte grafer, men positive verdier i grafen til høyre sier i hvilken grad ulike grupper diskriminerer menn. Det samme for negative verdier i grafen til venstre.

image.jpeg.6e04e5a8150e86742d7908fe454ec03a.jpeg

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og det som plager meg mest, er at ingen vil si det rett ut, ingen vil stå for sitt standpunkt, alle bare later som ingenting---

Da kan du begynne selv...

AnonymBruker
Skrevet
5 minutes ago, psykedeliker said:

Og så var vi igang igjen. 😂

AnonymBruker
Skrevet

Er du den samme som har skrevet de "jeg liker ikke kvinner fordi..."-trådene i det siste?

Anonymkode: 4e44e...149

AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (6 minutter siden):

Det er kompliserte grafer, men positive verdier i grafen til høyre sier i hvilken grad ulike grupper diskriminerer menn. Det samme for negative verdier i grafen til venstre.

image.jpeg.6e04e5a8150e86742d7908fe454ec03a.jpeg

Ja, hva tenker du om kvinner (i USA) basert på disse studiene?

psykedeliker skrev (13 minutter siden):

Jeg står for det jeg mener. Bla.a var jeg åpent imot islam IRL, så kan du tenke selv hvordan det gikk. Å undertrykke menn er bra (mener kvinner), men å "undertrykke" (ved å ønske redusert innvandring) av en religion som undertrykker kvinner, det mener kvinner er å gå for langt. Dine argumenter er omtrent på det nivået til disse kvinnenes pro-islam argumenter, så får du tolke det slik du vil, kjenner jeg deg rett tar du det som et kompliment og skriker  "Ingen rasister i våre gater" i PC skjermen. Og bra 👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er du den samme som har skrevet de "jeg liker ikke kvinner fordi..."-trådene i det siste?

Anonymkode: 4e44e...149

Svaret på spørsmålet ditt, er nei.

MEEEEEEEEN, det er mulig du stilte feil spørsmål 🙄

Har du IQ >135 så forstår du muligens "gåten" ovenfor ^

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men, bytter en kjønn, så er "alle" plutselig for, kvoter ut menn fra styreplasser eller ledelsesroller eller studieplasser etc. Det er helt greit å straffe uskyldige folk for deres "Kjønn", men kun om kjønnet er mann. Menn er mindre verdt, rett og slett. 

Det stemmer jo ikke at alle er positive til hard kvotering. Mye av kvoteringen brukes "under ellers like forhold", altså moderat. Radikal kvotering er på retur. Personlig er jeg positiv til kvotering av menn innenfor studier der det er et poeng at brukerne/pasientene skal kunne møte både mannlige og kvinnelige utøvere av yrket. Vi bør ha leger, prester, lærere og psykologer av begge kjønn, for å nevne noen eksempler. 

Du kan ikke gi alle - eller alle kvinner - skylden for noens holdninger. Akkurat som vi ikke gir alle nålevende menn skylden for hvordan samfunnet fungerte alle de årene kvinner var svært mye mindre verdt enn menn og måtte straffes for alt fra graviditet etter voldtekt til autisme hos barn. 

Menn får jobbe for menns rettigheter, hvis det står så dårlig til. Akkurat som kvinnene måtte gjøre. Den typen kamp utøves best av de som selv står overfor problemene, ikke av tilskuerne. 

frosken
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.weekendavisen.dk/ideer/det-dovne-koen

Ny studie: Folk er mindre villige til å hjelpe menn som faller utenfor

Menn som blir hengende etter i utdannings- eller karriereløpet, får mindre støtte enn kvinner i samme situasjon, fordi de i større grad anses for ikke å ha gjort en tilstrekkelig egeninnsats.

Når folk konfronteres med menn som faller utenfor, er de mindre tilbøyelige til å mene at staten bør gripe inn. Det er også vanligere å forklare menns vansker med manglende innsats, heller enn uheldige omstendigheter.

Studien står sentralt i en større reportasje i Weekendavisen, som undersøker hvordan kjønnsroller påvirker vår vilje til å hjelpe – og hvem vi mener fortjener støtte.

Har du referansen til forskningsartikkelen det henvises til? Kunne tenkt meg å lese den. 

Grendel
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, hva tenker du om kvinner (i USA) basert på disse studiene?

Jeg tenker de har lært at samfunnet er rigget for menn og imot kvinner. Derfor er de mer tilbøyelige til å tro at en mann som ikke lykkes kan takke seg selv.

Noen vil kanskje påstå at det er sant også. Det var i alle fall sant før i tiden.

Problemet er at den ideen i ytterste konsekvens kan ende med et samfunn som er rigget mot menn.

AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (7 minutter siden):

Menn får "jobbe" for menns rettigheter

Det var menn i vesten som kjempet for, og ga, kvinner rettigheter og dyttet prosjektet fremover steg for steg. Prosjektet ditt nytter hvor det ene kjønnet skal kjempe alene, det prøver kvinner i midtøsten på er helt håpløst. Du må ha begge sider på laget, og det krever at begge sider oppfører seg som mennesker og ikke som (makt-)monstre.

