Gå til innhold

Hva er poenget med fengsler i høy standard?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
12 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dere mener det er mye. Det er vel det det koster å ha 3-4 stykker på en ungdom. Fagkompetanse koster. En annen debatt er hvorvidt dette er GUNSTIGE tiltak for ungdommene, det er noe annet. Prisen per døgn er faktisk ikke så all verdens, med mindre man vil hyre inn all mulig ufaglærte. Det er et hav av private aktører som tjener rått på dette, garantert. Men prisen for kompetanse synes jeg altså ikke er så ille. Så sant det brukes på kompetanse da.

Anonymkode: a9a13...5e3

Jeg lurer på dette: Hvor stor andel av denne kategorien ungdom blir lovlydige samfunnsnyttige borgere?

Anonymkode: 2904a...527

Skrevet
frosken skrev (7 minutter siden):

I følge norsk lov, så er det slike begrensninger som jeg nevner. Man kan selvfølgelig argumentere for lovendringer om man ønsker det. 

I såfall vil jeg argumentere for lovendringer. Jeg mistenker at problemet kanskje er at det er enkelt å lovfeste masse gode ting uten å tenke på kostnadene. 

Jeg setter pris på at du gir seriøse svar sånn at det går an å forstå dette. Derfor "liker" jeg svarene dine.. Det stemmer at barna hadde 4 voksne hver på dagtid og 2 hver om natta.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dere mener det er mye. Det er vel det det koster å ha 3-4 stykker på en ungdom. Fagkompetanse koster. En annen debatt er hvorvidt dette er GUNSTIGE tiltak for ungdommene, det er noe annet. Prisen per døgn er faktisk ikke så all verdens, med mindre man vil hyre inn all mulig ufaglærte. Det er et hav av private aktører som tjener rått på dette, garantert. Men prisen for kompetanse synes jeg altså ikke er så ille. Så sant det brukes på kompetanse da.

Det er for mye fordi det er for mye. 56 000 i døgnet et helt år er avsindig mye å bruke på ett menneske. Det var faktisk en non-profit privat tilbyder. JA, Jeg vil hyre inn all ufaglærte hvis det må til. Jeg vil heller låse døra enn å 2 - 4 ansatte med høy kompetanse 24/7.

Det blir kanskje mindre gunstig, men sånn får det bare bli. Det burde ikke vært tema å bruke 56 000,- i døgnet. 

AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (Akkurat nå):

Det er for mye fordi det er for mye. 56 000 i døgnet et helt år er avsindig mye å bruke på ett menneske. Det var faktisk en non-profit privat tilbyder. JA, Jeg vil hyre inn all ufaglærte hvis det må til. Jeg vil heller låse døra enn å 2 - 4 ansatte med høy kompetanse 24/7.

Det blir kanskje mindre gunstig, men sånn får det bare bli. Det burde ikke vært tema å bruke 56 000,- i døgnet. 

Ikke sant. Du vil låse døra eller ansette bare ufaglærte. Ok. Da må du tenke på hva du utsetter ufaglærte for. Det er en kjent sak at ansatte ved slike institusjoner opplever mengder av vold og trusler. Hvorvidt ungdommen får god nok hjelp er også et spørsmål.

Vi diskuterer to ting. Jeg mener ikke summen er gal for selve tiltaket fordi kompetanse koster. Men jeg tviler på at selve tiltaket er det eneste riktige.  Det jeg synes er total galskap er løsningen om å måke på med bare ufaglærte i denne type yrker. 

psykedeliker
Skrevet
Grendel skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke fantasi til å skjønne hvordan det er mulig å bruke så mye.

Har du fantasi til å skjønne hvor mye det vil koste å la være å bruke så mye?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutes ago, psykedeliker said:

Har du noen konkrete tall?

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du noen konkrete tall?

Nei,, fordi de tilgjengelige statistikkene ikke viser hele bildet. Men jeg har ihvertfall fantasi til å forestille meg det.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (7 minutter siden):

10 millioner kroner vil dekke livstid i fengsel i land sør for ekvator. Så er en ferdig med saken.

Trenger ikke gjøre alt så mye dyrere enn det trenge rå være.

Da får de en ekstra god berikende kultur i fengselsopplevelsen også, fordi berikende mangfold er bra. har jeg hørt (fra deg?)

Norske "fengsler" er en vits.

Anonymkode: 7723a...776

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, psykedeliker said:

Nei,, fordi de tilgjengelige statistikkene ikke viser hele bildet. Men jeg har ihvertfall fantasi til å forestille meg det.

Du har god fantasi. Det skal du ha. 

Skrevet
Grendel skrev (29 minutter siden):

I såfall vil jeg argumentere for lovendringer. Jeg mistenker at problemet kanskje er at det er enkelt å lovfeste masse gode ting uten å tenke på kostnadene. 

Jeg setter pris på at du gir seriøse svar sånn at det går an å forstå dette. Derfor "liker" jeg svarene dine.. Det stemmer at barna hadde 4 voksne hver på dagtid og 2 hver om natta.

