Gå til innhold

Iselin (24) var ikke klar over at hun hadde 800.000 i gjeld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg tenker hvordan er det mulig å være så utrolig sløv?

https://www.nettavisen.no/okonomi/iselin-24-har-800-000-i-gjeld-var-ikke-klar-over-det/s/5-95-2498363

GJELDSMELL: Uten at Iselin Andresen Olafsen fulgte med steg gjelden til over 800.000 kroner, nå må hun ta grep. 

– Det var først da vi tok kontakt med banken og fikk det veldig tydelig «her har dere gjelden deres», at jeg tenkte «shit, nå må jeg ta tak her», sier hun til Nettavisen.

Den store gjelden består først og fremst av en stor del studiegjeld på 600.000 kroner, da nesten ikke noe av lånet ble gjort om til stipend. I tillegg har det hopet seg opp med billån, boliglån og kredittgjeld.

Nå ønsker Olafsen og samboeren å kjøpe en bolig sammen. Men da de gikk til banken, fikk de beskjed om at de hadde for mye gjeld til å få lån.

– Det var veldig rart og veldig spesielt å få det så tydelig. Jeg var bevisst på billånet, og at det minskes stadig. Men jeg hadde faktisk ikke tenkt noe over studielånet, før jeg da plutselig satte meg ned og tok en titt på det, sier Olafsen til Nettavisen.

Skrevet
slabbedask skrev (4 timer siden):

Altså, jeg tenker hvordan er det mulig å være så utrolig sløv?

https://www.nettavisen.no/okonomi/iselin-24-har-800-000-i-gjeld-var-ikke-klar-over-det/s/5-95-2498363

GJELDSMELL: Uten at Iselin Andresen Olafsen fulgte med steg gjelden til over 800.000 kroner, nå må hun ta grep. 

– Det var først da vi tok kontakt med banken og fikk det veldig tydelig «her har dere gjelden deres», at jeg tenkte «shit, nå må jeg ta tak her», sier hun til Nettavisen.

Den store gjelden består først og fremst av en stor del studiegjeld på 600.000 kroner, da nesten ikke noe av lånet ble gjort om til stipend. I tillegg har det hopet seg opp med billån, boliglån og kredittgjeld.

Nå ønsker Olafsen og samboeren å kjøpe en bolig sammen. Men da de gikk til banken, fikk de beskjed om at de hadde for mye gjeld til å få lån.

– Det var veldig rart og veldig spesielt å få det så tydelig. Jeg var bevisst på billånet, og at det minskes stadig. Men jeg hadde faktisk ikke tenkt noe over studielånet, før jeg da plutselig satte meg ned og tok en titt på det, sier Olafsen til Nettavisen.

Jeg tror ikke det er uvanlig at folk ikke følger med på størrelsen på studielånet. Det er også et lån det er litt vanskelig å ha full oversikt over pga reglene knyttet til omgjøring av lån til stipend. Derimot synes jeg det er rart om de ikke har fulgt med på kredittgjelden. 

Skrevet

Jeg er egentlig ikke overrasket over at noen i 20-årene kan være såpass sløve, men det er modig å stå frem. Eller er det dumt? Det er til skrekk og advarsel uansett. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...