Same med slaveri i USA, skal slavene stemme seg ut av slaveriet, skal de "kjempe"? De hadde ingen makt og ville vært slaver til evig tid, i ditt eksempel, er det det du mener er riktig? For hvis flertallet sier det så er det greit/rettferdig. Mener du at svarte folk i USA skulle være slaver til evig tid og hvis ikke kjempet de ikke hardt nok ? Vi hvite mennesker valgte å kjempe for dem, hvite menn kjempet for å fri de svarte slavene fordi vi mente det var det riktige å gjøre, ikke fordi slavene "følte for å bli fri". Også ble vi hetset for det etterpå, fordi (noen) hvite folk kjøpe slaver så hvite folk er slemme folk etc... 

Du virker mene at samfunnet skal være et flertallstyranni, og hvor de som misliker det skal "kjempe" for seg selv, i et demokratisk styre hvor det å tenke på, som rett og slett er helt forkastelig imo, og minner om trådens tema. 

Vi må forvente mer av de med makt enn at de bare skal tenke på seg selv og undertrykke de andre, ellers vil samfunnet aldri fungere. Anbefaler deg å revurdere ditt standpunkt (du og flertallet av norske kvinner, du er ikke alene, som studien også viser forøvrig, selv om den er fra USA da og dermed er beleilig å ignorere, hehe.)

AnonymBruker
Skrevet

setninger forsvant får prøve reformulere glemte hva det stod :P

Du virker mene at samfunnet skal være et flertallstyranni, og hvor de som misliker det bare skal "kjempe" for seg selv, og hvis de ikke oppnår sine mål skal de skylde seg selv, som rett og slett er helt forkastelig holdninger imo, og minner om trådens tema.

Hvis menn hadde holdningene du beskriver og bare brydde sge om seg selv og ba andre kjempe for seg selv, ville kvinner ALDRI fått stemmerett. Så det er et dårlig argument rett og slett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du virker mene at samfunnet skal være et flertallstyranni, og hvor de som misliker det skal "kjempe" for seg selv, i et demokratisk styre hvor det å tenke på, som rett og slett er helt forkastelig imo, og minner om trådens tema. 

Vi må forvente mer av de med makt enn at de bare skal tenke på seg selv og undertrykke de andre, ellers vil samfunnet aldri fungere. Anbefaler deg å revurdere ditt standpunkt (du og flertallet av norske kvinner, du er ikke alene, som studien også viser forøvrig, selv om den er fra USA da og dermed er beleilig å ignorere, hehe.)

Jeg har svært få absolutte, unyanserte meninger. Poenget mitt var først og fremst at man ikke bare kan skylde på noen og ønske at de skal endre seg, det blir for passivt. Det fungerer best i våre dager hvis den undertrykte part, for å bruke det uttrykket, forandrer og forbedrer systemene de er en del av. Kvinner fra ikke-vestlige kulturer har f.eks. sagt tydelig fra om at de ikke ønsker at bedrevitere fra vesten skal fortelle dem verken hvorfor eller hvordan de skal bedre situasjonen sin, de vil selv ha styringen. Det utelukker selvfølgelig ikke solidarisk støtte fra andre grupper. 

Det jeg ville ha fram, og som jeg sikkert kunne brukt mer plass på å beskrive, var at hvis vi er på så ville veier når det gjelder holdningen til menn, er det best om menn selv kommer med konstruktive forslag og ideer til hvordan vi kan snu det. Det er ikke slik at alle kvinner og de menn som ikke definerer seg som tapere, er uimottakelige for saklige argumenter. Påstander om at samfunnet er konstruert for at "bunnen" skal bestå av 100% menn, er et dårlig utgangspunkt for systemendring. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Mener du at svarte folk i USA skulle være slaver til evig tid og hvis ikke kjempet de ikke hardt nok ?

Du skal lete grundig for å finne noen som mener det. Jeg synes ikke situasjonen for menn i 2025 er direkte sammenliknbar med de svartes under slaveriet. Ting blir litt annerledes når det brukes våpen, pisk og lenker.   

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det var menn i vesten som kjempet for, og ga, kvinner rettigheter og dyttet prosjektet fremover steg for steg.

Nå tror jeg du glemte mange års kamp fra kvinnebevegelsen?

Anonymkode: 8ed47...cb5

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som definerer seg som taper? Hvorfor? Svar gjerne anonymt….

Anonymkode: a34f3...e93

AnonymBruker
Skrevet
On 7/2/2025 at 8:26 PM, AnonymBruker said:

Svaret på spørsmålet ditt, er nei.

MEEEEEEEEN, det er mulig du stilte feil spørsmål 🙄

Har du IQ >135 så forstår du muligens "gåten" ovenfor ^

Her mistenker jeg nesten no' lurifaks.

Anonymkode: 4b7d5...987

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Her mistenker jeg nesten no' lurifaks.

Anonymkode: 4b7d5...987

Poenget var at en robot skrev det, ikke "du", den gangen, så dermed skrev ikke samme person begge trådene, teknisk sett ;) 

Noe sånt :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...