Jeg tror også det bør gjøres endringer som kan bidra til mindre ressursbruk. Det er en slags "enten-eller-logikk" som gjelder for ungdom som har ulike varianter av atferdsvansker. Man ser ofte begynnende vansker ganske tidlig, men i normalskolen er det uhyre lite ressurser å bruke på tiltak som kunne ha virket. Jeg kjenner lærere som jobber på ungdomsskoler med mange ungdommer som det burde ha vært tak i livssituasjonen til, men uten at det finnes rammer som gjør det mulig. Når derimot ungdom først har "sprengt seg" ut av normalskolen, så ender det av og til opp med en helt enorm ressursbruk. 

Det har i mange år vært et veldig rettighetsfokus i ungdomsinstitusjoner, noe som gjør at de ansatte ofte jobber forgjeves for endring. Det burde f.eks være enkelt å frata ungdom mobiltelefoner, noe det ikke er i dag. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trenger ikke gjøre alt så mye dyrere enn det trenge rå være.

Da tror jeg vi skal begynne mange andre steder i offentlig forvaltning før vi starter med fengselsvesenet.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da får de en ekstra god berikende kultur i fengselsopplevelsen også, fordi berikende mangfold er bra. har jeg hørt (fra deg?)

Ja, de kommer i kontakt med yrkeskriminelle som hjelper dem videre i den retningen.

psykedeliker
Skrevet
frosken skrev (4 minutter siden):

Det har i mange år vært et veldig rettighetsfokus i ungdomsinstitusjoner, noe som gjør at de ansatte ofte jobber forgjeves for endring.

Det er en logisk konsekvens av at det tidligere ikke var noen respekt for rettigheter i det hele tatt på mange institusjoner.

Skrevet
Grendel skrev (37 minutter siden):

Jeg håper du ikke tenker at det er hensiktsmessig å låse inn ungdom under 15 år alene hele døgnet? Selv om noen av disse ungdommene neppe kommer til å klare å leve et lovlydig liv i fremtiden, så er det ingen grunn til å ikke satse på tiltak som kan gjøre flere av dem i stand til å klare å ha et vanlig liv. 

Det finnes for øvrig en lang historie både i Norge og andre land hvor man hadde straff-orienterte tiltak for ungdom som ikke helt passet inn i samfunnet. Terskelen var ganske lav for å sende ungdom på "spesialskoler" helt frem til 70-tallet i Norge. Det er lett å finne grove historier om mishandling og misbruk i disse institusjonene. I samme periode sendte man også alkoholikere på tvangsarbeid på Opstad hvor de ble sperret inne i en variant av bur om natten. Man fikk det i grunnen ikke særlig godt til den gangen heller, så jeg tror ikke det er noe poeng å kopiere den typen tiltak. 

Skrevet
psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Det er en logisk konsekvens av at det tidligere ikke var noen respekt for rettigheter i det hele tatt på mange institusjoner.

Det stemmer at ungdommene var ekstremt dårlig beskyttet i det gamle spesialskolesystemet. Men rettighetstenkningen tok litt av på et mye senere tidspunkt, og her tror jeg tilsynsmyndighetene har gjort noen dårlige vurderinger underveis. Grenseløse ungdommer trenger nok noe tydeligere grenser enn mer "vanlige" ungdommer. Jeg tror imidlertid at man ikke bør undervurdere betydningen av relevant kompetanse i arbeid med utagerende ungdommer. Historien bør ha lært oss hvordan det går i institusjoner med lav faglig kompetanse og mye makt. 

AnonymBruker
Skrevet

Psykopati er ikke noe man vokser av seg eller kan behandle bort. I noen få tilfeller kan man hjelpe folk som har kommet skjevt ut. Men er man så tung kriminell at man havner i fengsel midt i tenårene er det løpet nok kjørt. Dette er stort sett innvandrere. Det bør under ingen omstendigheter gis opphold til til slike eller foreldrene. De får faktisk gidde å oppdra sønnene sine. De klarer det fint med jentene, det er ekstremt då muslimske jenter og kvinner i fengslene.

At de blødende hjerters klubb synes så synd på disse, er jo strengt tatt noe andre ikke burde betale for. For ikke snakke om de mellommenneskelige kostnadene. Noen av disse hyperkriminelle psykopatspirene har hundrevis av offer liggende etter seg. Nei lås de inne på sikre anstalter av lav standard. Og har de ikke statsborgerskap send de hjem med mor og far…

Anonymkode: e0392...718

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Psykopati er ikke noe man vokser av seg eller kan behandle bort.

Riktig, for den diagnosen finnes ikke lengre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Psykopati er ikke noe man vokser av seg eller kan behandle bort. I noen få tilfeller kan man hjelpe folk som har kommet skjevt ut. Men er man så tung kriminell at man havner i fengsel midt i tenårene er det løpet nok kjørt. Dette er stort sett innvandrere. Det bør under ingen omstendigheter gis opphold til til slike eller foreldrene. De får faktisk gidde å oppdra sønnene sine. De klarer det fint med jentene, det er ekstremt då muslimske jenter og kvinner i fengslene.

At de blødende hjerters klubb synes så synd på disse, er jo strengt tatt noe andre ikke burde betale for. For ikke snakke om de mellommenneskelige kostnadene. Noen av disse hyperkriminelle psykopatspirene har hundrevis av offer liggende etter seg. Nei lås de inne på sikre anstalter av lav standard. Og har de ikke statsborgerskap send de hjem med mor og far…

Anonymkode: e0392...718

Hvorfor oppfører mange innvandrere seg dårlig og blir kriminelle?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...